Vad är Knutsson?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Användarvisningsbild
JanneHagnell

Vad är Knutsson?

Inläggav JanneHagnell » 5 juni 2017, 10:52

Att det är japanska bilstereoapparater som svenska företaget KG Knutsson satt eget namn på tror jag mig ha fattat, men är det bara färdiga apparater som fått annat namn eller var det ren legotillverkning åt KGK? Och vilket japanskt (japanska) företag handlade det om?
Besatt av Blaupunkt bilradio från 70- och 80-talen!

torbjorn

Re: Vad är Knutsson?

Inläggav torbjorn » 5 juni 2017, 11:21

Det har nog förekommit både direkta specialbeställningar från KGK och att man bara har döpt om en befintlig modell.
De här sakerna har ju börjat utredas i en del andra trådar och man har väl ännu inte kommit fram till någon fullständig och komplett sanning. Men helt klart är att åtminstone Toshiba, Mitsubishi och minst två än så länge okända japanska fabriker har levererat Knutsson-märkta apparater.

Ett annat intressant sidospår i sammanhanget är de bilstereo som dels har sålts under namnet Handic och dels levererats fabriksmonterade av Volvo. Där verkar Mitsubishi ha varit en vanlig leverantör i många år.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 5 juni 2017, 15:20

Det låter ungefär som den uppfattning jag också fått. Har googlat lite men det enda jag hittar är på KGK:s hemsida där det bara framgår att de sedemera avskaffade Knutsson till förmån för Clarion och Blaupunkt.
Jag älskar ju den här sortens nörderi kring märken! Hade varit roligt att kunna tränga djupare i historien men mina vanliga källor i sammanhanget är franska och tyska och där finns, naturligt nog, inget om Knutsson.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 5 juni 2017, 21:25

När vi är inne på ämnet kommer jag även att tänka på Franzéns. Vad jag förstår av vad jag hittar på nätet verkar upplägget ha liknat Knutssons. Idag heter företaget något helt annat och sysslar med hörselskydd. Någon som har mer info.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 7 juni 2017, 18:34

Jag har några gamla Franzenskataloger från början av 90-talet, köpte också en del apparater av dem.
De låg lägre i både pris och kvalitet än Knutsson, det rörde sig på den tiden om Taiwan/Korea-saker av någotsånär fungerande lågprisslag. Man kan jämföra med sådana märken som Sound Creation, Eltronik, Tristar, Sencor. Borde ha kvar minst en "502" bilstereo någonstans. Och en del undermåliga diskanthögtalare som de nästan skickade med på köpet vad man än handlade av dem.
Ursprungligen lär firman ha sålt snabbtelefoner och vidgade så småningom sortimentet till bl a bilstereo och komradio. Jag har för mig att de - i likhet med många andra märkliga importfirmor - höll till i sydöstra Skåne - Vellinge, Lomma eller någonstans däromkring.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 7 juni 2017, 23:30

Intressant! Någon Franzéns har jag aldrig ägt så där har jag ingen referensram. Däremot ägde jag i många år en Knutsson 5002 som imponerade på mig med sin hållbarhet trots att den såg ganska billig ut i 80-talsstilen "flest lysdioder vinner". Skickade av den ihop med en bil för en 10-15 år sedan, kan ångra det lite.

hans.khan

Inläggav hans.khan » 13 november 2017, 16:36

Jag har i kvar min Knutsson 5002 och använder den vanligtvis som en vanlig radio (inomhus). Det är min billigaste bilstereo men det är något speciellt med den, jag vill inte sälja den. Det är egentligen inget speciellt med design eller funktionen, det är svårt att sluta sig till vad som gör den en av de radioapparater som jag vill behålla, i vanliga fall är det att affektvärde (släkt-pryl etc) eller design eller funktionen som gör att man vill behålla, dock är inget av detta fallet med Knutssonen.

Användarvisningsbild
JanneHagnell

Inläggav JanneHagnell » 17 november 2017, 08:43

hans.khan skrev:Jag har i kvar min Knutsson 5002 och använder den vanligtvis som en vanlig radio (inomhus). Det är min billigaste bilstereo men det är något speciellt med den, jag vill inte sälja den. Det är egentligen inget speciellt med design eller funktionen, det är svårt att sluta sig till vad som gör den en av de radioapparater som jag vill behålla, i vanliga fall är det att affektvärde (släkt-pryl etc) eller design eller funktionen som gör att man vill behålla, dock är inget av detta fallet med Knutssonen.

Känner lite samma sak med de två jag köpte. Fick dem att funka men jag kan inte koppla in telefonen på dem så egentligen borde jag sälja av dem. Men nej, jag vill inte! :roll:

Återgå till "Modeller och apparater"