Medlemsavgift = engångssumma?

Lämna förslag på kategorier, förslag på förbättringar etc.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Medlemsavgift = engångssumma?

Inläggav Johan » 8 april 2009, 07:42

SRHF har nu funnits under några år och medlemsantalet har växt. Många medlemmar har registrerat sig för att ställa någon enstaka fråga. Här har föreningen inte begärt någon medlemsavgift. Detta innebär att vi har många passiva medlemmar som inte längre följer forumet aktivt. Här kommer jag göra en utrensning genom att skicka förfrågan via mail om fortsatt intresse. Om inget svar, stryks man efter en månad.

Med tanke på små omkostnader (webhotell + .se-avgift) funderar jag på att omvandla medlemsavgiften till en engångssumma. Jag tar gärna emot synpunkter kring detta.

Kent

Inläggav Kent » 8 april 2009, 08:57

Bra idè, stöder dig fullt ut
ändamålet är ju att vi ska ett aktivt och bra forum huvudsak radiorelaterat
sedan tycker jag att medlemmen borde vara mera o-anonyma och ej med bara ett "Nick" gärna boende ort och e-post möjligheten aktiverad och samlarintressen
För någon månad sedan kollade jag medlemsregistret och såg då att rätt många sådana anonyma så därför tog jag bort mina uppgifter också
Bra Johan!
och sedan en Glad Påsk till alla på forumet
Kent

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 8 april 2009, 10:40

Tack för stödet! Jag arbetar för att alla nyregistrerade ska uppge bostadsort och intressen för att minska anonymiteten i forumet. En uppmaning till alla är att berätta lite mer om er själva i profilen och på detta sätt uppfylla ambitionen om föreningen som ett kontaktnät!

Bengt Svensson

Inläggav Bengt Svensson » 8 april 2009, 17:02

Bra Johan,
Tycker att bostadsort etc skall vara obliogatoriskt, liksom e-postadress.
Engångssumma är bra. Rensning är till och från nödvändig.
Bilagor
Glad Påsk.jpg
Glad Påsk.jpg (458.59 KiB) Visad 2746 gånger
Bengt Svensson

mortb

Inläggav mortb » 9 april 2009, 09:13

Hej!

Alternativet är til att ha avgiften som engångssumma är att de överskjutande pengarna används till vidare aktiviteter (t.ex. möten, nyhetsbrev och andra tillställningar eller publikationer) så att föreningen syns lite mer. Som jag uppfattar föreningen just nu finns den mest till för att driva det här forumet? men jag är ju rätt ny.

Jag brukar vara ganska försiktig med att göra min epostadress synlig eftersom jag misstänker att det finns robotprogram som söker igenom websidor efterepost adresser att skicka spam till. Att PM:a funkar väl? Jag kanske är överförsiktig :oops:, men i början på ett forum, innan jag "känt mig för" lite, brukar jag inte skriva in så mycket personuppgifter. Men visst blir det mer personligt och trevligt om man kan se sådant som var någon bor och lite mer, jag bor i Lund (sedan fem år) iallafall :)

Björn M
Kontakt:

Inläggav Björn M » 9 april 2009, 19:59

Om huvudambitionen är att hålla vårt forum levande så räcker det ju sannolikt med att de som är någorlunda aktiva betalar en engångssumma. Hur man drar gränsen mellan de "aktiva" och tillfällighetsbesökarna kan kanske vara svårt att avgöra, men det löser säkert Johan på ett bra sätt. Vill vi få ut mera av föreningen på sätt som "mortb" antyder så får väl saken diskuteras vidare exempelvis i samband med radiomässan i sommar.
Jag håller helt med om att det vore trevligt att veta lite mer om medlemmarna och deras intressen. Av alla medlemmar är det fyra stycken (inkl jag själv) som lagt ner ett par minuter på att presentera sig under rubriken "medlemmar" på startsidan. Vore kul med lite mer av den varan.

mortb

Inläggav mortb » 15 april 2009, 09:36

En idé jag tycker vore trevlig är om vi kunde skapa en databas för gamla radioapparater där man kan skriva in den information som finns om dem och lägga in bilder. Norsk radiohistorisk förening http://www.nrhf.no har lagt ut mycket information om norskproducerade radios, speciellt Tandberg. Mig veterligen finns inget liknande för svenskproducerade apparater.

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 15 april 2009, 15:09

mortb skrev:En idé jag tycker vore trevlig är om vi kunde skapa en databas för gamla radioapparater där man kan skriva in den information som finns om dem och lägga in bilder. Norsk radiohistorisk förening http://www.nrhf.no har lagt ut mycket information om norskproducerade radios, speciellt Tandberg. Mig veterligen finns inget liknande för svenskproducerade apparater.

Frågan har lyfts tidigare. Personligen tycker jag Radiomuseum.org är en myckket bra sida. Här bidrar man själv med uppgifter. Vill passa på att ge en eloge till Soda för hans fina arbete som moderator för svenska modeller! Eftersom det redan finns ett färdigt koncept som funkar, skulle man kanske utnyttja detta bättre?

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 15 april 2009, 16:12

En liten varning om radiomuseum.org, är du inte medlem kan du inte ladda ner schema eller bilder.
Är du medlem kan du bara ladda ner en del schema eller bilder, därefter spärras du.
radiomuseum.org envisas med att konvertera scheman till pdf, med resultatet att upplösningen på scheman blir dålig.

Jag tycker idén att skapa en egen databas med schema i högupplösning är en bra idé.
Själv skapar jag alla mina schema i djvu, mycket hög upplösning och kraftig komprimering ger ett bra resultat.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 15 april 2009, 20:27

När det gäller radiomuseum.org och deras metod för att lägga upp scheman så tycker jag inte att upplösningen är något problem (bortsett från somliga schemor som är dåligt scannade). Däremot är det en stor brist att varje pdf-fil bara kan innehålla en enda sida, och att allt konverteras till monokromt när det läggs upp. Om man t ex tänker sig ett Luxorschema från tidigt 60-tal som har ett överlagt koordinatrutnät i rött, så kan det bli ganska oläsligt om även rutnätet är svart och inte går att skilja från ledare i schemat. Aga-scheman kan också ha färger som betydelsebärare.

mortb

Inläggav mortb » 17 april 2009, 10:03

Soda: det låter mycket bra att det finns någon som lägger in uppgifter i radiomuseum.org :) Det viktigaste är som jag ser det är att uppgifterna sparas någonstans.

Men den siten skulle kunna vara bättre :)
Jag har inte använt siten mycket med det vid en kort genomsurfning sett är att den vekrar var lite väl låst, många features måste man vara användare för att se och mycket text fortfarande är på tyska vilket inte alla kan. Jag hade gillat siten bättre om den hade haft lite mer "wikipediastuk", där det är öppet både för nya format och grupperingar av information utan någon större omskrivning av mjukvaran och öppet på sättet att tillgången på informationen inte begränsas.

Ett förslag jag har är att vi kunde sätta upp en filserver typ ftp eller liknande där man kan lägga upp dokument typ schemor, bilder och annat man vill dela med sig.

Återgå till "Om forumet"