SRA Radiola Duett 1506V

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
torbjorn

Re: SRA Radiola Duett 1506V

Inlägg av torbjorn » 7 juli 2019, 11:43

Mät spänningar på relevanta ställen och jämför med spänningsuppgifterna i schemat. Om den är tyst både i radio- och grammofonläge så måste ju felet ligga i LF-förstärkaren så då kan man bortse från radiodelen (kretsarna kring ECH42 och 6BA6).

Ett annat felsökningstips är att följa signalvägen och peta med en testpinne på känsliga punkter (framför allt rörens styrgaller) och höra om man hör knäpp eller brum i högtalaren.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 2 augusti 2019, 15:39

Lyckades få igång den igen, genom att rengöra stiften på en av rören. Men nu är det så att själva radiodelen verkar funka och volymen kan bli minst sagt hög.. men själva grammofondelen är inte särskilt högljudd då jag har den på högsta volym. kan bifoga videor på problemet om det hjälper
Om någon har stenkakor till salu så är jag intresserad :)

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 augusti 2019, 19:28

Mest troligt något problem med pickupen.
Om det är en magnetisk pickup för stålnål så är den vanligtvis ganska lätt att fixa till - då brukar det röra sig om att byta gamla hårdnade gummidelar. Gummit i lagringen för ankaret brukar man kunna ersätta med cykelventilgummi.
Om det däremot är en kristallpickup så kan det vara lite mer besvärligt, kristallelementet åldras nämligen obönhörligt med tiden (bryts ner av luftens fuktighet). Man kan ofta ersätta det med ett motsvarande keramiskt element från en modernare pickup, men det kan vara ganska pilligt och kräver kanske att man provar sig fram några gånger innan man får ett bra resultat.

En sak till som är värd att kolla, är att det inte är avbrott eller något annat katastrofalt fel i motstånden på kopplingsplinten under verkplattan. Samt ev enkla fel av typ kabelbrott eller kortslutningar på väg mellan pickupen och radiochassit.

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 2 augusti 2019, 19:42

jag har bytt allt gummi i pickupen men kanske måste byta mer? den är magnetisk. Jag ska kolla det och återkomma, tack :) på låg volym brummar den och själva ljudet från grammofonen kommer inte förrän det nästan är på högsta

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 3 augusti 2019, 16:21

Mysko! Kan du testa att ansluta någon annan ljudkälla?

ancaf33

Inlägg av ancaf33 » 3 augusti 2019, 21:49

hmm nej det tror jag inte jag kan :(

Skriv svar