S&S

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Användarvisningsbild
werman
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 oktober 2006, 15:58
Ort: Fristad
Kontakt:

S&S

Inläggav werman » 11 februari 2008, 22:46

Hejsan!
Har denna apparat på arbetsbänken.Jag undrar vilka rör som skall vara till denna?Jag tycker det är lite knepigt,enligt skylten så skall den kopplas 110 växel,det fattas inget i radion vad jag kan se mer än rören.Kan någon räta ut mitt frågetecken? :?
Bilagor
S&S-33.JPG
S&S-33.JPG (52.61 KiB) Visad 8890 gånger
Info.JPG
Info.JPG (25.11 KiB) Visad 8890 gånger
Mvh:Werman

Användarvisningsbild
ppenguin
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 oktober 2006, 21:45
Ort: Borås

Inläggav ppenguin » 12 februari 2008, 00:16

Konstigt! Växelström kan det inte vara, för både trafo och likriktare saknas. Skulle det inte kunna vara en batteri mottagare? med tanke på den avklipta sladden i högra delen av bilden som isåfall har glöd på vit & brun anod & g2 på blå och röd kabel.
Rörbestyckningen skulle kunna vara A415, A425 och B443.
Men det här är bara gissningar, vi får se om det är någon annan som sitter inne med mer kunskap.

/Johan

Christer Johansson
Inlägg: 46
Blev medlem: 3 oktober 2006, 07:38
Ort: Kolmården

Inläggav Christer Johansson » 13 februari 2008, 08:25

Hej!

För mig ser det ut som man tagit en radio från S&S, rensat ut hela innehållet, och tillverkat en enkel batterimottagare i apparatlådan.

Ser inga likheter med originalet. Tyvärr.


Mvh
Christer Johansson

Användarvisningsbild
werman
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 oktober 2006, 15:58
Ort: Fristad
Kontakt:

Inläggav werman » 14 februari 2008, 22:29

Jo,det ser ut som en batteri apparat.Det ska ut 4 kablar.Det verkar lite konstigt med att den skulle vara rensad å sen uppbyggd igen,det finns inga skader eller nyborrade hål någonstans.Den är fräsh i övrigt.Appropå 110 volt växel,så vände jag på plåten å där fick jag se en lustigkurre som vart i farten.(Se bild) Vad kan det vara för mening med att byta skylt? :roll:
Bilagor
S&S-typskylt.JPG
S&S-typskylt.JPG (18.37 KiB) Visad 8805 gånger
Mvh:Werman

Christer Johansson
Inlägg: 46
Blev medlem: 3 oktober 2006, 07:38
Ort: Kolmården

Inläggav Christer Johansson » 15 februari 2008, 09:40

Hej igen!

Om du tar ett kort på hela radion, så man ser hur höljet ser ut, så tror jag nog vi kan bringa klarhet i detta.


Mvh

Christer

Användarvisningsbild
werman
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 oktober 2006, 15:58
Ort: Fristad
Kontakt:

Inläggav werman » 22 februari 2008, 20:44

Hejsan!

Nu har jag fixat till nåra bilder.Det är bara högtalartaket som är borta,men det är väll lika på alla 33:er.Hoppas detta kan bringa klarhet i denna apparat.
Bilagor
fram S&S.JPG
fram S&S.JPG (25.29 KiB) Visad 8721 gånger
Bak S&S.JPG
Bak S&S.JPG (17.61 KiB) Visad 8720 gånger
Mvh:Werman

Christer Johansson
Inlägg: 46
Blev medlem: 3 oktober 2006, 07:38
Ort: Kolmården

Inläggav Christer Johansson » 25 februari 2008, 09:54

Hej igen!

Jag har själv till synes samma S&S hemma. Den är försedd med transformator och likriktarrör, dvs summa 4 st rör. Det ska finnas en täckplåt över elektroniken med hålurtag för rören. Där kan man se om det ursprungligen funnits ett likriktarrör. För det kan ju vara så att man modifierat radion genom att ta bort spänningsdelen och istället matat från batterier. Den teorin verkar den troligaste.
Jag har i varje fall inte sett någon av dessa S&S modeller (kallades även för dasslocket) som inte matats från nätet - lik- eller växelspänning.

Lämpliga rör för din variant kan t ex vara Philips A415 + A425 samt B406 eller B405 som slutrör. Ekvivalenta Telefunken är t ex RE084 (2 st) samt RE114.



Mvh
Christer.

Användarvisningsbild
ppenguin
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 oktober 2006, 21:45
Ort: Borås

Inläggav ppenguin » 25 februari 2008, 23:59

Hej!

Kom att tänka på en sak... Nu känner jag inte till S&S's 'dasslockssortiment' men kan det inte vara så enkelt att det är en fabrikstillverkad batteriapparat? Det är väl inte helt otänkbart att det fanns en batterivariant också, sen kan man väl bara spekulera i varför det står 110v ~ström.

/Johan

Användarvisningsbild
werman
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 oktober 2006, 15:58
Ort: Fristad
Kontakt:

Inläggav werman » 28 februari 2008, 21:20

Hejsan hejsan!!

Jag får tacka för all info om apparaten.Jag skall försöka lägga vantarna på dessa nämnda rör.Plåten som täcker komponenterna har bara 3 hål för rör,så det bör vara en batteri radio.Jag skall testa i alla fall.

Tackar tackar!!
Mvh:Werman

Användarvisningsbild
werman
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 oktober 2006, 15:58
Ort: Fristad
Kontakt:

Inläggav werman » 25 mars 2008, 19:36

Hejsan!

Jag har nu startat upp min S&S.Satte dit 2st re084 och ett B443.
Den funkar bra faktiskt.Så slutsatsen blir att det är en batteri mottagare.
4V glöd 90V anod och 30V galler.Det finns alltså en S&S som heter W33 och en L33,denna får typbeteckningen B33.Är detta ok? :wink:
Mvh:Werman

soda
Inlägg: 318
Blev medlem: 4 oktober 2006, 16:19
Ort: Saleby (söder om Lidköping)

Inläggav soda » 29 juli 2008, 22:57

Radiomässan i Olofström hölls ju i söndags och bland många andra köp jag gjorde var en pärm med bruksanvisningar för Concerton radio från 20-30-talen.

Efter att ha lagt lite tid på att bläddra igenom dem så kan jag konstatera att "Dasslocket" förekommer i inte mindre än nio olika varianter från 1929-32.

Den sista från 1931-32 är just en batterimodell som heter B 31 och den verkar identisk med radion här. Rör ska vara: B 438, B 438 och B 443 så de du kör med kan säkert sitta i.

Övriga "dasslock" har följande typbeteckningar:

1929-30: L 32, L 31, L 30 och V 30.

1930-31: L 33, L 33 a, V 33 och V 34.

1931-32: B 31 som nämnts ovan.

rffreak
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 september 2007, 19:09
Ort: Korskrogen

S&S

Inläggav rffreak » 11 mars 2012, 22:35

Jag har haft en liknande apparat hemma, som jag försökte laga åt en kompis. Den hade nättrafo och fyra rör, utvändigt såg den ut som v33 dasslocket. Den hade emellertid två spolar och tvågangs vridkondensator. Märk"plåten" av papper slarvade jag bort. Nu stupade hela reparationen på att jag inte visste hur jag skulle skruva isär den så jag kom åt kopplingarna, dom gick under bottenplattan. Felet var ostabilitet, den stod aldrig kvar på inställd station samt återkopplingen åkte berg- och dalbana av sig själv. Misstänkte någon uttorkad kondensator, lytar fanns väl inte i slutet av 20-talet? Rören var/är 506 (likriktarrör), E442s, E424 samt slutröret C443. Kan väl också ha berott på svagt likriktarrör?
Nu skulle det vara bra om jag finge tag på kopplingsschema, samt tips på hur jag kunde komma åt ledningar och komponenter.

Användarvisningsbild
nake
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 januari 2014, 20:27
Ort: Stockholm

Re: S&S

Inläggav nake » 21 mars 2018, 17:33

Hej
min Dasslocket radio har serie numer 1833 och är för likström 220 vvolt men numret siter på metal ploten som du saknar


Återgå till "Modeller och apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst