Vilket märke/modell på fm - radio till polisbuss?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Samlaren

Vilket märke/modell på fm - radio till polisbuss?

Inläggav Samlaren » 10 augusti 2016, 04:32

Hej!

Jag är ny på detta forum och skulle behöva hjälp med att hitta det rätta märket och modellen på en fm-radio. Jag har har börjat att renovera en gammal VW T3 Caravelle 83 : a som har gått som polisbuss i Malmö en gång i tiden. Min ambition är att få den I originalutförande (svart & vit ), men den saknar alla polisiära delar samt fm-radio. Därför behöver hjälp med att hitta det rätta märket och modellen för en VW buss T3 Caravelle 83 : a. Jag förmodar att Volkswagen återförsäljaren brukade ha ett eller några standard märken som deutrustade sina bilar med.

Tacksam för all hjälp.

Mvh
Samlaren

torbjorn

Re: Vilket märke/modell på fm - radio till polisbuss?

Inläggav torbjorn » 10 augusti 2016, 10:28

På 80-talet brukade VW i Sverige levereras utan radio från importören, det var återförsäljaren eller slutkunden som fick montera radio i bilarna. Jag tror att varje återförsäljare bestämde själv vilka radiomärken han skulle sälja. Här i Sundsvall verkar det som om VW-försäljaren Bil&Buss, sedermera Berners, framför allt sålde Blaupunkt på 70-talet och gick gradvis över till Clarion under 80-talet.

Om din T3:a har den äldre generationen elsystem (porslinssäkringar i elcentralen), så kan det vara värt att tänka på att originalmatningen till bilradio är mycket bristfälligt avsäkrad. Jag minns inte om den saknar säkring helt och hållet eller om det är en orimligt kraftig säkring för den tunna 0,5 mm²-kabeln (i så fall matas en del andra saker via samma säkring, så det är inte så enkelt att lösa problemet som att bara säkra ner).

Samlaren

Inläggav Samlaren » 11 augusti 2016, 08:10

Tack så mycket Torbjörn. Så om jag hittar en Blaupunkt ifrån tidigt 80-tal så kan det vara rätt?

Någon som ligger på en bra bild på hur en ska se ut, en Blaupunkt ifrån tidigt 80-tal?

För närvarande har jag problem med att bussen inte startar. Det har lokaliserats till elhärvan bakom säkrinngshållaren, elstammen som går ifrån tändningen blir mycket het. Så någonstans ligger det och tjuvdrar. Eftersom det är en gammal polisbuss så hade de två elsystem . Det kan var något gammalt som blivit kvar och ligger jävlas.

Ska absolut gå igenom systemt och då ska jag kolla upp hur det ser ut med radiomatningen, tack så mycket för tipset.

Mvh
Samlaren

torbjorn

Inläggav torbjorn » 11 augusti 2016, 10:08

Är instrumentbrädan håltagen för en bilstereo av modernare slag med rektangulär front eller för den gamla sorten med rattaxlar?

I tråden viewtopic.php?f=4&t=1887 finns det gott om exempel på Blaupunktapparater.

Samlaren

Inläggav Samlaren » 16 augusti 2016, 21:56

Bra tänkt där Torbjörn. Hålet är där radion suttit är uppkapad på längden, vet inte om det är myndigheten som gjort det eller någon tidigare ägare. Ska se om om jag lyckas hitta en orginal och okapad instrumentbräda.

Har provar att skicka ett pm till Janne H med en förfrågan om rätt modell och märke, tack för tipset.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 17 augusti 2016, 07:59

Det kan ju också tänkas att det har suttit en komradio där, troligen SRA (sedermera Ericsson) C602. Den ska i princip passa i samma håltagning som en "modern" bilstereo, men jag undrar om man inte ofta måste förstora hålet några mm till på både höjd och bredd.

VW-bussfelsökning hade förr en självskriven plats på typ2-klubbens forum, men det verkar vara nedlagt nu.

Samlaren

Inläggav Samlaren » 17 augusti 2016, 23:18

Det stämmer, den högra sidan av det avlånga hålet är något större på höjden. Kan alltså vara håltagninen för polisradion brevid den vanliga radion.

Har provat fråga på ett VW forum, Boxerville. Där verkar det som ingen har haft samma problem med elen som på min. Kan tyda på att det ligger något ifrån det gammalt polis elsystemet och jävlas.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 18 augusti 2016, 13:15

Elschema för bussen (ganska dåligt scannat/hårt komprimerat men till större delen läsbart och framför allt komplett, även beträffande halvljusautomatik och andra specialare för Sverige):
http://www.obadalek.info/vw/manual/Stro ... 0-1985.pdf

Samlaren

Inläggav Samlaren » 19 augusti 2016, 21:14

Super bra Torbjörn! Lite härlig läsning och översättning. Vi får hoppas att felet ligger någonstans där.
Bilagor
VW T3-4-1.jpg
PS! Så här ser pärlan ut nu. En hel del att göra innan den blir klar
VW T3-4-1.jpg (80.46 KiB) Visad 2352 gånger

Återgå till "Modeller och apparater"