Beocord 1800

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

Beocord 1800

Inlägg av lennon » 16 mars 2014, 20:03

En B&O Beocord 1800 rullbandspelare spelar med alldeles för låg hastighet. Det är inte min, ägaren lät en "händig gubbe" titta i den som konstaterade torkat och hårt gummi på mellanhjul vilket han inte kunde åtgärda. Finns det någon räddning för en sådan maskin?

Lennart

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 16 mars 2014, 20:07

Om det är hjulet som är orsaken så kan det regummeras, bal av Svalander.

stickan
Kontakt:

Inlägg av stickan » 16 mars 2014, 21:11

Om man inte kan regummera löste jag ett sånt problem med att använda fyrkantsremmar. Tog bort originalet och "byggde" med fyrkantsrem, satte ett stöd på en sida och la på lim.
Lite pilligt men det gick.

ricard
Kontakt:

Inlägg av ricard » 13 juni 2014, 22:25

Ibland är det bara ytan som är hård och då kan man slipa bort det hårda med smärgelduk. (Eventuell skillnad i diameter om man skulle slipa för mycket har ingen betydelse för hastigheten, dock påverkas givetvis läget hos mellanhjulet vilket kan ha mekaniska konsekvenser beroende på exakt hur det ser ut.)

Rengöring med någon speciell gummirengörare (jag brukar använda Kontakt-GR från Kontakt-Chemie men jag tror inte den görs längre - annars kan man ta något annat rengöringsmedel för t ex skrivare) kan göra underverk för friktionen.

Beocorderna är annars lite svåra att få att gå med helt rätt hastighet, det verkar som det inte finns mycket kraftreserv i drivlinan om t ex friktionen i bandföringen ökar.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 10 september 2014, 21:47

Igår fick jag hem Beocord 1800 så nu jag kan börja jobba med den under regniga dagar. Jag har konstaterat att motorns fasningskondensator är felfri. Hjulen roterade kärvt på sina axlar så jag tog ut dem och filade i naven tills de löpte lätt, det förbättrade situationen att det gummiklädda hjulet mellan motor och svänghjul/kapstanaxel fick mindre friktion men bra är det inte. Ett musikstycke som ska ta 3 m 17 s tar 3 m 47 s. Kanske hastigheten skulle bli normal med mer gummi (större diameter) på mellanhjulet? Att rugga upp kanten med en fotfil hjälpte inte.

Jag läste på UK Vintage Radio att du Ricard hade bekymmer med en 2400 som gick för sakta och du trodde att botemedlet var mer fjäderkraft på hjulet mellan motoraxel och svänghjul. Är det samma konstruktion på en 1800 och var sitter i så fall den fjäder som håller den långa armen spänd? Jag har inte hittat någon mekanisk skiss, bara elektronikschemat i apparaten.

Lennart

ricard
Kontakt:

Inlägg av ricard » 31 oktober 2014, 10:21

Beocord 2400 är väsentligen samma som 1800, förutom att 2400 också har slutförstärkare, och därtill flera skjutreglage (mer än vad man instinktivt tycker skulle behövas med tanke på den skillnaden).

Att ändra storleken på ett mellanhjul har aldrig någon betydelse för hastigheten. Det påverkar mellanhjulets rotationshastighet naturligtvis. Om man tänker sig mellanhjulet såsom överförandes en viss sträcka längs med omkretsen för det ena hjulet till samma sträcka längs med omkretsen för det andra hjulet så inser man att diametern inte spelar någon roll.

Jag har för mig att fjädern sitter på undersidan av mekaniken, och dessutom inte helt lätt att komma åt. Att byta till en fjäder med lite högre fjäderkonstant gjorde tydlig skillnad.

Är det 2- eller 4-spårsvarianten du har? Den förra har fyra tonhuvuden (båda 2- och 4-spårs avspelningshuvuden) och två tryckkuddar så det blir en del arbete för drivlinan att dra bandet igenom maskinen.
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 30 november 2014, 14:15

Det är 4-spårsvarianten jag jobbar med. Efter att jag hade behandlat mellanhjulsnav och gummikant gick bandspelaren med rätt hastighet på högsta området, men var oanvändbar på de två lägre. Nu när jag har satt en 2 mm tjock rektangulär gummiring utanpå mellanhjulet går de två lägsta hastigheterna rätt, men på den högsta når inte mellanhjulet fram till kapstanaxelns svänghjul. Jag vet inte hur jag skulle kunna svarva ringen till mindre tjocklek och om det skulle hjälpa. Förmodligen är lösningen att korta av den spiralfjäder som drar mellanhjulet, men jag kommer inte åt fjäderns ena fäste som sitter mellan två gjutna plattor och det krävs tre händer (som det knappast finns utrymme för) att korta av och göra krok på den åtkomliga delen.

Lennart

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 16 januari 2015, 16:59

Problemet är löst, alla hastigheter går nu rätt. Jag bytte den spiralfjäder som drar mellanhjulet mot motor och svänghjul mot en kraftigare modell. Fjäderfästet är åtkomligt efter att man har demonterat spänningsregulatorenheten på undersidan, och jag hade turen att hitta rätt fjäder i en flygmekanikers verkstad. Clas Ohlson har en fjädersortimentlåda, men jag vet inte om där finns något passande.

Lennart

Bengt Eliasson

B&O Beocord 1800 rullbandspelare

Inlägg av Bengt Eliasson » 16 januari 2015, 22:00

Renoverade en Telefunken bandspelare som gick ojämn/svajade.
Botemedlet var att koppla den för 220V,den var kopplad för 240V.
Motorn blev då lite starkare.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 16 januari 2015, 22:25

Rent allmänt är en vanlig orsak till svag motor på gamla bandspelare och skivspelare att eventuell startkondensator har blivit dålig och fått stora förluster. Detta gäller såklart bara om det verkligen är en asynkronmotor med start/driftkondensator, inte om det skulle vara t ex en skärmpolmotor.

Skriv svar