Centrum W51

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

Centrum W51

Inlägg av lennon » 10 december 2010, 15:00

Jag har fått en Centrum W51 på vars baksida sitter en lapp som anger att det är samma chassi som KW5. Är det någon som har kopplingsschema att dela med sig av? Jag antar att chassit är 1939-1940 års modell men en uppgift på RM.org säger att W51 är från 1942-1943. I så fall var radion gammal redan som ny, kan någon bekräfta den uppgiften? Skyltarna på bakstycket är ovanligt eleganta för att vara 40-tal. Har någon uppgift om nypriset?

LF-rören 6Q7G och 6F6EG är märkta "Sylvania-Centrum radio, Made in U.S.A." på sockeln, men innebär inte E-märkningen att det är licenstillverkat i Europa, troligen rentav i Sverige?

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 december 2010, 23:08

Titta noga på 6F6EG. Åtminstone på 6V6 verkar det som om -EG kan betyda att bromsgallret är hopkopplat med styrgallret istället för, som på alla normala slutpentoder, med katoden.
Jag har dock bara sett -EG på rör tillverkade av SER. De tillverkade dessutom uppenbarligen 6V6(E)G som pentod med lindat bromsgaller istället för som stråltetrod som 6V6 brukar vara.
Det skulle inte förvåna mig om elektrodsystemet i ett SER 6V6G är identiskt med 6F6G sånär som ett tätare lindat styrgaller och lägre glödeffekt.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 11 december 2010, 00:37

Torbjörn.
Det är som du skriver, 6F6EG har g3 till g1, och jag läste diskussionen på RM.org:s rörsajt. Kan det reducera skärmgallerströmmen nämnvärt att g3 får -16 V gentemot katoden? Jag jämförde detta rör med ett par stålrör 6F6 i AVO-provaren utan att märka skillnad, men då ser jag ju inte skärmgallerströmmen.

Det skall sitta ett 6J8EG i blandaren men om det är annorlunda än 6J8G vet jag inte. I min radio är det ersatt med ECH35. Jag trodde att E stod för europeisk tillverkning, finns det någon annan förklaring?

I W51 (liksom i min Centrum GU60) är MF-rörets bromsgaller kopplat till skärmgallret. Vad är finessen med det?

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 11 december 2010, 20:06

Det verkar märkligt att koppla ihop bromsgallret med skärmgallret, det skulle ju leda till att röret får "tetrodegenskaper - lägre inre resistans och diverse konstiga fenomen om anodspänningen underskrider skärmgallerspänningen. Och det vore ju inte så önskvärt.
De enda förklaringar jag kan tänka mig är om AGC-egenskaperna kanske förbättras på något sätt, eller om man ville använda samma dimensionering av MF-filtren som i äldre apparater med tetrod i MF-steget (undrar om det har förekommit i praktiken i någon super?).

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 13 december 2010, 16:20

Jag mätte LF-karakteristiken med oscilloskop över högtalarspolen idag, radion ger bara 1 W vid klippningsgränsen men frekvenskurvans -3 dB-gränser är 70 Hz och 17 kHz. Jag inser att man inte ska mäta så, högtalarimpedansen ändras ju med frekvensen, men ändå...

När jag jämförde sinuskurvan mellan 6F6EG och 6F6 såg jag att EG-varianten framkallade "knutor" på kurvan strax före klippningsgränsen och de kvarstod vid högre pådrag. De förde tanken till ett klass AB push-pullsteg med för låg viloström. Uteffekten var densamma för rören, ovanligt låg men kanske på grund av olämplig belastningsimpedans i transformatorn.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennon, redigerad totalt 14 gånger.

LGL

Inlägg av LGL » 17 februari 2011, 09:43

Då jag servade min Centrum W51 använde jag med fördel ett schema av Centrum JW5. Tyvärr har komponenterna inga värden i schemat men kopplingen är i stort sett lika.
Röruppsättningen är densamma som i W51. 6J8EG, 6U7G,6Q7G 6F6EG och 5Y3G.
En bild av rörplaceringen bifogad

Hälsn
LGL
Bilagor
Concerton_W51_tubeLineUp.jpg
Concerton_W51_tubeLineUp.jpg (247.85 KiB) Visad 11820 gånger
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Bengt Svensson

Inlägg av Bengt Svensson » 17 februari 2011, 14:31

Jag har underlag på KW5, men filen är 4,7M i pdf, så Du kan få det per e-post om Du lämnar adressen
Hälsningar,
Bengt
Bengt Svensson

lennon
Kontakt:

Inaktiverade bromsgaller en patentfråga?

Inlägg av lennon » 16 november 2011, 12:17

I denna tråd diskuterades 6F6EG och dess inre hopkoppling av styrgaller och bromsgaller. Jag har upptäckt att 6J8EG har bromsgallret kopplat till skärmgallret och alltså är en hexod istället för heptod som 6J8G är. Märkningen ”Sylvania-Centrum Radio” visar att röret är specialbeställt för Centrum och jag drar en parallell till att HF- och MF-rören 6D6 och 6K7G i mina två Centrum från 1930-talet har bromsgallren externt kopplade till skärmgallren.
Jag anar en koppling till det krav på licensavgifter som ledande europeiska rörfabrikanter som Philips och Telefunken med stöd av förmenta eller ännu gällande patenträttigheter ställde på radiotillverkare på den tiden. Bromsgallret anslutet till katoden var ett Philipspatent och Centrum som vägrade åtlyda kraven och tog juridisk strid kan ha valt inaktiverade bromsgaller för att kringgå patentet och få ett bättre förhandlingsläge.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennon, redigerad totalt 17 gånger.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 16 november 2011, 17:33

Intressant sammanträffande att den här tråden blev aktiv igen just nu. För någon månad sedan kom en bekant till mig över en Centrum 980VG, en radiogrammofon från gissningsvis tidigt 50-tal. Den har två stycken 6V6EGT i slutsteget, om man tittar närmare på rören så syns det tydligt att styrgaller och bromsgaller är hopkopplade. Även i detta fall är rören tillverkade av Sylvania, jag noterade dock inte om det även stod Centrum Radio stämplat på socklarna.
Fullständig rörbestyckning: 6J6 6BA6 6AT6 6AU6 2x6V6EGT EM34 5V4G

Om någon har tillgång till schema för 980VG så anmäler jag härmed mitt stora intresse.

Få se nu, Philips' bromsgallerpatent torde ju ha beviljats någon gång i början av 30-talet, och om det hade 18 års giltighetstid så borde det ha löpt ut omkring 1950.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 17 november 2011, 09:52

Om jag minns rätt var det redan 1928 som patentansökan gjordes. Jag vet inte om giltighetstiden då var 15 eller 17 år och inte heller om patentet bevakades hela tiden, de årliga avgifterna steg nämligen för varje år. Den som har en Centrum från tiden 1943-1945 kan ju granska bromsgallrens koppling och rapportera resultatet.
6V6EGT kan ha varit resultatet av en lagerrensning innan man köpte in 6AQ5.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 17 november 2011, 14:45

Nu har jag inventerat mitt lager av Centrum och Tjerneld.

Centrum W87 (anges på radiomuseum.org vara från 1947-48 men jag tycker den verkar äldre, med tanke på fältmatad högtalare och nätspänningsomkopplare av samma sort som på Centrum och Skantic sena 30-talsapparater). Alla rör SER. 6J8EG 6K7G 6Q7G 6V6EG 5Y3G. 6K7G bromsgaller är kopplat till AGC-spänningen, alltså till "kalla" änden av sekundären på första MF-transformatorn.

Centrum med okänd typbeteckning (bakstycket saknas). 101B står instansat före serienumret på chassiet. Lådan snarlik flera Centrummodeller från 1945 på radiomuseum.org, skiljer sig från W87 genom annan form på underdelen av sargen runt högtalarbaffeln och att sarg runt baffel och skala är benvit. Chassiet verkar något nyare med tanke på hur nätspänningsomkopplaren ser ut. De flesta rör SER. Ursprunglig uppsättning 6J9SG 6K7G 6Q7G 6V6G (alltså inte -EG!) 5Y3G . 6K7 bromsgaller jordat.

Tjerneld med okänd typbeteckning. Tämligen "verbastelt" i min gröna ungdom. Ursprungligen alla rör SER. 6J8G 6K7G 6Q7G 6V6 (troligen var det ett -EG som satt där från början) 5Y3G. Blandarröret är helt klart original, det har garantibanderoll med apparatens serienummer. Det syns tydligt att detta rör har bromsgallret anslutet till katoden.
6K7 bromsgaller är hopkopplat med skärmgallret.
Bilagor
IMG_5584.JPG
Okänd Centrum, chassi.
IMG_5584.JPG (190.63 KiB) Visad 11189 gånger
IMG_5583.JPG
Okänd Centrum. Sidosargerna vid högtalaren demonterade för slipning.
IMG_5583.JPG (196.91 KiB) Visad 11189 gånger
IMG_5582.JPG
Okänd Tjerneld.
IMG_5582.JPG (198.25 KiB) Visad 11189 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 17 november 2011, 20:45

Min okända Centrum verkar vara identisk med den som nämns i viewtopic.php?t=671 . Anmärkningsvärt att även detta exemplar verkar ha fast monterad nätsladd och ingen förregling på bakstycket, så brukar det ju inte se ut på svenska 40-talsapparater. Jag trodde det var en hemgjord modifiering på mitt exemplar, i synnerhet med tanke på att dragavlastningen sitter med omaka skruvar och det finns spår av att något har varit fastskruvat i chassits hål för förreglingskontakt.

Och så har jag fått fram ytterligare en Centrum ur gömmorna, med tanke på bromsgallerefterforskningar. Även denna utan bakstycke och tämligen anonym. Till det yttre ser den ut som KW6 på radiomuseum.org, men detta är en allströmsapparat. Före serienumret är 54 instansat, varför man skulle kunna misstänka att modellen heter U54. Rörbestyckning 6J8EG 6K7G 6Q7G 25L6EG 6U5 och ett okänt likriktarrör, gissningsvis 25Z6G. Samtliga kvarvarande originalrör märkta Sylvania - Centrum Radio. 6K7G har bromsgallret hopkopplat med skärmgallret. Vid närmare granskning av 6J8EG ser man att stagen för bromsgallret finns där men det är ingen tråd lindad på dem, jag kan inte se om de är elektriskt anslutna någonstans.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 17 november 2011, 22:21

Se http://www.akh.se/tubes/ och klicka på 6J8EG.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 17 november 2011, 22:44

lennon skrev:Se http://www.akh.se/tubes/ och klicka på 6J8EG.

Lennart
Nu har jag tittat noggrannare och jämfört med SER 6J8EG från V87:an. Och jag hade fel i förra inlägget, jag missade ett galler när jag granskade Sylvania-röret första gången. Båda rören har alltså G2, G4 och G5 hopkopplade enligt Åkes schema A11E. De där stagpinnarna ytterst verkar bara vara till för att ge mekanisk stadga åt elektrodsystemet och ge elektrisk anslutning till katoden (lustigt nog är den ansluten till skärmplåten över elektrodsystemet och kopplad till tråd i klämfoten via de längsgående pinnarna, det finns alltså inget bleck påsvetsat nedtill på katoden som man hade kunnat vänta sig).

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 juni 2012, 19:19

Undrar om även Luxor har försökt kringgå bromsgallerpatentet, om än inte lika konsekvent som Centrum m fl?

I den lilla raka mottagaren 51U, se viewtopic.php?t=1288 , visade det sig att detektorröret 12K7GT har bromsgaller och skärmgaller hopkopplade.
För en riktig lågprisapparat som denna kan det ju ha varit intressant att spara in några kronor per exemplar i licensavgift.

Skriv svar