Skalhjul Radiola

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Subria

Skalhjul Radiola

Inläggav Subria » 10 april 2017, 20:38

Hej
I ett nostalgianfall fick jag för mig att restauera en gammal Radiola 1578v skivspelare/radio.
Bytt ett El34 och kondingar och lite annat men har en undran över skalhjulet och skaltråden ,dvs hur skall den lindas från vridkond till skalhjul o.s.v.
Om det finns någon skiss e.dy som visar hur tråden skall dras.
Fråga nr 2 gäller magiska ögat. Tror det är ett Em80 som är helt dött, har detta någon annan funktion är som visuellt avstämmningsöga ? Kan ej tyda schemat annat än att radion skall fungera även om detta är trasigt .

Tack på förhand
Frank

Gustav
Kontakt:

Re: Skalhjul Radiola

Inläggav Gustav » 10 april 2017, 21:26

Du behöver nog ett serviceblad tror jag. De brukar annars med lite tur gå att lista ut hur man skall dra linan.

Det magiska ögat behövs ej för att radion skall fungera

torbjorn

Inläggav torbjorn » 10 april 2017, 21:28

Det brukar inte finnas med några skisser över lindragningen i Radiolas serviceblad, så enda chansen är nog att hitta en liknande apparat med hel skallina och jämföra med den. Troligen är lindragningen likadan på de flesta av Radiolas radiogrammofoner och större bordsradio från omkring 1956-57 (alltså modeller där näst sista siffran i typbeteckningen är 6 eller 7).

Det stämmer, radion i övrigt fungerar utmärkt utan EM80. Och det indikatorröret brukar vara ganska kortlivat, så idag är det sällan man hittar ett exemplar med bra ljusstyrka.

Subria

Inläggav Subria » 12 april 2017, 06:15

Tack för synpunkter.
Blir också lite mer problematiskt p.g.a. att UKV verkar ha en egen lina som kopplas in när man trycker ner den knappen.
Men får försöka lista ut lindningen.Ny lina behövs också men det har jag sparat i lådorna.

Tack

Återgå till "Elektronik"