Identifieringshjälp

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Urd

Identifieringshjälp

Inläggav Urd » 9 januari 2016, 21:29

Min morfar hade i början av 40-talet en radiohandel. Jag har hittat tre foton från hans butik. Jag vet att bilderna kanske inte är de bästa men jag undrar om någon kan se vad det är för modeller som han hade i butiken? Den lilla på skrivbordet till exempel.
Bilagor
Morfars radiohandel 2.png
Morfars radiohandel 2.png (648.17 KiB) Visad 3359 gånger
Morfars radiohandel 3.png
Morfars radiohandel 3.png (573.63 KiB) Visad 3359 gånger
Morfars radiohandel.png
Morfars radiohandel.png (599.18 KiB) Visad 3359 gånger

vili04

Re: Identifieringshjälp

Inläggav vili04 » 19 januari 2016, 12:08

Hej Urd,

Sorry I'm writing in English, because my Swedish is not so good.
I beleive the small radio receiver on the desk is the the one Nazi's have produced during the 2nd WW, and it was named a sort of Volksempfaenger.
It was a simple so called "audion", "superreaction" or "superregenerative" type of receiver, as a main difference to the already known "superheterodyne" principle. The "audion" type was adopted mainly because of its simplicity, and because it was meant to receive only a local broadcasting, as Nazis didn't want the people to receive the foreign stations! I'm not familiar what type of electronic tubes were used, but two or one combined tube, plus rectifier, were enough for that construction.
The receiver also used an electromagnetic type of loudspeaker, with a permanent magnet. The static coil, supplied with the audio signal, was magnetizing a movable soft iron arm moving in the magnetic gap of the horseshoe formed permanent magnet. The moving arm was connected to the loudspeaker membrane via a metal rod.
The receiving AM frequency selection was adjusted with one variable capacitor, while the other was used to adjust the amount of positive reaction, what had to be done every time the received frequency was changed. The purpose of the reaction was to increase the selectivity and sensitivity of the so called audion stage. The input circuit most probably used is similar to the one shown in Wikipedia, under "Regenerative circuits" section. Actually, part of what I wrote before is also mentioned in the History part of that section.
The housing of the receiver was made of black or dark brown thermosetting material known as "bakelite".
I newer had one, but as a kid remember seeing the parts of it.

Hope you'll find that interesting, BR!

Urd

Inläggav Urd » 20 januari 2016, 20:08

Vad intressant, tack!

torbjorn

Inläggav torbjorn » 20 januari 2016, 20:44

Det fanns flera varianter av de tyska folkmottagarna - dels äldre och nyare generationer ur teknisk synpunkt och dels varianter för nät- respektive batteridrift. Från början kallades de DKE - Deutscher Kleinempfänger , och senare modeller hette VE - Volksempfänger.
Den som syns på bilderna är nog en VE, men jag kan inte uttala mig om vilken variant det är. Eftersom även bakstycket syns borde en ganska exakt identifiering kunna göras om man bara hittar andra bra bilder att jämföra med.
Det står mycket om de där apparaterna - dock på tyska - på t ex radiomuseum.org och jogis-roehrenbude.de .
Jag har för mig att jag har sett en uppgift någonstans om att VE såldes på export även till t ex Sverige, men då inte under benämningen VE utan den hade märke och modellnamn från någon av de vanliga välkända tyska radiotillverkarna. Men de absolut flesta VE hamnade i Tyskland och i viss mån i tyskockuperade länder under kriget.
Telefunkens norska fabrik tillverkade i slutet av 30-talet en modell som hette Tenor 38 och som inte har någon direkt motsvarighet bland tyska Telefunkenapparater. Schemamässigt är den mycket lik någon av DKE- eller VE-varianterna, men den har trälåda istället för bakelitlåda och skala, högtalare mm är mer påkostat. Det enda som avslöjar på fronten att det är en enkel detektormottagare och inte en dubbelt så dyr 5-rörs super är att den saknar indikatorrör.

soda

Inläggav soda » 22 januari 2016, 21:51

Väldigt roliga bilder, men de gör mig delvis konfunderad också.

Skulle tro att de kan vara tagna under tidigt 40-tal, men så gott som alla radioapparater är betydligt äldre.

Radion på skrivbordet som resonerats kring ovan är en DKE 1938 av Lorenz tillverkning. Den såldes i Sverige av el AB Skandia/Standard Radio under namnet "Skandia Lilleputt". Såldes 1938-40 (eventuellt längre). Det är alltså en Deutscher Klein Empfänger och inte en Volksempfänger. De apparaterna kom faktiskt tidigare än DKE, men såldes sen under lång tid och mängder av tyska, österrikiska och ockuperade länders radiofabriker under ww2 tillverkade dem med små egna variationer.

I översta bilden kan jag se en Philips typ 634 (1933-34). Den står på översta hyllan, till höger närmast kameran. Radion bakom den är en Concerton typ V 61 (1933-34). Nästa kan jag inte identifiera, men den längst bort kan vara någon Centrum ur B-, C- eller D- serierna. (1931-34)

Hyllan under är det bara den längst bort som jag grejar. En Centrum U 70 (A) från 1941-42.

Apparaterna som står på varandra till vänster på andra bilden känner jag inte igen. Gissar ca 1933-35 och möjligen tysk tillverkning. Den ena saknar rattar och det verkar ju överlag som det är en affär för begagnade radioapparater. I bilden längst ner finns en affisch till vänster om dörren, som visar en Centrumradio från 1940 eller senare och det fanns ju också en Centrum U 70 enligt ovan, så bilderna måste nog vara tagna 1941 eller senare.

Trots det så står det en gammal högtalartratt från 1920-talet på en hylla. Och radion som står på hyllan till höger om dörren är av det sällsynta svenska märket Gloria. Typen heter 410 SW och den tillverkades 1933-34. Flertalet apparater är så gamla att de inte kan ha haft något imponerande andrahandsvärde tycker jag och överhuvudtaget är det en konstig radioaffär med ett syskrin (eller om det är en liten brudkista) på golvet.

Det är knepig möblering överhuvudtaget för en radioaffär tycker jag. Hoppas identifieringarna av apparater kan vara till glädje för dig. Om du vet mer om affären och sammanhanget då bilderna togs skulle det glädja mig att veta mer om det och kanske också andra läsare här.

Anders/soda

Urd

Inläggav Urd » 23 januari 2016, 16:16

Bilderna är tagna i augusti 1942. Jag vet att morfar reparerade radioapparater och även annat så som klockor, cyklar osv. Han sålde även lite glas, speglar och möbler. Han övertog firman 1941. Den hette Firma Fabriksförmedling. Det är i stort sett allt jag vet. Morfar dog 1942 så han hade inte butiken under så lång tid. Jag vet att han även förmedlade nya apparater, speciellt Centrum.

Urd

Inläggav Urd » 23 januari 2016, 16:17

Bilderna är tagna i samband med utredningen sv morfars död.

soda

Inläggav soda » 24 januari 2016, 17:55

Då förstår jag bättre varför bilderna ser ut som de gör. De är ju inte direkt typiska för en radiohandlare i storstaden på 40-talet, men liknar inte heller en sådan på landet eller i ett mindre samhälle.

Kan det ha varit en sorts kommissionsförsäljning eller en tidig form av fabriksoutlet? Jag tänker att han köpte in mindre partier från tillverkares överskott i lite olika branscher. Då kan det ju ha varit både årets produktion och lagerställda varor sedan tidigare år. Sen kan han förstås ha bytt in begagnade apparater också. Det var ju ganska vanligt.

Det finns ju i alla fall många affischer från olika radiofabriker, så det verkar som om radio var hans huvudartikel.

Hoppas identifieringarna varit till någon glädje. Det finns ju fler apparater på bilderna, men de tenderar att "vända ryggen till" - eller sidorna kanske snarare - så det skulle bara kunna bli rätt så lösa gissningar på dem.

Urd

Inläggav Urd » 24 januari 2016, 20:04

Det låter rimligt tycker jag. Tack för hjälpen!

Återgå till "Modeller och apparater"