Ta av skivtallrik

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
billybob

Ta av skivtallrik

Inlägg av billybob » 13 mars 2020, 10:51

Har fått tag i en Garrard RC121/D och förstår inte hur jag ska ta av skivtallriken. Jag ser vad det står i instruktionsboken men förstår inte vad som menas med "lägre låsring". Jag antar att det avser en vanlig låsring som sitter allra längst ner runt centrumpinnen i skivtallriken och att jag ser på grammofonen från ovansidan. Den där låsringen lossade jag men fick inte upp skivtallriken. Vad är det jag inte begriper?

Rolf Zetterberg

Re: Ta av skivtallrik

Inlägg av Rolf Zetterberg » 13 mars 2020, 15:00

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ii.169666/

"The bigger heavy duty C-clip was the one for 'ordinary' people to remove to get the platter off. Garrard recommended whacking the spindle with a block of wood while lifting the platter, if it didn't come off easily. "

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 mars 2020, 15:58

Och förklaringen till att man måste slå på axeln är ofta att skivtallriken sitter på en kona, som ibland kan fastna rätt hårt (jämför med t ex styrleder på en bil eller svänghjulet på en gräsklipparmotor).

billybob

Inlägg av billybob » 13 mars 2020, 18:47

Ahhh! Då har jag fattat rätt men inte kommit på slå till med en träbit. I instruktionsboken varnar man för att ta bort det som som kallas wire c-clip. Naturligtvis för att inte lite mekanism kan fara ut över bordet.
Tack för hjälpen.

billybob

Inlägg av billybob » 13 mars 2020, 19:47

Jaaa! Operationen lyckades. Tog av nedre C-ringen. Höll centrumpinnen med handen och slog till ett par gånger med träklubba på centrumpinnens topp. Voila! Skivtallriken gled av precis som instruktionsboken beskrev.
Det egentliga problemet var att motorns upphängnings bussningar hade torkat. Jag vet inte var man hittar nya bussningar. Vad som är kvar av gummibussningarna är nu silikonat fast. Hoppas det håller så länge. Kan man hitta nya gummibussningar. Kanske ska drivtrissan på motorns axel justeras en aning för drivhjulet bör väl ligga an ungefär mitt på varje steg på drivtrissan?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 14 mars 2020, 19:18

Jag brukar ta vara på gummibussningarna för upphängning av mekanismen i skrotade CD- och DVD-spelare, CD-läsare för datorer mm. De visar sig ofta användbara för att ersätta torkade bussningar vid grammofonmotorer, vridkondensatorer, TV-kanalväljare etc.

Skriv svar