HMV resegrammofon

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
dammen

HMV resegrammofon

Inläggav dammen » 22 mars 2016, 06:18

har en vevgrammofon efter farfar.det verkar som fjädern var utan spänst fick veva hela tiden under spelning.sen släppte den helt och hållet.har listat ut att den har blivit uppvevad för långt och blivit uträtad i ändan.vet inte hur att få upp dosan med fjädern i,för att pröva att böja till den alterativet är att hitta en annan fjäder.dosan har diameter på drygt 70 mm bredd på fjädern 25 mm tacksam för tips. mvh inge

agfamatic

Re: HMV resegrammofon

Inläggav agfamatic » 22 mars 2016, 19:38

ersättningsfjädrar för vevgrammofon verkar har varit förekommande inom radio grammofon handeln förr och idag brukar de komma upp på tradera med jämna mellanrum tex http://www.tradera.com/item/2939/253959 ... fon-fjader
har du gamla elektronikinstrument du inte längre använder? jag köper dem gärna av dig billigt

dammen

Inläggav dammen » 23 mars 2016, 06:42

tack för tipset diametern kanske är lite för stor ,men jag skall lägga ett bud så får vi se.

soda

Inläggav soda » 23 mars 2016, 20:08

Hej

Om diametern är för stor så funkar nog inte den fjädern. Lite för liten diameter eller mindre bredd än original borde funka, men inte om den är för stor. Jag tror också att HMV har en speciell infästning av fjädern jämfört med de flesta andra tillverkare, men där är jag lite osäker. Jag sitter på ett lager med NOS grammofonfjädrar och kan kolla om jag har en lämplig om du har mått på den du behöver.

Dessutom kan jag gott sälja en fjäder för en hundralapp och det har redan överskridits i auktionen :)

Hälsningar soda

soda

Inläggav soda » 23 mars 2016, 20:12

Oj ursäkta, jag läste inte tråden ordentligt från början. Du har ju redan angett storlek...

Återkommer med uppgift om jag hittar en passande fjäder.

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 24 mars 2016, 20:53

Hej!
Vet du vad modellen heter mer än HMW?
Jag har stor kunskap om just fjäderverk och grammofoner från förr...

soda

Inläggav soda » 28 mars 2016, 11:14

Jag har hittat några fjädrar som kunde funka om man ser till diameter och bredd. Däremot har de hålfäste och inte omvikt hake som kanske HMV borde ha.

Vet du vad som gäller Daniel? Jag har fått höra att amerikanska Victor ska ha en fjäder som fästs genom att de vikta fjäderändarna passar i ett spår eller på en hake i fjäderhuset och på drivaxeln. Sådana fjädrar ska förutom mätdata vara märkta med ett V eller Victor i form av en stämpel på kartongen. HMV var ju ett dotterbolag till Victor från början så gäller det även deras grammofoner? Kanske gäller det då även flera Columbia modeller som ju egentligen är byggda av HMV?

Följande fjädrar har jag tillgängliga: (D = diameter, B = bredd, L = längd och T = godstjocklek).

Sandvik typ 450 D: 70, B: 25, L: 4000, T: 0,50 (alla mått i mm)
Sandvik typ 467 D: 70, B: 25, L: 3500, T: 0,60
Sandvik typ 437 D: 68, B: 24, L: 3500, T: 0,55

Typ 437 har ju vissa marginaler mot felmätning som synes. Alla har dock infästning med hål. Det är möjligt att det skulle gå att modifiera fästet, men det är nog långt ifrån så lätt som det låter tyvärr. En stor mängd fjädrar med andra mått finns också.

Återgå till "Modeller och apparater"