Moon Radio Typ 155W Nr: 12070

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Bengt Eliasson

Inlägg av Bengt Eliasson » 1 juli 2011, 17:48

Renoveringsobjekt.
Lådan är i dåligt skick,fanersläpp,behöver troligen faneras om.
Högtalaren,fältmatad saknas,varit ansluten till huvudchassiets bakkant via 5 pol rörsockel
Frontens högtalaröppning har troligen varit tygklädd.Orginalhögtalaren har varit monterad snett uppåt någon dm från fronten mot ett par trälister som sitter kvar.
Nättransformatorn omkopplingsbar för gängse spänningar.110-250V
Rörbestyckning 6A8 blandare,6P7G mf pentod ,lf triod ,var demodulationen sker är oklart,liksom om AVC finnes.6F6 slutrör.80 likriktarrör socken fäst i ett öra.Det har troligen funnits en sockel för 5Y3G vars nitar borrats bort.MF=456 Khz märkt på MF-trafo.Vågl.MV o LW.Nättransformatorn hel,dock ganska liten,spänning till likriktarrörets anoder är 230 resp 277Volt.Har den fältmatade högtalaren använts som drossel så blir anodspänningen inte blivit så hög.
Chassiet är påbyggt ca 6 cm baktill för anslutning av antenn o grammofon.
Areoplanskala,ena visaren saknas,planetväxeln fungerar Ua.Har skalöppningen haft glas eller celluloid ?
Två rattar av trä,saknas,
Vänster ratt nätbrytare+volym.Mittre 2-läges tonkontroll.Högra våglängdsomkopplare.
Bilagor
IMGP2836b.JPG
IMGP2836b.JPG (98.45 KiB) Visad 7190 gånger
IMGP2832b.JPG
IMGP2832b.JPG (85.83 KiB) Visad 7190 gånger
IMGP2831b.JPG
IMGP2831b.JPG (97.19 KiB) Visad 7190 gånger
IMGP2824b.JPG
IMGP2824b.JPG (99.42 KiB) Visad 7190 gånger
IMGP2823b.JPG
IMGP2823b.JPG (83.12 KiB) Visad 7190 gånger

soda

Inlägg av soda » 11 juli 2011, 08:55

Mycket intressant radio, men väldigt svårt att hitta uppgifter om.

Chassiet liknar inget som jag sett i andra Moon-apparater. Brukar vara Centrum, Tjerneld eller i ett troligt fall, Skantic, som byggt innanmätena.

Det här chassiet ser ut som om det kunde vara import från USA, med anpassning till svensk marknad. Kan du fixa en bild på hur det ser ut bakifrån? Spänningsomkopplaren och hur tillbyggnaden är gjord kan ev säga en del om det anpassats i Sverige eller redan innan export.

Sen kan det väl inte uteslutas att Moon själva eller någon annan svensk tillverkare ligger bakom, men Centrum eller Tjerneld ser det inte alls ut som. Skantic har jag så lite att jämföra med att jag inte vet.

Här kommer slutligen en bild på en Moon 166 WL som jag fotat på radiomuseet i Jönköping. Skalan är en helt annan - nästan hemmagjord får man en känsla av. Vill minnas att det var en glasskala med visare osynlig. Alltså att den sitter innanför och inte syns förrän skalbelysningen tänts, men där är jag osäker. Tyg i högtalargallret är det i alla fall på den här.

Skalan på din apparat påminner om Centrum/Tjerneld, men det finns ingen av deras apparater som har avstämningsratten mitt i skalfönstret. Möjligen finns en sån Skantic - ska forska vidare på det.

Lådan är säkert gjord på samma fabrik som Centrum och Tjerneld (ev även Skantic) använde.
Bilagor
moon166wl-jkpng.jpg
moon166wl-jkpng.jpg (83.56 KiB) Visad 7123 gånger

soda

Inlägg av soda » 12 juli 2011, 13:13

Jag har hittat ett par annonser från Radio och Radio Amatören nr 10 - 1935. En för Moon och en för Skantic. Skantic 600 har absolut samma chassie som din Moon. Sedan kan det ändå vara importerat från USA, men det får man väl granska komponenter och byggsätt för att försöka lista ut.

Trärattar på svenska apparater förekommer ju i princip inte, så det kanske är indikation nog.

Se bifogade bilder:
Bilagor
moon-skantic-jmf.jpg
moon-skantic-jmf.jpg (58.89 KiB) Visad 7069 gånger
annons-skantic-rora10-35web.jpg
annons-skantic-rora10-35web.jpg (89.33 KiB) Visad 7069 gånger
annons-moon-rora10-35web.jpg
annons-moon-rora10-35web.jpg (74.11 KiB) Visad 7069 gånger

Bengt Eliasson

Inlägg av Bengt Eliasson » 13 juli 2011, 19:10

Bifogar ett par bilder.Fått liv i apparaten.LV antennspole bränd/överhettad,avbrott.Trolig orsak,ena nätbranchen jordad på nätbrytaren,2 trådar till trafon och en till chassiet.Utfört med samma typ av kopplingstråd som anv.i apparaten.Kopplades antennen till värmeelementet och stickproppen satt så fasen hammnade i chassiet blev det varmt i antennkretsen.Spolen ersattes med en gammal 128khz MF spole.Rör 6P7 trioddel =Gallerlikriktare.På bilden syns ett grönt effektmotstånd (fältspole/sildrossel)och en modern utgångstrafo,användes i stället för den saknade högtalaren.Chassiet är nog amerikansk av komponenterna att döma.2 trimmrar i form av tvinnad kopplinstråd finns,den ena nästan en dm.Nättransformatorn har nog kortslutena varv,blir ganska varm efter ett tag och börjar puttra.Påbygget på baksidan ser inte proffsigt ut,ett galvat plattjärn,fäst med ej amerikanska skruv.
Bilagor
IMGP2847b.JPG
IMGP2847b.JPG (91.56 KiB) Visad 7043 gånger
IMGP2846b.JPG
IMGP2846b.JPG (84.18 KiB) Visad 7043 gånger
IMGP2844b.JPG
IMGP2844b.JPG (119.96 KiB) Visad 7043 gånger

soda

Inlägg av soda » 14 juli 2011, 12:11

Tack för bilder. Det är helt klart ett amerikanskt chassie. Komponenterna och det röriga byggsättet säger egentligen allt i sig, men därtill tycks det ju stå "phono" på det ursprungliga grammofonuttaget.

Tillbyggnaden av chassiet är relativt slarvigt gjord och man anar en liten firma med närmast hobbybetonade tekniska resurser. Jag antar att jordhylsan och skärmhylsan på grammofonuttaget är anslutna till chassiet via tillbyggnadsplåten för annars ser jag inga sladdar från dem.

Anledningen för tillbyggnaden är förstås delvis för att chassiet ska passa i lådan, men möjligen också för att klara S-märkningen. De flesta amerikanska apparater var så kompakt byggda att de inte ansågs få tillräcklig kylning i de lådor en "midget-super" normalt erbjöd. Det måste ju nästan ha varit ett chassie för en sådan.

I Sverige var dock en super så exklusiv i sig 1934 att fyra rör inte var ett hinder för att dra till med en fullstor låda. Den blev nog snarast ett säljargument i sig. De flesta köpare tittade förstås bara utanpå.

Spänningsomkopplaren verkar ju dock ha funnits i original också och trafon måste ju vara lindad för de angivna spänningarna annars skulle vi ha sett ett eller flera effektmotstånd någonstans. Alltså är chassiet säkert avsett för export och att hitta tillverkare kan vara nästan omöjligt eftersom det inte måste finnas en motscarande modell för den amerikanska marknaden.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 15 juli 2011, 19:56

Med största sannolikhet är det ett Zenith-chassi.
Jämför med http://www.radiomuseum.org/r/zenith_4t26_ch5403.html .

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 16 juli 2011, 09:18

Vad är det för serienummer på apparaten?
N- någonting.
Jag kan slå upp det i mina böcker.
Det är ett Zenith chassie i alla fall.

Bengt Eliasson

Inlägg av Bengt Eliasson » 16 juli 2011, 09:20

Tack för all info jag fått.Ritat apparatens schema o det stämmer med Zenith 4-T-26 schemat,finns 3 varianter,dör även finns en 50 Hz nättrafo med "var Voltage".(flera kond.märkta ZENITH).Antenn o Lo kretsarna ser annorlunda ut,man har lagt Lv spolarna i serie med Mv via yaxlyomkopplare.En ratt under avstämmningsratten är tonomk,5nF till slutrör anod.Saknade skyddet över skalan troligen celluloid.Högtalartyget,limrester upptill o nertill,kan varit spänt mot fronten med ett galler liknande bakstyckets.Trälådan "billigt"byggt,de tunna gavlarna av plywood,så faneret är nästan 2mm tjockt.Apparaten har S-märke och "Denna apparat är trustfri" på bakstycket.

Återkommer med en Amerikansk Empire sk allströmmare.med HF-steg 2 slutrör(Jonssonkoppling enl Luxor?)2 likriktarrör.

Skriv svar