Säljer eller byter radio mm

Förmedling och efterlysning av olika objekt.
soda

Säljer eller byter radio mm

Inläggav soda » 29 juni 2015, 22:18

Det har blivit mycket radio inhandlat under våren och under mina drygt trettio år som samlare har jag köpt och köpt, men sålt väldigt lite, så det är verkligen dags att gallra lite bland dubletterna. Jag kommer inte packa och skicka prylar. Hade jag tyckt det vara värt besväret hade jag lika gärna sålt på Tradera eller Blocket. Avhämtning gäller alltså, men nu är det ju sommar och semester när många rör på sig över landet och nog är det väl ändå en fördel att verkligen se och känna på innan man köper?

Det finns så mycket att jag inte själv har full överblick, eftersom prylar står staplade i flera lager framför varandra. Bilderna nedan är bara ett axplock. Det finns ingen rimlig möjlighet att lägga ut bilder på allt eller ens lista det. Ser du något av intresse på bilderna så är det ju enkelt, men det går bra att skicka förfrågningar så kan jag se om jag har det du söker.

Vill du skriva här så funkar det. Min mailadress är annars: sodaradio1 ett sånt där snabel-a och sedan: gmail.com

Här kommer bilder:

loftet-stapel-mellan-fönster-yttre.jpg
loftet-stapel-mellan-fönster-yttre.jpg (76.73 KiB) Visad 5414 gånger

loftet-stapel-mot-gården-webb800.jpg
loftet-stapel-mot-gården-webb800.jpg (73.3 KiB) Visad 5414 gånger

loftet-stapel-närmast-dörr-webb800.jpg
loftet-stapel-närmast-dörr-webb800.jpg (187.39 KiB) Visad 5414 gånger

nedre-förrådet-yttre-rad-vy1-webb800.jpg
nedre-förrådet-yttre-rad-vy1-webb800.jpg (190.58 KiB) Visad 5414 gånger

nedre-förrådet-yttre-rad-vy2-webb800.jpg
nedre-förrådet-yttre-rad-vy2-webb800.jpg (168.9 KiB) Visad 5414 gånger

Allt på bilderna är inte dubletter, men det mesta. Det finns även skivväxlare och då gör jag mig antingen av med kompletta eller annars defekta och inkompletta som reservdelar. Lösa pick-upper och växlarpinnar säljer jag inte. Det är sånt som alltid tenderar att finnas i mindre mängd än önskvärt, tyvärr.

växlarhylla-stor-webb800.jpg
växlarhylla-stor-webb800.jpg (150.73 KiB) Visad 5414 gånger

Jag har bränt så mycket pengar på radio de senaste månaderna och har ev mer på ingång snart, så det kan behövas lite kontanter, men givetvis kan jag även tänka mig att byta till mig apparater mot de dubletter jag har. Mest intressant är svenskbyggda 30-talare av små udda märken. Vad gäller priser så är det inte så genomtänkt än. Bud kan funka, men det är ju mycket beroende av skick och vad som brukar kosta mer eller mindre i olika sammanhang. Du som har vägarna åt Västergötland under sommaren är förstås välkommen att titta på samlingarna utan att handla något också.

alfa-laval

Re: Säljer eller byter radio mm

Inläggav alfa-laval » 4 juli 2015, 07:51

hela radion duger gott för de har rivit ut kablarna till visar instrumentet så jag har det sistnämnda men inte resten av anslutningarna hade varit roligt kunna byta ut allt till en komplett motagare Med vänlig hälsning robert men hinns det inte så kan jag strunta i det och köra med det jag har motageran som satt där men det saknas ett rör e 463
Senast redigerad av 1 alfa-laval, redigerad totalt 5 gånger.
grammofon sammlaren

soda

Inläggav soda » 4 juli 2015, 20:10

Hej

Det var visserligen med en Dux V 65 ibland prylarna från Mariestad, som jag skrivit om i en annan tråd, men den är för bra för att skrota och jag hade ingen förut. Någon annan har jag inte. Är det själva visarinstrumentet som du behöver? Då hjälper ju heller inte en snarlik modell utan detsamma, tyvärr.

Arne ska ju komma hit, som du skriver, men det är än flera veckor till dess, så kanske hinner det dyka upp något. Jag har nog mer radio på ingång, men vet inte riktigt vad än. Sen ska jag kolla bland reservdelarna om jag kan ha något löst visarinstrument. Återkommer om det.

Jag har redan varit runt lite och kollat i källaren och på höga vinden efter chassin och delar så jag lägger ut lite mer bilder på sånt jag har i gömmorna:

höga-vinden-1-webb800.jpg
höga-vinden-1-webb800.jpg (72.25 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-2-webb800.jpg
höga-vinden-2-webb800.jpg (77.46 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-3-chassiehylla-höger.jpg
höga-vinden-3-chassiehylla-höger.jpg (100.47 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-4-chasiehylla-vänster.jpg
höga-vinden-4-chasiehylla-vänster.jpg (88.51 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-5-webb800.jpg
höga-vinden-5-webb800.jpg (83.96 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-6-webb800.jpg
höga-vinden-6-webb800.jpg (91.13 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-7-webb800.jpg
höga-vinden-7-webb800.jpg (63.26 KiB) Visad 5325 gånger

höga-vinden-8-webb800.jpg
höga-vinden-8-webb800.jpg (100.78 KiB) Visad 5325 gånger

Här är några bilder från källaren också:

högtalarlager-källaren-webb800.jpg
högtalarlager-källaren-webb800.jpg (101.44 KiB) Visad 5325 gånger

bilradio1-webb800.jpg
bilradio1-webb800.jpg (150.85 KiB) Visad 5325 gånger

bilradio2.jpg
bilradio2.jpg (129.95 KiB) Visad 5325 gånger

alfa-laval

Inläggav alfa-laval » 5 juli 2015, 19:52

hela radion duger gott för de har rivit ut kablarna till visar instrumentet så jag har det sistnämnda men inte resten av anslutningarna hade varit roligt kunna byta ut allt till en komplett motagare Med vänlig hälsning robert men finns det inte så kan jag strunta i det och köra med det jag har motageran som satt där men det saknas ett rör e 463
men ser att du har ett radiola grammofonbord med rörställning nått du kan tänka sälja letar efter ett i många år komplett hoppas jag får komma över det har nyligen renoverat en överdel men saknar stativet till grammofonen
samt en radiola motagare med sidodörr letar jag som man hade till skivspelaren 1929
grammofon sammlaren

soda

Inläggav soda » 6 juli 2015, 21:56

Jag får ta mig en funderare på om jag vill göra av med V 65:an. Det enda lösa visarinstrument för radio som jag hade ibland reservdelarna är verkar vara ett Telefunken "ortoskop". Passar inte alls till Dux. Nu hade du ju i och för sig instrumentet och ville åt ett komplett chassie så det hade kanske ändå inte hjälpt om jag haft ett.

När det gäller Radiola grammofonbord så är det komplett, även med metallbyglarna för att hålla skivalbum, men det är i dåligt skick. Hade det varit fint hade det fått stå i museet för jag har ingen dubblett och det är väldigt ovanligt. Nu är fanéret dåligt på själva grammofondelen och benställningen är ganska rostig på sina ställen. Jag får fundera lite på det också.

Radioapparat till bordet är nog inte en sådan med dörr på egentligen. Inte från 1929 i alla fall, för jag tror inte grammofonborden började tillverkas förrän 1931. Då kunde det ju funka med en 312:a och den har jag ju dubblett av, men först tycker jag du ska kolla typbeteckning på ditt bord. Mitt heter 343 GV. Det är alltså tillverkat 1934 och borde ha en typ 343 V ovanpå sig. De gjordes nog under flera år med olika beteckningar. Vet inte riktigt hur länge men troligen 1931-36. Sen började de med kompletta radiogrammofoner och då tror jag att de slutade med lösa bord. Kan väl inte ha sålt något vidare? Det jag har är det enda jag stött på överhuvudtaget.

Vi kan väl höras på mail eller över telefon. Mailadress finns ovan. Jag kan annars nås på telefon 0510 213 84.

alfa-laval

Inläggav alfa-laval » 8 juli 2015, 05:22

mitt grammofon bord 314gv men ringer dig får vi talas vid närmare
grammofon sammlaren

dynafon.2015

Inläggav dynafon.2015 » 5 augusti 2015, 20:42

ja hallo sverige ! - jeg har tittat på din radiosamling på billederne - fin samling, og hvor har du mange - jeg vil starte et sted - har du indmad, og højtalergitter til de radiokasser - bispehuen fra philips - ellers vil jeg ihverttilfælde gerne købe hvad du har til de 2 der står øverst på et af bilderne - jeg mangler lidt af hvert til nogle jeg har - måske kan du også sige mig en pris - tak

med venligste hilsnar Jan - danmark

soda

Inläggav soda » 10 augusti 2015, 09:09

Hej

Ursäkta att svar dröjt. De båda Philips 930 lådorna, som syns på en av bilderna ovan är bara tomma skal. Jag förstår vad du menar med bispehuen - biskopsmössan på svenska - men vi brukar kalla modellen för strykjärnet. Kärt barn har många namn.

ph930-skal.jpg
ph930-skal.jpg (126.61 KiB) Visad 5007 gånger

Tyvärr så är det alltså bara helt tomma lådor. De är köpta från början för att ta reservdelar från, men nu är ju det mesta borttaget. Jag vill inte sälja några lösa delar till Philips 930. Jag har visserligen någon dubblett av den som jag kan sälja, men då vill jag ha bra betalt. Ett ganska bra exemplar kan jag sälja för 2800 kronor, men inga delar som sagt.

dynafon.2015

Inläggav dynafon.2015 » 15 augusti 2015, 16:44

ja hej ! - det var fint at du svarede mig med de 930 kasser - nu ser jeg dem - jeg ser på de andre ting du har på lager, og skriver til dig igen - lige et spørgsmål til - har du en højtalergrill med stjernerne til strygejenene, eller er det også noget du ikke vil af med ??

mvh > Jan

soda

Inläggav soda » 16 augusti 2015, 11:52

Tyvärr är det så illa att jag själv skulle vilja ha tag i en högtalargrill till en av mina apparater, så det kan jag ingen sälja. Det är den i särklass mest efterfrågade reservdelen till "strykjärnet - bispehuen". Tätt följd av högtalartyget och rattarna. I synnerhet ratten med en liten pil. Högtalartyget finns dock att köpa från Ben Dijkman & co i Holland.

Som jag tidigare skrivit så skickar jag ingenting. Att stå och packa ömtåliga prylar så att de klarar dagens krav för säker frakt känns inte meningsfullt.

Bästa alternativet är att komma hit och titta. Kanske kan det bli så att jag kommer ner till radioträffen i Hörby i September och då skulle jag kunna ta med mig prylar till försäljning, men det är inte säkert än.

soda

Inläggav soda » 20 augusti 2015, 22:11

Om inget oförutsett inträffar så kommer jag att åka till Tångahed utanför Vårgårda lördagen den 29/8. Ett gäng sändaramatörer inom område SM6 ordnar en fieldday, med loppmarknad mm där och jag har fått ok att komma dit och sälja (köpa också kanske) trots att jag inte är sändaramatör själv. Om någon har planer på att komma dit så kan jag gärna ta med mig grejor enligt önskemål.

Här en länk till arrangörernas hemsida: http://www.tangahed.net/

Som jag skrev ovan så är det också mycket troligt att jag ska kunna vara med på Hörby Radioförenings arrangemang den 5/9 i Östra Sallerup. (Se mer under "Marknader och Mässor" här på forumet eller den här länken):

http://www.horbyradioforening.se/index.php?id=1

Önskemål om prylar, såväl radio som tidningar mm, som du tycker jag borde ta med (medför givetvis inget köptvång) får du gärna skriva här eller mejla till mig.

Det ska sägas att Tångahed väl är närmast 100% säkert, medan Hörby fortfarande bara är 80-90 sisådär...

soda

Inläggav soda » 2 september 2015, 21:43

Nu är det bestämt att jag åker ner till Hörby på lördag 5/9 för Veteranljuddagen.

Om du ser något på bilderna ovan du tycker jag borde ta med så skriv en rad här eller ett PM. Lite är sålt, men det mesta finns kvar. Riktigt allt som syns är kanske inte till salu, men det mesta.

Daniel Knutsson

Inläggav Daniel Knutsson » 4 september 2015, 10:09

Hej Soda! Du har inga jukebox delar på ditt lager? Söker en del saker till en Ami Continental 2. Typ förstärkare,och lite annat smått och gott..
Trevligt att du dyker upp på veteranljuddagen!
Med vänlig hälsning, Daniel

soda

Inläggav soda » 4 september 2015, 12:04

Hej

Nej jag har inget till AMI tyvärr och inte mycket överhuvudtaget. Det finns en luckram med väljarknappar, men utan glas, som jag tror kommer från en 60-70-tals Seeburg. Det är allt såvitt jag vet.

Själv har jag en gammal Edgren från Säffle att spela stenkakor med, men inga extra delar till den.

Ska bli kul och ses där nere i alla fall.

soda

Inläggav soda » 4 september 2015, 19:53

Har inte fått några specifika önskemål om prylar att ta med, så det blir lite blandad kompott i morgon.

Från 20-tal till 50-tal, med betoning på 30-talet, när det gäller radioapparater. Detsamma kan väl ungefär sägas om tidskrifter och instruktionshäften också, medan broschyrerna har tyngdpunkten i 50-talet. Bilen är lastad.

Hoppas många sluter upp och att åtminstone några köper något, annars blir det ingen plats i bilen att få med något nytt hem...

Återgå till "Köpes/Säljes/Bytes"