Rullbandspelare.

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
conny-b

Rullbandspelare.

Inläggav conny-b » 24 april 2009, 15:51

Hej.
Vilket medel lämpar sig bäst för att ta bort det hemska kletet
som blir när gummiremmarna har smält i en rullbandspelare.

Conny Björkman.

Björne
Kontakt:

Gummiklet

Inläggav Björne » 1 juli 2009, 17:48

Hej Conny.
Jag har hört av en färghandlare på byn som rekomederar tvättbensin som inte ska påverka nylonhjulen där kletet förmodligen också sitter kvar. Ska prova så snart jag får tag i soppan.
Björne

RADIO TREKANTEN

Inläggav RADIO TREKANTEN » 2 juli 2009, 05:43

Jag har använt kemiskt ren bensin med gott resultat.
RONNY.J.

mieite

Inläggav mieite » 3 juli 2009, 14:03

Hej

Jag använder bromsvätska, inte så eldfarlig som bensin.
http://personal.inet.fi/koti/reel/cleaning.html

Nisse

Björne
Kontakt:

Bra svar

Inläggav Björne » 3 juli 2009, 15:19

Hej kloke man.
Va bra. Bromsvätska har jag ju tillgång till. Tack för tipset.
Björne

torbjorn

Inläggav torbjorn » 3 juli 2009, 19:28

Tänk bara på att bromsvätska är bra på att få färg att krulla ihop sig också. Och var noga med att tvätta bort alla bromsvätskerester med vatten efteråt.

RADIO TREKANTEN

Inläggav RADIO TREKANTEN » 6 juli 2009, 06:09

Bromsvätska är enligt min mening direkt olämpligt eftersom det får gummi att svälla upp okontrollerat. Är dessutom ganska giftigt.
RONNY.J.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 6 juli 2009, 11:01

RADIO TREKANTEN skrev:Bromsvätska är enligt min mening direkt olämpligt eftersom det får gummi att svälla upp okontrollerat. Är dessutom ganska giftigt.

Naturgummi kommer bra överens med bromsvätska (den är ju framtagen just för att inte angripa gummidetaljerna i ett hydrauliskt bromssystem).

Men däremot kan det hända mycket underliga saker om man utsätter gummikvaliteter som är avsedda att tåla mineraloljor, fetter mm för bromsvätska. I ett bandspelarverk där det ju förekommer olje- och fettsmorda lager och mekanismer, brukar tillverkaren ha valt sådant gummi (t ex nitrilgummi) till remmar och liknande.

En annan metod som kanske skulle kunna fungera för att få bort klet från smälta gummidetaljer är att kyla ner kletet med kylspray och hoppas på att det blir sprött och går att sprätta bort med kniv (samma metod som lokalvårdare använder på tuggummirester). Men jag har inte provat själv.

RADIO TREKANTEN

Inläggav RADIO TREKANTEN » 7 juli 2009, 06:05

Helt riktigt men jag tänkte på PHILIPS :evil: dåliga för att inte säga urusla
gummikvaliteter.
RONNY.J.

mieite

Inläggav mieite » 7 juli 2009, 12:16

Man ska alltid vara försiktig med kemikaler, bromsvätska smakar inte bättre än bensin eller tvärtom :)
Men för gummibandens borstar som finns i Philips rullbandspelare är bromsvätskan lätt och använda, bara en glasburk med vätskan och så låter man borsten ligga i över natten och nästa dag sköljer den bra.

Nisse

Björne
Kontakt:

Gummikletet

Inläggav Björne » 7 juli 2009, 18:27

Hallå grabbar.
Nu har jag "offrat" någon timme på att torka gummiklet. Men det behövs fler timmar för att allt ska bort i de små skrymslen under tonhuvudshållaren med flera andra gömmor. Jag har använt bromsvätska som jag tyckte gick bra. Men att få på en ny drivrem...Det är inget för en amatör som jag. Det får bli loppis eller sopsorteringen på Humoberget istället. Kanske någon loppisköpare kan byta drivremmen själv, för man bör ju tala om vad felet ligger. Den får göra sällskap med de två andra jag har, som visserligen inte har detta felet men krånglar ändå. Är någon spekulant?
Tack för alla tipsen i denna forumtråd.
Björne

ricard
Kontakt:

Inläggav ricard » 8 juli 2009, 12:42

Jag brukar använda T-Röd för att tvätta bort kletet. Mycket jobb, men det löser skiten i alla fall.

När det gäller drivremmar brukar det sitta fyrkantiga sådana i Philipsmaskiner. Om man inte tycker det är viktigt att ersättningsremmen ser ut som originalremmen går det ofta bra med runda remmar, t ex o-ringar. Antingen letar man upp en o-ring av lämplig dimension, eller så köper man s k o-ringsnöre som är ett långt rund gummisnöre som man limmar ihop med cyanoakrylatlim (sekundlim).

O-ringar säljs av firmor som säljer hydraultätningar, t ex AMAB Hydraul. De är oftast inte speciellt dyra.

Sen är det en annan sak om man inte tycker det är värt jobbet. Många Philipsmaskiner från senare halvan av 60-talet tycker jag är ganska tråkiga och inte värda att lägga tid på så det är svårt att motivera sig där.

/Ricard
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

Återgå till "Yttre renovering"