Begränsningar i registrering av nya medlemmar

Lämna förslag på kategorier, förslag på förbättringar etc.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Begränsningar i registrering av nya medlemmar

Inläggav Johan » 13 december 2012, 00:34

Vi har fått en markant ökning av "skräpregistreringar" på senaste tiden. För att minimera arbetat med att rensa dessa registreringar har forumet banlyst vanliga epostleverantörer (t.ex. gmail och hotmail). Detta gäller alltså endast nya registreringar. redan registrerade medlemmar kommer fungera som vanligt.

För dig som vill registrera dig i vårt forum ombeds du kontakta administratören (Johan) och meddela ditt intresse. Ett konto skapas sedan manuellt och du blir aktiverad. Jag hoppas vi kan hitta andra lösningar för att kringå detta problem i framtiden!

Kent

Inläggav Kent » 13 december 2012, 09:25

Jag påpekade denna risken en gång i tiden, kanske det nu är aktuellt med en (Liten) årlig avgift och krav på bättre uppgifter än ett alias.
Forumet är f.ö jättebra, all heder till dig Johan, men vi skall vårda det så det fortsätter i samma anda som var tänkt framgent.
Efter mässan i Olofström skrevs något om att det borde överses hur det ska bli i framtiden med den.
En tanke, skulle det vara möjligt att köpa på distans av forumets medlemmar som bor 50 till 100 mil från mässan.
Jag själv har sett objekt där som jag skulle köpt direkt om den chansen hade getts.
Det ser kanske ut som jag blandar ihop Olofströmsmässan och Forumet nu men betalar man en årlig avgift och finge utdelning som exempelvis detta
Vi vill ju ha s.k. "riktiga" radiomedlemmar.
Jag själv tog bort uppgifterna på mig själv av den anledningen att för många bara "alias"-medlemmar.
Trevlig Luciadag på er
kent

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 13 december 2012, 10:20

Hej Kenta!
Tack för tankarna! Än så länge har vi bara krävt bostadsort, men utförligare uppgifter vore naturligtvis trevligt. Jag ska försöka röja lite och skicka ut förfrågan om man vill stå kvar som medlem eller strykas. Om detta inte besvaras inom, t.ex. en månad stryks man. På detta sätt kan vi få bort tidigare medlemmar som bara registrerat sig utan större intresse. Att det sedan bara är en bråkdel som aktivt använder forumet för inlägg, är naturligtvis något som vi får acceptera. Majoriteten är ju "bara" läsare, men nog så viktiga för föreningen!

På sidan registreras dagligen 150 - 250 "medlemmar" som bara är synliga för administratören. Här avgörs ofta av bostadsort och e-post om anmälan är seriös. Någon enstaka oseriös kan slinka igenom, men stängs av så fort reklam, porr etc. läggs upp.

Vad beträffar Olofström har "distansköp" diskuterats som en möjlighet. Årsavgiften, som nu mer fungerar som en engångsavgift skulle kunna bli just en årsavgift och på detta sätt finansera årsmötet i Olofström. Vi hoppas kunna hitta ett upplägg under vårkanten som utvecklar mötet!

Användarvisningsbild
Linus Johansson

Inläggav Linus Johansson » 16 december 2012, 00:54

Ett relativt enkelt sätt för att komma tillrätta med skräppostare/SPAM vore antagligen att uppgradera till den senaste programvaran för forumet.
Lägg därefter till en kontrollfråga som måste besvaras korrekt för att man skall kunna fortsätta registreringen.
Frågan kan vara något i stil med "Vad är det som blir varmt i ett rör?" (rätt svar: glödtråden) som förhoppningsvis alla som vill registrera sig här redan vet.
Värre blir det dock för spamrobotar och annat oönskat.

Det som ändå slinker igenom kan ett par extra moderatorer ta hand om.

Jag tycker även att man bör göra skillnad på forumsmedlemmar och föreningsmedlemmar.
Som jag förstår det nu så kan inte Kalle, som bara vill ha lite hjälp och råd om hur han ska få igång mormors gamla radio, registrera sig och ställa sin fråga utan att behöva bli medlem i föreningen?

Mitt förslag är att vanliga användare kan registrera sig och använda forumet som vanligt, medan fullständiga medlemmar får en skylt under sitt namn för att visa att de stödjer föreningen, samt tillgång till exklusiva avdelningar på forumet (klubbhuset, ebay-länkarna, kanske köp och sälj-delen o.s.v..

Målsättningen borde ju trots allt vara att locka hit fler användare, få upp intresset och i slutändan fler som betalar in medlemsavgiften?
50 kr per kalenderår tycker jag är en klart rimlig summa för den i nuläget, och ev. högre med om det kan ordnas med t.ex. sponsorrabatter, en klubbtidning, mässor och träffar.

God Jul! :)

Återgå till "Om forumet"