800-ohms högtalare i Philips rörradio

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

800-ohms högtalare i Philips rörradio

Inläggav lennon » 16 augusti 2016, 15:47

Jag funderar på varför det användes 800-ohms högtalare i apparater med utgångstransformator såsom med chassi G3A eller G6A. Högohmiga högtalare var egentligen avsedda för seriekopplat push-pullsteg och jag kan tänka mig att tillverkningen blev dyrare med extremt tunn tråd till talspolen. I nämnda chassin är transformatorn sparkopplad, blev ljudkvaliteten med sådan i kombination med högohmig högtalare bättre eller ville man bara spara in på merkostnaden för en konventionell utgångstransformator som skulle ha krävt större kärna och kanske mer koppartråd?

Lennart

torbjorn

Re: 800-ohms högtalare i Philips rörradio

Inläggav torbjorn » 16 augusti 2016, 19:12

Jag skulle tro att man dels ville spara på material för utgångstransformatorn, och dels såg man nog en fördel i den lägre läckinduktansen hos en sparkopplad transformator. 800 ohms-högtalarna användes ju även, då tillsammans med transformatorlösa slutsteg i så gott som alla Philips tv-apparater under 60-talet (sista tillämpningen tror jag var F6-chassiet, som tillverkades fram till ca 1972-73), och jag antar att de blev rätt billiga när väl massproduktionen var i full gång.

Återgå till "Modeller och apparater"