Öppet eller stängt forum

Lämna förslag på kategorier, förslag på förbättringar etc.
Björn M
Kontakt:

Öppet eller stängt forum

Inläggav Björn M » 3 oktober 2006, 21:01

Ambitionen för vår nya fina förening skall självklart vara att alla med ett sant intresse för vår sak så småningom skall bli medlemmar.
Ju fler vi blir desto större blir ju utbytet på forumet. Eftersom avgiften sannolikt inte kommer att bli betungande bör denna inte avskräcka någon från att bli medlem.
Vad som så småningom kommer att finnas på hemsidan kommer förhoppningsvis att "kittla" till att komma med i forumet.
Således: För att stimulera till många medlemmar, skall forumet vara förbehållet de som registrerats i föreningen.

Björn M

Kent

Inläggav Kent » 4 oktober 2006, 08:35

Instämmer helt, någon skall inte åka "snålskjuts" tycker jag

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Inläggav samlaren.org » 4 oktober 2006, 21:33

Instämmer med föregående talare :lol:

Förslag på medlemsavgift 100:-/år

Orkar vi med det? JA!

/ Jan

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 5 oktober 2006, 12:36

Jag betalar gärna en hundring eller två om året för att ha en lugn och trevlig mötesplats där inte vem som helst kan skriva vad smörja som helst. (ni vet nog vilket annat bredare forum jag syftar på ;-)

Om en av ambitionerna ska vara att fånga upp nya medlemmar tror jag det vore ett misstag att helt stänga forumet. Samtidigt måste vi nog hålla igen på generositeten så att man som medlem verkligen får något extra genom medlemskapet.

Mitt förslag är att låsa vissa mer "värdefulla" delar av forumet för icke-medlemmar. Att låta nyfikna ta del av vårt skryt över senaste fynden bidrar bara till att göra föreningen intressant, men teknik- och service-avdelningen kanske kan vara lämplig att låsa.

Med låsa menar jag då att icke-medlemmarna varken ska kunna posta eller läsa annat än diskussionernas rubriker. -En liten retsam frestare med andra ord. :) Icke-medlemmarna ska däremot kunna läsa de öppna diskussionerna men självklart inte skriva.

Kanske kunde man ha en avdelning i stil med klotterplank eller gästbok där man kan skriva utan att vara medlem. Rubrikerna ska där handla mer om föreningen i sig än om ämnen som liknar de låsta.

När jag kommer som nyfiken till sajter där allt är låst, där det handlar
om pengar för medlemskap och att man dessutom kan köpa CD-rom
med datablad vänder jag snabbt på klacken då det känns allt för kommersiellt. Jag tycker vi ska undvika att förmedla en sådan känsla
till våra nya besökare.

På tal om datablad vill jag föreslå att vi försöker hitta ett sätt att sammanställa en gemensam förteckning över alla scannade datablad vi
tillsammans förfogar över. Att lägga allt på föreningens server vore kanske ekomiskt ohållbart, men de av oss som redan har sajter med
datablad, böcker och manualer skulle kunna rapportera in detta
till en databas i SRHF. Denna databas tycker jag bör vara låst från
icke-medlemmar precis som de tekniska diskussionerna.
Möjligen kunde man låta icke-medlemmar söka och bläddra i databasen
men inte få tillgång till filernas sökvägar.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 5 oktober 2006, 18:23

Jag håller helt med Johan (elektroarkivet). Mycket bra synpunkter som jag ställer mig helt bakom.

Kul att medlemsantalet hela tiden ökar. Det måste tyda på att det finns ett uppdämt behov hos oss radiotokiga att ventilera vårt intresse.
Tack Johan för initiativet!!

Det tekniska snacket kommer nog snart igång när renoveringssäsongen får mogna lite och vi föredrar att vara inne i stället för ute.

I väntan på detta föreslår jag att ni går in på en mycket innehållsrik och genomarbetad hemsida: http://www.vintageradio.nl/index.htm Kvällen försvinner snabbt, och tar man till även länkarna är även nästa kväll räddad.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Kloka funderingar!

Inläggav Johan » 5 oktober 2006, 21:00

Jag får instämma med Björn! Johns idéer ställer jag mig helt bakom! Hela kategorin "Samlande" borde kunna vara öppen för alla, både medlemmar som nyfikna besökare! En bra "frestelse"...

Andra som har liknande eller annan åsikt om detta?

dormen

Inläggav dormen » 6 oktober 2006, 01:25

att behöva betala för ett forum låter i mina öron helt fel. internet ska vara en fri mötesplats som ingen ska tjäna pengar på. genom krav på registrering så motar man bort dom värsta odågorna (jämför med antikprat).

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 6 oktober 2006, 08:04

Det där med gratis och icke-kommersiellt är jag också en anhängare utav, men tyvärr är det så att webhotell kostar pengar. I fallet med SRHF misstänker jag att det med tiden kommer att krävas en hel del utrymme när vi laddar upp allt fler filer. Även om vi blir tillräckligt många betalande medlemmar för att göra föreningen stenrik är ju meningen att pengarna ska gå tillbaka till oss medlemmar i något trevlig form.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Ragnarpe

Inläggav Ragnarpe » 6 oktober 2006, 16:03

Jag ansluter mig också till Johns, Björns och Johans åsikter och jag tycker allt att en årlig medlemsavgift på en hundring är en god idé.

dormen: Jag har länge tyckt som Du att internet skall vara så fritt och gratis som möjligt, men tyvärr är nog den tiden förbi. Skapar man ett forum för ett viss ämne som blir mer och mer populärare så är det tyvärr så att det blir en massa skit och trams om man inte på något sätt begränsar åtkomsten.

Dessutom är inget gratis och någon skall trots allt stå för fiolerna med att ha en hemsida och webhotel. Ett alternativ för att finansiera den här verksamheten är med reklam och låta hela forumet vara öppet, men för det första måste någon av oss då jaga sponsorer och för det andra så får man en massa tramsinlägg.

/Ragnar

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Öpnna forum

Inläggav Johan » 8 oktober 2006, 08:32

Tack för era synpunkter! Jag håller nu kategorin "Samlande" öppen för icke-registrerade under en prövoperiod för att ge alla intresserade en chans att se vad föreningen sysslar med.

Bengt Svensson

Öppet eller stängt forum

Inläggav Bengt Svensson » 9 januari 2007, 19:19

Jag tycker ingen skall få skriva in sig själv som medlem utan att Johan godkänt vederbörande. Därmed borde risken för skumma inlägg minimeras. Dessutom tycker jag att medlemsavgift, säg 100:- per år skall vara obligatoriskt och inbetalt innan medlem godkännes-
Bengt
Bengt Svensson

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

FORUMET STÄNGS FÖR ICKE MEDLEMMAR!

Inläggav Johan » 11 januari 2007, 19:04

På grund av en dramatisk ökning av skräpmeddelanden på forumet kommer jag nu stänga forumet så endast godkända medlemmar i användargruppen "Sveriges radiohistoriska förening" kan ta del av forumet. Nackdelen som vi får ta är att nyfikna och intresserade personer inte kan få en bild av vad föreningen sysslar med.

Bengt Svensson

Inläggav Bengt Svensson » 11 januari 2007, 20:08

Bra rutet Johan!
Vi får säkert mer "riktiga" medlemmar med tiden om man vet att endast de med radiohistoriskt intresse medverkar.
Hälsningar,
Bengt
Bengt Svensson

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 28 februari 2007, 20:33

Snälla Johan,

Kan vi öppna forumen för läsning av alla?

Jag skickade en vädjan till våra vänner i USA på nyhetsgruppen rec.antiques.radio-phono med en länk till tråden med Moon-radion. I inlägget frågade jag om någon hade en hel ram och en riktig skala till radion. Tyvärr kan man inte se inläggen om man inte är inloggad vilket mycket riktigt påpekades av ett svar.

Micke

Återgå till "Om forumet"