Hemgjordt möbelvax

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
RadioSamlaren-78

Hemgjordt möbelvax

Inläggav RadioSamlaren-78 » 15 oktober 2013, 16:20

Ibland vill man inte lacka om en hel radio, utan en del småskador kan repareras genom vaxning. Kreatima i Stockholm säljer bra vaxer.

Ett bra recept på möbelvax är följande:

100 g bivax
30 g carnaubavax
Terpentin

Gör så här:

1. Hacka vaxerna i småbitar om de inte levereras i pelletsform.
2. Blanda dem i en hyfsat stor glasburk med metallock. (Plastlock deformeras av terpentinångorna)
3. Häll över terpentin så att det står någon millimeter över vaxet och skruva på locket noga.
4. Låt stå på varm plats (Ovanpå kylskåpet eller på fönsterbräda i sydläge är bra)
5. Skaka eller rör om varje dag tills vaxet löst sig. Det brukar ta någon vecka eller så. Eventuellt kan något terpentin tillsättas om lösningen blir för tjock. Lagom konsistens är som mjukost ungefär.

Lägg på med mjuk pensel och massera in. Låt torka. Polera sedan rejält med linnetrasa som byts med jämna mellanrum. Ju snabbare du polerar, desto hårdare och blankare blir ytan.

Cellulosalackade ytor kan ibland vara känsliga för terpentin, men schellackytor brukar bli toppen.

Prova för säkerhets skull på en liten yta som inte syns innan du drar på hela radion!

Detta funkar även på sten. Bakelit har jag inte prövat på, men om någon gör det kan ni kanske posta resultatet här?

Lycka till!

Gustav
Kontakt:

Inläggav Gustav » 15 oktober 2013, 22:49

Intressant! jag kokade ett mycket enkelt vax för att använda på mina linoleumgolv. Det lyder som följer: "200 g bivax kokas 10-20 minuter med 40 g pottaska i en liter vatten tills en lösning erhålles som är av filmjölkskonsistens när den kallnat. När bonvaxet används fördelas det tunt över ytan med pensel, trasa eller kvast. Det lämnas att torka fullständigt, varefter det bonas hårt."

Återgå till "Yttre renovering"