Radiogrammofonboken

Egna eller återberättade artiklar som behandlar äldre teknik.
Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Radiogrammofonboken

Inläggav Micke » 13 december 2008, 13:24

Jag har nu läst det mesta i boken och jag är mer än nöjd.
Boken beskriver på ett bra och kortfattat sätt utvecklingen av radiogrammofoner i Sverige. Den innehåller flera berättelser från kända svenska pop/rock-personer som berättar sitt förhållande till radiogrammofonen.

Många fina bilder från tillverkarnas broschyrer läggs in mellan berättelser och författarens text.

Boken är ett måste för en radiointresserad.
Bild

Boken kan köpas på Bokus för 202:- + frakt.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 15 december 2008, 12:06

Bokus tar 202 kr inklusive frakt. Även om jag läste boken med nöje är jag inte helfrälst på innehållet, jag tycker att avsnittet med plastgrammofoner inte platsar i temat och att intervjuerna innehåller för mycket av samma sak.

Inför en eventuell andraupplaga kanske medlemmar som Errka och Soda kan bidra med högupplösta, läckra foton och teknisk förklaring till skivväxlares funktion.

Lennart

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 15 december 2008, 20:39

Boken damp ner i lådan för en vecka sedan som tack för hjälpen! Intressant läsning, bra arbete, trevligt urval! Här finns en intervju med Lars-Göran Dybäck och Robert Skogberg, Solna, från Studio ett, P1:

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.as ... id=1499603

Känns som om det kanske lossnar även i lilla samlarsverige, där vi ju som vanligt ligger långt efter Amerika. Det har ju varit tunnsått med böcker kring "våra" modeller...

/Johan

Återgå till "Teknikhistoriska artiklar"