högtalarrekond

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Björn M
Kontakt:

högtalarrekond

Inläggav Björn M » 27 oktober 2011, 20:46

Högtalarrekond
Hittade den klassiska högtalaren Philips 2007 (1928) på en loppis i ett utrymme för ej prissatta grejor. Bakom allt som tidens tand lagrat på kunde man ana den forna skönheten. Rosten hade gåt hårt åt foten och den perforerade baksidesplåten. Av det tyg som en gång täckt baksidan fanns endast några fragment kvar. Något som liknade stelnad lera fanns lite överallt och mellan ”tallrikarna” fanns massor av boss i form av halm och damm. 50 spänn bytte snabbt ägare.
Väl hemma studerades konstruktionen eftersom jag insåg att en fullständig demontering var nödvändig. Tyvärr fick jag lov att bryta plomberingen av de stora skruvar som håller ihop det hela. Men vad gjorde det, under dolde sig fina mässingshuvuden. När delarna så småningom förelåg var för sig kunde rengöringen börja. ”Leran” som fanns även inuti var misstänkt lik stelnad hästskit. När det värsta skrapats loss vidtog vattentvätt med diskmedel och rengöringssvamp. Misstanken om hästskit eller något liknande besannades av en typisk lukt. Antagligen hade hela härligheten legat i eller i närheten av en gödselstad vilket även halmen skvallrade om. Nåväl, bitarna blev rena men ytan var ganska tråkig. Fram således med Autosolen och så vidtog ett jobbigt gnuggande. Det blev avgjort bättre. Till sist arbetades Liberons möbelvax in i ytan och vips kunde man ana hur det en gång sett ut. Distanserna som håller tallrikarna på rätt avstånd var helt svarta men efter slipning och polering glänser mässingen även på dessa. Detta syns tyvärr inte man jag vet att det glänser inuti. Ett nytt tyg spändes över baksidesplåten.
Själva spol/magnetsystemet föreföll sitta ihop på ett icke önskvärt sätt, men jag lyckades få in 5-56 på kritiska ställen. Det hela monterades ihop igen, svårt, det var 6 lager som skulle passas ihop så att sju skruvhål kom rätt, men det gick.
Det bästa av allt, högtalaren spelar tal och musik med det riktiga gamla tjugotalssoundet. Den är kopplad till min Luxor Typ RV från 1929 och låter bättre än Arcophone- högtalaren som tidigare var inkopplad.
Dessa tallrikslika Philipshögtalare (typnr 2003, 2007) kan man väl verkligen kalla för designikoner. Upphovsmannen var Louis Cristiaan Kalff (1897-1976) som var chef på Philips Advertising Studio. Förutom högtalarna har han även designat några radioapparater t ex 2501 och 2514. Som arkitekt har han dessutom ritat flera av Philips fabriker i Eindhoven samt det kända landmärket i staden, Evoluon. Titta på Wikipedia, där kan man se hans intresse för tallriksformen.
Bilagor
collage-hogtalare-1.jpg
collage-hogtalare-1.jpg (38.46 KiB) Visad 1359 gånger
collage-hogtalare22.jpg
collage-hogtalare22.jpg (25.11 KiB) Visad 1359 gånger

Återgå till "Yttre renovering"