Renovering av MOON 145W

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Björn M
Kontakt:

Renovering av MOON 145W

Inläggav Björn M » 5 november 2006, 15:33

Renoveringen har tagit sin början. ( Se under rubriken "senaste fynden").

Efter att innehållet tagits ut knackades lådan VARSAMT isär. Den var både limmad och spikad.
På bilden till höger är fägen bortagen med hjälp av två omgångar milt färgborttagningsmedel, utom från den lösa fanérbiten som lossats från underlaget med hjälp av vatten som löser limmet.
Bitarna är slipade för hand med sandpapper. Maskinslipning går fortare men då är risken stor att man slipar igenom fanéret i kanterna.

Utgångsläget till vänster.

Fortsättning följer!
Bilagor
collage-1-moon.jpg
collage-1-moon.jpg (81.53 KiB) Visad 3863 gånger

Användarvisningsbild
ppenguin

Inläggav ppenguin » 5 november 2006, 18:17

Det här verkar blir en bra tråd...
Jag har själv en gammal Philips i ungefär samma skick som jag länge gått och funderat på att börja med, men jag har inte känt att jag har riktigt haft dom rätta kunskaperna för träarbetet.
Nu kanske det blir av! Vilken grovlek använder du på sandpappret?

Johan

Björn M
Kontakt:

Moon 145W

Inläggav Björn M » 5 november 2006, 21:58

Färgborttagningsmedlet är Flüggers "Skrap". Gör bara inte som det står på bruksanvisningen när det gäller rengöring efter skrapandet, nämligen tvättning med vatten, då släpper fanéringen. Det är här sandpappret kommer in. Man kan börja med lite grövre, ex-vis 100 och gå upp på 150-180.
Slipa ENDAST med träfibrerna. Ett drag vinkelrätt mot fiberriktningen gör att du sedan behöver 100 drag för att få bort de repor som omedelbart uppstår. Även om man tror att man har fått bort dessa så syns de ofta väl när lacken så småningom kommer dit.
Slipa till det inte syns några blanka fläckar. Där sitter lacken kvar och skall du så småningom betsa så suger det inte in på dessa ställen.

Björn M
Kontakt:

fortsatt renovering Moon

Inläggav Björn M » 19 november 2006, 23:31

Efter ett par veckors paus har renoveringen åter tagit fart. På ”taket” där fanéret var borttaget har detta limmats tillbaka och då har även en ny bit kommit på plats där det tidigare var trasigt. En hel ”längd” skars då bort längs ett mörkare parti i ådringen och ersattes med en ny fanérbit, dock ej av samma träslag eftersom jag inte kunde hitta rätt sort. Den nya biten fick tonas åt rätt håll med en betsblandning som jag fick till efter många provbetsningar. Lite karakteriseringar fick göras med en brun spritpenna.
Alla bitar är nu även lackade ett par gånger.

Rattarna är av trä. De var ganska svartkladdiga efter mycket skruvande genom åren. De sattes i min urmakarsvarv och slipades rena med sandpapper. De är nu betsade och lackade en gång.
Bilden på rattarna visar: obearbetad slipad betsad och lackad.

Även den inre renoveringen har tagit sin början. Två av fem rör var defekta. (AVO rörprovare.)
Av de felande rören har jag hittat det ena men det andra saknas fortfarande. (6A6, har någon ett sådant till övers?)
En av de stora elektrolyterna hade kokat över, se bild, så denna måste ersättas, tar nog den andra också. Kruxet är att det inte finns något värde utsatt på höljet , men jag försöker nog med 32:or.
Nätmotståndet hade ”slitit sig” någon gång i tiden och både släppt i lödningar och lindat upp sig, så där har jag ett problem. Jag får nog mäta mig fram med hjälp min gamla motståndsdekad.

Jag tycker att det skall se snyggt ut även inuti så jag har börjat att göra rent med ”mr Muscle” som används tll keramiska spishällar. Det funkar bra, skillnaden mellan obehandlad och behandlad är stor!
Bilagor
skärmburkar.jpg
den inre putsen har påbörjats
skärmburkar.jpg (29.56 KiB) Visad 3775 gånger
kondensator--nätmotstånd.jpg
läckande elektrolyt
trassligt nätmotstånd
kondensator--nätmotstånd.jpg (51.44 KiB) Visad 3775 gånger
tak-rattar.jpg
lagade fanérskador på ovansidan
rattar: utgångsläge-slipad-betsad/lackad
tak-rattar.jpg (110.36 KiB) Visad 3775 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 21 november 2006, 07:07

Hej Björn,

Kul att se att du också lägger ner lite energi på 'trötta' radioapparater.
Vilken lack använder du och hur lägger du på den?

Jag har själv testat att lacka en radio med shellack, det var lite pill men resultatet var helt fantastiskt. Jag la på lacken med en pad som jag gjort av lite bommulstyg.

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 21 november 2006, 21:51

Beträffande lacker så har jag testat många olika varianter från de mest exklusiva möbellacker, shellack, oljelack (typ les Tonkinos) till det som jag nu mest använder nämligen båtlack. Shellackpolityr är svårt, behärskar inte detta. Många andra lacker rinner alltför lätt, det är ju inte alltid man kan lacka på horisontella ytor! Båtlacken rinner inte om man inte lägger på för rikligt.
På stora ytor slätar jag efter med en planstrykare. Där det finns hål och uttag för högtalare etc sprutar jag.
Beroende på vad jag sedan vill ha för glans kan jag gå efter med stålull eller matteringsvax el dyl.

Bengt Svensson

6A6

Inläggav Bengt Svensson » 23 november 2006, 23:08

Bengt Svensson

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 18 december 2006, 23:08

Återkommer med lägesrapport. Renoveringen framskrider långsamt eftersom den skall samsas med flera projekt, bl a disponerar jag om min "verkstad/utställning".

Apparatlådan är nu åter sammanfogad efter det att varje bit ytbehandlats så när som på sista lagren som är pålagda efter sammansättningen. Det blev inte båtlack denna gång eftersom sannolikt denna apparat inte haft högglans från början. Undantaget är de ytor där intarsian finns som har högglans för att framhäva inläggningarna. Övriga ytor är lackade med ett halvblankt polyuretanlack som heter Zar. Detta lack har en jättefin flytförmåga som inte lämnar några penselstråk. Mellan lagren (4-5) slipar jag med vattenslippapper 600 och gör rent efteråt med klibbduk för att få dammfritt.
Jämför man med utgångsläget är ju hela apparaten mörkare men ingen betsning har skett efter trärenslipningen utom på den nya fanérbiten på "taket". Tidens tand står för blekningen.
Ett nytt skalglas har fått tillverkas eftersom detta saknades. 2mm styrenplast värmdes med varmluftspistol över en mindre fotboll.

När det gäller det "elektriska" har jag lött in två färska elektrolyter på 32 microfarad, bytt ut ett av de två defekta rören (det andra har jag inte hittat ännu (2A6) samt ersatt lite upptorkat kablage.
Fortsättning följer! Återkommer med lägesrapport. Renoveringen framskrider långsamt eftersom den skall samsas med flera projekt, bl a disponerar jag om min "verkstad/utställning".

Apparatlådan är nu åter sammanfogad efter det att varje bit ytbehandlats så när som på sista lagren som är pålagda efter sammansättningen. Det blev inte båtlack denna gång eftersom sannolikt denna apparat inte haft högglans från början. Undantaget är de ytor där intarsian finns som har högglans för att framhäva inläggningarna. Övriga ytor är lackade med ett halvblankt polyuretanlack som heter Zar. Detta lack har en jättefin flytförmåga som inte lämnar några penselstråk. Mellan lagren (4-5) slipar jag med vattenslippapper 600 och gör rent efteråt med klibbduk för att få dammfritt.
Jämför man med utgångsläget är ju hela apparaten mörkare men ingen betsning har skett efter trärenslipningen utom på den nya fanérbiten på "taket". Tidens tand står för blekningen.
Ett nytt skalglas har fått tillverkas eftersom detta saknades. 2mm styrenplast värmdes med varmluftspistol över en mindre fotboll.

När det gäller det "elektriska" har jag lött in två färska elektrolyter på 32 microfarad, bytt ut ett av de två defekta rören (det andra har jag inte hittat ännu (2A6) samt ersatt lite upptorkat kablage.
Fortsättning följer!
Bilagor
collage-moon.jpg
Tom ihopsatt låda
Nytt skyddsglas till skalan
Intarsia
collage-moon.jpg (134.44 KiB) Visad 3674 gånger

Björn M
Kontakt:

Renovering av MOON 145W

Inläggav Björn M » 16 januari 2007, 22:28

Nu är MOON:en färdig! Arbetet med den har fått samsas med andra projekt. Med hjälp av min radiosamlarkollega Carl-Erik i Visby har problemet med nätmotståndet lösts. Den fungerar nu på tre(!) våglängdsområden men på svag volym. Röret 2A7 har riktigt dålig emission och AVO:n visar långt åt vänster på ”replace”-skalan. Säkert behöver ytterligare kondensatorer bytas ut. Eftersom chassiet är litet så ser det ut därefter undertill, dvs mycket trångt, modell råttbo, således mycket svårt att komma åt att löda. Därför får detta byte ske om jag hittar ett nytt 2A7.
Beroende på vilket våglängdsområde som väljs lyser skalan på övre halvan, nedre halvan eller hela ytan. Det finns två lägen på tonkontrollen. Stationsinställningen är tvåväxlad med snabbinställning på den inre ratten och fininställning på den yttre.
Observera den mönstrade fästskruven för högtalaren som syns ovanför skalan.
Tryggve Sundin som var direktör för Moon på denna tid gjorde flera inköpsresor till USA. Hade han månne sett nedanstående Detrola och imponerats av dess design, eller kan det vara tvärt om? Likheten är slående!!
Bilagor
Moon-skala-och-detaljer.jpg
Observera den mönstrade skruvskallen
Moon-skala-och-detaljer.jpg (153.84 KiB) Visad 3624 gånger
tva-baksidor.jpg
Det rekonditionerade innehållet samt baksidan med typbeteckningar
tva-baksidor.jpg (186.72 KiB) Visad 3624 gånger
moon-fardig-placerad.jpg
Här står den och lyser och låter
moon-fardig-placerad.jpg (133.1 KiB) Visad 3624 gånger
Detrola.jpg
DETROLA
förlaga eller efterapning?
Detrola.jpg (64.57 KiB) Visad 3624 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 17 januari 2007, 17:17

SNYGGT!!!!

Du har räddat en radio åt kommande generationer.

En kommentar om bakstycket, dessa apparater kom utan bakstycke, men för att få den godkänd att säljas i Sverige måste det finnas ett bakstycke. Det är därför det ser lite hemmagjort ut, jämför med bakstycket till en av mina Zenithar.
Bilagor
Zenith-back-cover.jpg
Bakstycket till en Zenith 8A128
Zenith-back-cover.jpg (27.82 KiB) Visad 3601 gånger

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Schema till din AK 145

Inläggav Micke » 19 februari 2007, 20:57

Björn M
Kontakt:

Moon 145