Omlackering av ovansida av radio

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
agfamatic

Omlackering av ovansida av radio

Inläggav agfamatic » 3 augusti 2013, 02:07

Jag köpte en liten radio från tradera ett antal månader sedan och den har stått och dammat tills nu och kabinetten som är i trä har ett stort område på ovansidan där något har spillt och lacken helt har försvunnit.

Så min tanke är att lackera om ovansidan men dessvärre har jag aldrig hållit på med trälakering i vuxen ålder (och träslöjden i skolan har jag glömt) jag har sätt några youtube videos om att lackera om gamla radioapparater så jag har ett visst hum om det

men då dessa youtube videos är amerikanska andvänds förstås olika typer av amerikanska träbehandlingsprodukter som är helt främmande för mig och defenitivt inte finns tillgängliga på denna sida av Atlanten sedan vet jag häller inte om amerikanska apparater använder andra typer av lack än europeiska.

Så jag undrar om någon som är duktig på träarbete kan berätta vad jag behöver och vad jag behöver göra. Och om någon har några bra länkar till sidor om att lackera om äldre apparater eller möbler vore det också interesant
Bilagor
image.jpg
Ovansidan av radion där skadan är
image.jpg (81.48 KiB) Visad 1330 gånger
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 3 augusti 2013, 20:50

Se tråden under "senaste fynden" som handlar om Philips 752. Zar är en bra lackfärg som dessutom finns i små burkar. Glöm inte att röra om i buken ordentligt före målning.

Återgå till "Yttre renovering"