ECC81 som Mixer

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
LGL

ECC81 som Mixer

Inläggav LGL » 4 december 2015, 18:03

Undrar sa flundran om... det finns någon vettig förklaring till varför Kungs använde röret ECC81 som AM frekvenskonverterare eller sk mixer i sina apparater? (1054 o. 854).
Var det brist på ECH81 eller måhända licens-problem. Vore intressant att veta.

Har inte påträffat andra apparater med detta mixer-rör.

Lars-G
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

torbjorn

Re: ECC81 som Mixer

Inläggav torbjorn » 4 december 2015, 22:28

Det var ett tillfälligt mode bland åtminstone svenska radiotillverkare att använda triodblandare omkring 1950.
De flesta tillverkare (t ex Luxor, Sound Radio, Centrum) använde 6J6 / ECC91, medan Kungs provade andra rörtyper. Först 7F8 (ett loktalrör) i 751V , sedan ECC40 i 752V och till sist ECC81 i 753V. Kringkomponenterna är i stort sett identiska i alla tre apparaterna.
I motsvarande allströmsapparater 701A och 702A användes först 14F8 och därefter UCH21 (båda de modellerna var helt byggda med loktalrör, 701A med amerikanska rör, 702A med europeiska).

Det verkar som om 6J6 körs ganska hårt som blandarrör, det är ofta utslitet och i en radio jag har låg det med ett reparationskvitto där det framgick att det nu utslitna röret var bytt en gång tidigare. Kanske ECC40 m fl håller bättre?

Argumentet för att ha en triod som blandarrör lär ha varit lägre brus än hos en hexod/heptodblandare, men nackdelarna var dålig AGC-funktion, att mycket lokaloscillatorsignal läckte ut till antennkretsen och inte minst att antennkretsen kunde påverka oscillatorn.
Jag kan mycket väl tänka mig att fördelarna med triodblandare övervägde nackdelarna jämfört med t ex amerikanska pentagrid-rör och ECH41/42 , men jag tror inte att de var direkt överlägsna de bästa heptodblandarrören (E/UCH4, 21 och till sist 81).

LGL

Re: ECC81 som Mixer

Inläggav LGL » 5 december 2015, 13:22

Tack Torbjörn för detta förträffliga svar.
Blev ett pinnhål klokare igen.

Lars-G.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Återgå till "Modeller och apparater"