Vibrationer av kraftfull bas i radiogrammofoner

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Gustav
Kontakt:

Vibrationer av kraftfull bas i radiogrammofoner

Inläggav Gustav » 18 augusti 2012, 19:46

Jag har haft ett antal radiogrammofoner och har kunnat konstatera att de stora och kraftfulla har problem att bemästra den kraftiga bas som kommer från de push-pull-kopplade förstärkarna. Min Opus 6 Sekretär har en tendens att låta illa, dvs börja vibrera vid djup bas. Det är enskilda detaljer i konstruktionen som tydligen inte sitter fast ordentligt. Min Grundiggrammifon har extremt kraftfull bas och den är ännu mer utsatt. Ibland ger tom locken upphov till skorrande ljud. Naturligtvis ökar problemen om man spelar modernusik, men även gamla plattor ställer till det. Är problemet bara att möblerna inte sitter ihop lika bra som när de var nya, eller kan man misstänka bashögtalaren?

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 18 augusti 2012, 19:51

Basen rör sig mycket mer i en rörradio än i en högtalarlåda. Dels för att inget hindrar den samt att rörförstärkare återger basen på att annorlunda sätt = mer rörelse.
Jag skulle nog inte säga att något sitter löst etc. utan att det bara är för mycket bas. Det är därför det är ett enormt dundrande av bas när man koppla en sub till en gammal rörradio. :)
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

torbjorn

Inläggav torbjorn » 18 augusti 2012, 20:18

Om lådan är gisten och håller på att gå upp i limningen så kan ju det ställa till med problem. Ett annat vanligt bekymmer är när högtalaren är fastskruvad på en baffel som i sin tur är fastskruvad i lådan, där kan det löna sig att efterdra skruvarna för baffeln. Man ska också se upp med gummidelar, t ex skumgummilister och annat dämpmaterial som kan ha torkat ut eller pulveriserats med åren.

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 19 augusti 2012, 09:02

Låda är inte gisten, men den vibrerar ändå. I Opusen har jag bytt gummilisterna mellan den platta högtalaren är monterad på och själva möbeln. Vissa missljud förekommer fortfarande. Baden får bl.a. Skivväxlarens balansarm att vibrera och då och då kommer missljud från resten av möbeln.

Grundigapparaten har jag också dragit åt skruvarna på men den basen är något i hästväg. Locket t radion, t skivspelaren, högtalargallret i metall som löper längs med hela möbelns vidd, allt kan börja vibrera.

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 9 oktober 2012, 11:34

Hur är det med bas och dåliga kondensatorer, skulle det kunna lgga ett elektriskt fel bakom? Grundigapparaten har ju bas så det räcker, även om man drar ned den på minimum. Nu när jag hört hur ljudet kan förändras efter ett kondensatorbyte tänkte jag att det kanske även här kan ligga en eller ett par dåliga kondensatorer bakom.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 9 oktober 2012, 12:23

Om en papperskondensator som ingår i tonkontrollkretsarna har fått stora förluster och blivit så att säga rent resistiv, så kan det mycket väl leda till att tonkontrollen snarare fungerar som en extra volymkontroll och att frekvensberoendet blir mycket mindre än det var tänkt från början.
En del papperskondensatorer ökar ju dessutom i värde när de börjar bli dåliga, och det kan såklart leda till att gränsfrekvenser för filterkretsar inte alls blir vad konstruktören hade tänkt sig en gång i tiden.

På den Opus 7 Sekretär som jag gjorde i ordning härom året så fungerade baskontrollen inte alls innan kondensatorbytet, och de papperskondensatorer som hade så pass mycket funktion kvar att det gick att mäta upp kapacitansen låg på 2-3 gånger ursprungligt värde.

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 9 oktober 2012, 12:50

Det finns några papperskondensatorer i anslutning till bas- volym och motkopplingsslinga jag skall testa att byta dem vid tillfälle.

Opusen låter ju i grunden mycket bra, så jag misstänker att att ett byte inte lönar sig lika mycket där. De vibrationer som uppstår har nog helt och hållet med vibrerande snickeridetaljer att höra.

En detalj som jag inte tänkt å tidigare är att min bordsradio, Opus 55TS, har två utgångstransformatorer. Antar att detta har att göra med den ursprungliga Opus 55 inte hade sidohögtalarna, utan bara två bas och en elektrostatdiskant. Denna apparat låter exceptionellt bra, trots att endast kopplingskondensatorer byts.
Bilagor
Grundig 8085.jpg
Schemat för Grundig 8085
Grundig 8085.jpg (112.78 KiB) Visad 1832 gånger

Återgå till "Yttre renovering"