Palissanderolja och stålull

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Gustav
Kontakt:

Palissanderolja och stålull

Inläggav Gustav » 9 november 2012, 13:41

jag fick ett tips som jag är bra nyfiken på om det fungerar eller ej. det låter lite våldsamt tycker jag. Tydligen kan man polera med stålull och palissanderolja för att få en ny yta på gammal lack. Ovarsamt, ja det låter så, men jag vet också att man polerade med bla bensin när man lade cellulosalack på en yta förritin. Är det någon här som har testat eller vet någon bättre metod att återfå glansen på en nya som mattats.

alfa-laval

Inläggav alfa-laval » 11 november 2012, 09:32

enkelt bilvax använder jag nanoteck eleer nått sånt heter den finns på ok och en modern mickrofiberstäd duk brukar göra susen mvh
grammofon sammlaren

torbjorn

Inläggav torbjorn » 11 november 2012, 09:41

Det beror ju på hur ytan är behandlad från början också. Det är stor skillnad på t ex en 30-talsmöbel som är polerad, betsad och lackad med schellack jämfört med en 50-talsmöbel med ädelträfaner och syntetisk lack. Man ska inte ta för givet att samma uppsnyggningsmetoder fungerar på alla gamla lådor.

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 11 november 2012, 10:55

Jag brukar använda MP-52 tror jag det heter. har även använt bonvax. men allt beror ju, som Torbjörn säger, på hur lådan lackats. Den omständliga cellulosalacken förfärdigas ju medelst slipningar i olika omgångar och jag tänker att det möjligtvis kan vara på dessa palisanderoljan kan komma till sin rätt. Stålull låter dock mycket våldsamt.

RADIO TREKANTEN

Inläggav RADIO TREKANTEN » 12 november 2012, 07:09

Jag använder bland annat ett rengöringsmedel som heter "Fulgentin" på cellulosalack.Dyrt men bra.På teak och liknande ytor använder jag "Carnusol" i små mängder (en lätt fuktad bomullsboll räcker till en normalstor radio)ytan på lacken vaxar jag med hårt bilvax i burk typ "Simoniz" , trögarbetat men bra resultat.
RONNY.J.

Återgå till "Yttre renovering"