Marconiphone typ 1943 AC/DC

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Leif

Marconiphone typ 1943 AC/DC

Inlägg av Leif » 5 april 2019, 10:10

Hej!
Äntligen skall jag skriva något och det blir om någon känner till något om Marconiphone typ 1943 allströmsapparat?
När jag söker på den så är det närmaste jag kommer framsidan på en broschyr.
Det hade varit väldigt bra om det finns ett elschema för jag har viljan att viljan att fixa den här apparaten (och dom andra i min samling...) någon gång framöver, den är inte i bästa skick och jag har förstått att allströmsapparater inte är det bästa men jag vill minnas att den fungerade OK en gång i världen för 40 år sedan sådär.... Och om jag förstått det rätt så satte Marcni ett m framför rörbeteckningen annars är det väl samma rör? Chassit är stämplat 339 om jag minns rätt.
FILE0110.JPG
FILE0110.JPG (1.51 MiB) Visad 359 gånger
FILE0109.JPG
FILE0109.JPG (1.15 MiB) Visad 359 gånger
FILE0112.JPG
FILE0112.JPG (1.16 MiB) Visad 359 gånger

torbjorn

Re: Marconiphone typ 1943 AC/DC

Inlägg av torbjorn » 5 april 2019, 11:26

Det är en svensktillverkad Marconiphone, gjord av SRA och troligen identisk med någon modell av Radiola. Det borde gå att hitta ett schema för åtminstone någon snarlik apparat, återkommer!

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 5 april 2019, 14:48

Min gissning är att modellåret är 1943 och rörbestyckningen pekar på Radiola 424LV vars kopplingsschema finns på www.radiomuseum.org för medlemmar.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 5 april 2019, 20:55

Förutom under namnen Marconiphone och Radiola så förekom praktiskt taget samma apparater även under namnet Asea.
Jag har inventerat mina servicepärmar men inte hittat något som verkar stämma exakt med den här radion även om mycket är snarlikt. För såväl Radiola som Asea verkar alla schemor från runt 1942-43 saknas i min samling, enstaka schemor från runt 1940 finns och sedan verkar det vara så gott som komplett från 1944-45 och några år framåt.
Under tidiga krigsår användes i stort sett samma chassikonstruktioner men med brunnsockelrör (UCH4, UBL1 osv) istället för loktalrör. Mot slutet av kriget då det inte gick att importera europeiska rörtyper från kontinenten, användes istället amerikanska rörtyper tillverkade av svenska SER (6J8G, 6V6G osv). Efter kriget kom loktalrören tillbaka, dock med undantag för likriktarröret, man använde oktalröret UY1N istället för loktalröret UY21.

Det som framstår som udda med just den här apparaten är dels tregangs vridkondensatorn som tyder på dubbelavstämd antennkrets, och dels att den har indikatorrör vilket det verkar som om man bara kostade på i absoluta toppmodeller av Asea-skyltade apparater under kriget.
Det är också sällsynt att allströmschassin från SRA/Radiola har ett 245 V-läge på nätspänningsomkopplaren.
Dessutom ser det ut som om den skulle kunna ha variabel MF-bandbredd genom att den undre spolen i MF-filtret är förskjutbar (förmodligen då hoplänkad med tonkontrollen).

Typiska SRA-detaljer är t ex papplådan som skydd över spolsystemet samt de prydligt hopsydda kabelstammarna för skallampor och indikatorrör.
Högtalaren är en typisk svensk krigstidshögtalare, samma modell återfinns också hos t ex Centrum och svenskbyggda Telefunken och Philips.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 5 april 2019, 22:45

424LV har låg MF och därmed dubbelavstämd antennkrets.

Lennart

Leif

Inlägg av Leif » 6 april 2019, 18:25

Tack för responsen och att leta i samlingarna, det är ingen brådska så det kan bero och se om det kanske dyker upp något oväntat.
Min bild på rör- och trimningsschemat är tydligen för stor för att ladda upp men rören skall vara UBL 21, UCH 21, UY 21 och UM 4.
Ledningsstammarna är fint arbetade men det är bara synd att kablarna är torkade och spricker sönder så det kommer att få bytas ut.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 6 april 2019, 19:08

Jag tog en titt på mina två 40-tals SRA-tillverkade apparater.

En Marconiphone typ 1/1944 AC/DC , den är byggd med amerikanska rör för 0,15 A glödström men i övrigt är chassit exakt likadant som i Typ 1943. Även där låg mellanfrekvens (144 kHz) och således tregangs vridkondensator. Och även där är allt kablage till skallampor och indikatorrör söndersprucket. Den har förresten en Radiola-stämpel på papplådan för spolsystemet.
Längst till vänster på chassiets bakkant är numret 160 instansat.

Och så en Radiola 1454 V. Växelströmsapparat, byggd med amerikanska rör sånär som blandarröret som är ett ECH21. Lite annat utförande på lådan än Marconiphone-apparaterna (skarpa hörn nedtill och en "mösskärm" utdragen ovanför snedskalan). Hög mellanfrekvens (467 kHz) och tvågangs vridkondensator. Kablaget till skallampor och indikatorrör är gjort med två olika slags kabel. Ungefär hälften av ledarna är söndersprucken gummikabel, resten är tygisolerad kabel som har klarat sig bra. Spolsystemet är av annat utförande och placerat under chassiet.
Det instansade numret på chassiet är 941. Serviceritningen på bakstycket har tryckdatum 11.45 , undrar om det betyder vecka 11 eller november.

En märklig sak är att båda dessa apparater har "PARTS" -etikett på bakstycket, som visar att tillverkaren hade ordning på sina licensaffärer med Konsortiet för rundradiopatent. Men Typ 1/1944 har ändå ett par "E" -rör (14J8EG och 35L6EG), som var specialtyper för att kringgå Philips' bromsgallerpatent. En tillverkare som betalade sina licensavgifter borde inte ha behövt använda sådana rör.

Leif

Inlägg av Leif » 8 april 2019, 12:46

Min tanke var att första siffran i chassinumret var tillverkningsåret men det stämmer då inte.
FILE0114s.JPG
FILE0114s.JPG (208.06 KiB) Visad 261 gånger
FILE0115s.JPG
FILE0115s.JPG (220.93 KiB) Visad 261 gånger
Tittade in på radio.orgen och får nog låta det mogna lite, på "smakprovet" såg schemat läsbart ut och det var Marconibeteckning på rören, antingen är det Marconischema eller också använde man dom rören till alla apparater, man fick väl använda det man fick tag i. Sedan återstår väl att se om man slipper kaskadspyorna av reklam om man betalar.....

Skriv svar