Förslag på nya kategorier

Lämna förslag på kategorier, förslag på förbättringar etc.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inläggav Johan » 3 oktober 2006, 18:25

En viktig poäng med forumet är att det ska anpassas efter medlemmarnas önskemål och vilja. Till detta hör även tillkomsten av nya kategorier. I denna tråd får ni gärna komma med förslag på nya kategorier eller om någon kategori bör ändra namn.

Tack till Kent för lyckönskningarna och välkommen i föreningen! Beträffande bandspelare, grammofoner o.d. ser jag mer än gärna att detta diskuteras här! Föreningen är ju till för "dig som är teknikhistoriskt intresserad". Behövs en kategori för detta ändamål? Förslag?

dormen

Inläggav dormen » 9 oktober 2006, 01:21

gamla rörförstärkare bör ju ha en given plats

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Ny kategori

Inläggav Johan » 9 oktober 2006, 16:43

Hej Dormen!
Rörförstärkare är intressanta, får se om vi kan skapa en mer HiFi-betonad kategori. Jag har nu lagt till en kategori där man kan ställa frågor om udda modeller, okända tillverkare, få hjälp med värdering etc. Får se om det finns intresse för dessa frågor?

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 10 oktober 2006, 11:17

När det börjar handla om HiFi kanske vi närmar oss gränserna för detta forum även om vi pratar rörteknik. Det finns redan ett forum där rör-HiFi diskuteras flitigt: http://www.hififorum.nu/forum/default.asp?CAT_ID=1

På "HF:s" forum finns en hel del duktiga rörmekare i DIY-avdelningen.
Undertecknad kallar sig där JohnA.

Ett annat svensk forum är http://www.diyforum.net/phpBB2/index.php
Även där finns några riktigt duktiga rörgubbar, men forumets elektronikavdelning är ganska sömnig i jämförelse med HF.
Dessutom är några av DIF-f:s medlemmar också HF:are.

Jag tycker ändå att SRHF ska ha utrymme att diskutera andra former av rörteknik utöver radioapparater. Radio är förmodligen det avsevärt största området inom elektroniknostalgin, men vi kunde kanske ha en
avdelning för "övrigt"? Där kunde man diskutera allt från förstärkare, bandspelare och TV till mystiska mätinstrument.
Kanske borde man redan från början dela upp "övrigt" i flera kategorier
som t.ex. TV, inspelningsapparater (tråd, band, whatever), grammofoner, mätinstrument o.dyl.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Fler kategorier...

Inläggav Johan » 10 oktober 2006, 16:34

Tackar för synpunkterna! Kan nog tycka att det blir lite "kaka på kaka" med två olika forum som diskuterar HiFi och relaterad rörteknik. Får se hur intresset utvecklar sig! Känns onödigt att konkurrera med det andra forumet?

Beträffande övriga apparattyper har jag en framtida tanke att lägga tii dessa kategorier som föreslås. Väntar dock på lite fler inlägg innan jag skrider till verket...

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 11 oktober 2006, 15:33

Hur skulle det vara att ha en köp/sälj/byt-avdelning?
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Köpes/Säljes/Bytes

Inläggav Johan » 11 oktober 2006, 20:56

Självklart ska det finnas en kategori för oss som vill byta, efterlysa och förmedla objekt! Finns nu på plats!

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Ny allmän kategori?

Inläggav Johan » 4 januari 2007, 11:20

Förslag har inkommit att vi kanske sulle öppna upp en kategori för "skvaller" där pratsugna kan få prata av sig? Kom gärna med synpunkter!

Vill även påpeka att de nuvarande kategorierna inte är statiska och kan förändras. Som det ser ut nu så verkar det fungera bra. De flesta används aktivt, men man kan alltid lägga till nya...

Kent

Inläggav Kent » 29 september 2007, 19:20

Detta med grammofoner och ev. Jukeboxar ?
Skulle det kunna provas med egen tråd ?
Bilagor
111.jpg
Jukebox från Bröd. Edgrens Mekaniska Verkstad Säffle
111.jpg (57.11 KiB) Visad 3782 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Låt oss prova!

Inläggav Johan » 30 september 2007, 08:31

Visst kan vi prova med en Jukebox och musikmaskiner-kategori. Lägger upp denna inom det närmsta!

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Ny kategori!

Inläggav Johan » 8 oktober 2007, 16:24

På begärna ligger nu kategorin "Jukeboxar och musikmaskiner" uppe! Hoppas må många intressanta inlägg!

Användarvisningsbild
Vikingen

Schema kategorier

Inläggav Vikingen » 2 januari 2011, 12:40

Varför inte slänga upp en kategori scheman
där vi kan ladda upp dessa?

Tycker att detta vore toppen för alla här.

rffreak

Inläggav rffreak » 18 januari 2011, 21:15

Något jag saknar är radiohistoria från fordom, när någon hörde radio första gången, när radion kom till byn. Alldeles särskilt skulle jag vilja läsa om hembyggar-boomen på 20-talet, då entusiasterna själva tillverkade sina kristall - och rörapparater från beskrivningar i veckotidningar m.m. Jag inser dock att det inte finns många kvar av dem längre, det är nog 40 år för sent. Däremot borde det finnas efterlevande, samt sådana som byggde radio själva in på 50 - 70-talen?

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 20 januari 2011, 14:27

Det finns en och annan bok att beställa från kommunbiblioteket om de inte redan står på hyllan där. Jag erinrar mig "Radio, en bok för radioter" som är redigerad av Lena Persson och biografin över Luxor-grundaren Axel Holstensson (minns ej författaren) som delvis berör radions barndomstid.

Lennart

Fredrik Svensson

Inläggav Fredrik Svensson » 1 juli 2012, 19:07

Ett litet tips om en ny kategori till elektronik!
Varför kan vi inte ha en ''Renoverings'' kategori där man bara har trådar om olika renoveringar?
Vi tycker nog alla att det är kul att båda renovera själv men också att se vad andra har gjort.

Jag har tänkt såhär
I elektronik så får man skriva frågor som gäller elektronik t.ex är denna sak trasig etc. och i renoverings tråden så får man bara ha trådar om olika renoveringar.
Kenwood KD-500 med Grace G-940 samt Grace F9, Studer B67, Yamaha CA-2010. Yamaha NS-1000M

Återgå till "Om forumet"