Udda sidentavla

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Lasse-pin

Udda sidentavla

Inlägg av Lasse-pin » 1 januari 2017, 16:17

Ramlar över saker lite då och då.Oftast grannar som vill bli av saker.Fick den här av en granne
En tavla med förstärkare och lampor.....fyra rör ska det vara 6a6,6au6,632(tror jag)och ett som saknas 6aq5 står det skrivet på sockeln
Frågor:hemmabygge eller?har inte hittat några logotyper.Är det radio också?Finns en vridpotentiometer(tror att det heter så)
uppe till vänster på baksidan
väderkvarnbak.jpg
väderkvarnbak.jpg (93.25 KiB) Visad 2456 gånger
Skulle vara kul att få igång den.Tyvärr ingen rörmekaniker......
Bilagor
20170101_110620.jpg
20170101_110620.jpg (47.4 KiB) Visad 2456 gånger

torbjorn

Re: Udda sidentavla

Inlägg av torbjorn » 1 januari 2017, 19:53

Jag gissar på ett hembygge. Det kan nog vara idé att kolla rörbeteckningarna en gång extra , 6AU6 och 6AQ5 verkar vara fullt rimliga rör i sammanhanget men 6A6 är ett stort 30-talsrör med amerikansk stiftsockel som jag inte tror det finns plats för någonstans på det där chassiet och 632 är också en tveksam beteckning.
Bilder på rören med svårtydd beteckning kan underlätta identifieringen.

Saken som sitter uppe i hörnet på baksidan är en vridkondensator, en enkel och billig pappersbakelitisolerad sådan som bl a såldes av Clas Ohlson långt fram i tiden. De användes ofta för inställning av återkoppling i raka mottagare, och på 30-talet förekom de som tonkontroll hos bl a Kungs och Luxor.

Jag gissar att radion är en rak mottagare, kanske gallerlikriktande detektor, LF-steg, slutsteg, likriktarrör.

Lasse-pin

Inlägg av Lasse-pin » 1 januari 2017, 21:14

Jag tyckte själv att 6A6 var konstigt.Har en Voice of Music förstärkare med 4st sådana om dom är ju riktigt maffiga.
Kollade en gång till och det var 6U6.632 röret kan jag inte få loss utan ta bort någon sorts transformator.......
vad jag förstod så är det en förstärkare endast
Håll med om att det är lustig liten sak.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 januari 2017, 21:47

Kan det gå att ta en närbild på de mystiska rören så man ser hur elektrodsystemen ser ut?
6U6 verkar inte heller så troligt, det är ett ganska stort oktalrör (glas- eller stålrör). De flesta amerikanska miniatyrrör - dock inte alla - har två bokstäver mitt i beteckningen, den första är oftast A eller B men fram till F, kanske G kan förekomma.

Lasse-pin

Inlägg av Lasse-pin » 1 januari 2017, 22:21

Hoppas bilden räcker.....
det som står på ena röret "SER , 6u6,SWEDEN"
På"632"an står inte alls 632 utan K**I-RAD made in USA 362 6x4
Bilagor
rör.jpg
rör.jpg (45.55 KiB) Visad 2434 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 januari 2017, 22:37

Då så!

Det vänstra röret ser ut som ett 6J6. Liten dubbeltriod med gemensam katod för båda systemen. Inte öronmärkt för något speciellt ändamål, men var populärt som blandarrör hos svenska radiokonstruktörer några år i början av 50-talet. SER (Svenska ElektronRör) var LM Ericssons rörfabrik, den startade i liten skala i slutet av 30-talet och fick ett uppsving under kriget när importen av amerikanska rör stoppades, i slutet av 40-talet producerade man miniatyrrör av amerikanska typer för rundradioindustrin men gick en bit in på 50-talet över till industri- och militärrör som var mindre priskänsliga. Jag skulle tro att fabriken lades ner omkring 1960.

Och det högra är ett typiskt 6X4 likriktarrör. Miniatyrvariant av det äldre oktalröret 6X5 , har lite dåligt rykte pga tendens att få inre kortslutningar som kan bränna sönder nättransformatorn. Det är verkligen att rekommendera att sätta säkringar i serie med båda anoderna på en radio med det röret som nätlikriktare. Firmanamnet ska nog vara KEN-RAD, en av de gamla stora amerikanska rörfabrikerna.

Lasse-pin

Inlägg av Lasse-pin » 2 januari 2017, 14:25

Bäste Torbjörn!
Jag blir imponerad av dina kunskaper!
Jag är tveksam om jag kommer sätta mej ner och försöka få igång.Här saknas kunskaper och jag har en ruskig respekt för rören.
Var mest nyfiken vad det var för mojäng.Det skulle vara trevligt om någon kunde få igång den.........

Skriv svar