Okänd UKV/FM-tillsats

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

Okänd UKV/FM-tillsats

Inläggav lennon » 13 juni 2016, 22:14

Ur en skrotlåda har jag fiskat upp ett chassi som jag tror har varit FM-tillsats från mitten av 1950-talet. Det innehåller ECC81 kaskodkopplat HF-steg, ECC81 oscillator och flerfaldigare, OA79 blandare, ECC81 seriekopplade oavstämda förstärkare, ECC81 seriekopplade oavstämda förstärkare samt EAA91 detektor. Dubbeltrioderna är av fabrikat Lorenz, det sista röret är Telefunken. Nätaggregat ingår inte.
Oscillatorn har byggts om av föregående ägare, det sitter tre reläswitchade kristaller i kåpa FT-243 märkta P1, P2, P3 och de är på frekvenser mellan 7,7 och 8,3 MHz. Hur det hänger ihop har jag inte klurat ut, men med en tiodubbling hamnar man i rimlig nivå för FM-bandet.
Innan jag gör mig av med chassit vore det intressant att veta om min teori är riktig och i så fall vilket fabrikat det rör sig om.

Lennart

torbjorn

Re: Okänd UKV/FM-tillsats

Inläggav torbjorn » 14 juni 2016, 09:30

Ser det hela fabrikstillverkat ut eller kan det vara ett hembygge? Kanske byggsats? Går det att dra några slutsatser av fabrikat på andra komponenter?

Är den helt fri från avstämda kretsar i MF-förstärkaren, och är det någon slags pulsräknande detektor?

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 14 juni 2016, 13:18

FM-rx_2.jpg
FM-rx_2.jpg (160.19 KiB) Visad 1510 gånger

Fabriksbyggd eller byggsats och utan spolar i MF-delen. Om kristallfrekvenserna multipliceras med 12 hamnar de på 92,5, 96,5 och 99,4 MHz, något som pekar på Nacka. Hål på chassit kan ha använts för två kristallhållare med omkopplare på gaveln. Elektrolytkondensator av fransk tillverkning, amerikansk bakelitingjuten glimmertyp och för avkoppling av anodspänning en Wima-kondensator som verkar vara ditlödd vid senare datum. RCA-kontakt på utgången.

Lennart

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 18 januari 2018, 16:54

Svaret finns nu tack vare en donation av gamla radiotidskrifter. I Radio & Television nr 1-3 1960 finns en artikelserie om bygge av "FM-tillsats för hI-fi-mottagning av program 1 och 2" av Jon Idestam-Almquist. Den är byggd på delar av ELFA:s normchassi. Jag saknar dock nr 1 1960, om någon kan skanna artikeln där åt mig vore jag tacksam.

Lennart

Återgå till "Modeller och apparater"