Militär kortvågssändare CT450

Förmedling och efterlysning av olika objekt.
torbjorn

Militär kortvågssändare CT450

Inläggav torbjorn » 29 oktober 2017, 20:20

En CT450 finns till övers pga utrymmesbrist, bör kunna bli i stort sett kostnadsfri mot avhämtning. Den står nu några mil inåt landet från Sundsvall.

Den utgörs av tre 150 W-sändare, som kan köras antingen separat på var sin frekvens eller parallellkopplade för att lämna 450 W på en enda frekvens.
Trafiksätt telegrafi på alla tre sändarna, även telefoni (AM) på en av dem.
Frekvensområdet tror jag är 2-6 MHz.
Strömförsörjning 2 x 230 V AC, man kan valfritt koppla båda matningarna parallellt på en grupp eller mata dem från var sin fas.

Den var fullt fungerande och användes sporadiskt för ca 15 år sedan men har sedan dess plockats ner och flyttats några gånger.
Bara två av de tre antennavstämningsenheterna (står på golvet till höger på bilden) finns kvar, en av dem är ombyggd med PL-kontakt istället för porslinsisolator för utgående antennkabel.
En del nya reservrör finns (åtminstone sändarslutrören, vet ej om det också finns några likriktarrör).
Ett känt fel är att fläktmotorn låter illa pga dåliga kullager.
Dokumentationspärmar och bordsmanöverenhet finns också.
Bilagor
CT450.jpg
CT450.jpg (144.9 KiB) Visad 637 gånger

lennon
Kontakt:

Re: Militär kortvågssändare CT450

Inläggav lennon » 29 oktober 2017, 23:31

Jag hoppas att den hamnar hos någon sändaramatör som kommer igång på 80 m AM, sätt in annons på dx-radio.se. Tillhörande VFO är en användbar lågeffektsändare med inkopplingsbart kipp som drar uppmärksamheten till sig. När jag var "gnist" på HMS Tor år 1965 sändes israpporter från Bottenviken till Hårsfjärden var åttonde timme med CT450.

Lennart

Återgå till "Köpes/Säljes/Bytes"