Lafayette HE-30 (Trio 9R-59)

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
torbjorn

Lafayette HE-30 (Trio 9R-59)

Inläggav torbjorn » 11 november 2017, 21:20

En sådan kortvågsmottagare började sin karriär här på forumet som ett sidospår i viewtopic.php?f=4&t=2373 , och nu är det på tiden att den får en egen tråd.

Vad som har hänt sedan sist är att nättransformatorn har provkörts och befunnits vara i ordning, trots fuktig miljö och alla möjligheter att spilla lödtenn in i lindningarna under de ombyggnader som radion har utsatts för under årens lopp. Transformatorn är billigt gjord utan bobin, så lindningarna är så att säga helt öppna från sidan. I samband med att jag lade spänning på nättrafon så fick jag mina fördomar mot de tunna trådarna i glödströmskretsarna besannade - vid röret längst bort är glödspänningen ungefär 0,5 V lägre än om man mäter direkt på trafon!

Glättningselektrolyten i nätdelen är bytt (för andra gången). Den som satt där var en Hunts 100+100+50 uF, datumstämplad 1963, 300 V märkspänning vilket räcker gott och väl eftersom högsta anodspänning i denna apparat bara är omkring 200 V. Den verkade inte 100 % frisk vid formering, en av sektionerna envisades med att ha hög läckström när spänningen gick över ca 240 V. I och med att den dessutom visade sig ha rätt dålig förlustfaktor så bytte jag den mot en ungefär lika gammal Rifa som förefaller vara i utmärkt skick.
Har kontrollmätt de flesta papperskondensatorerna (dock är de inte så många i denna apparat), och alla bör nog bytas. Såväl de japanska originalkondensatorerna som de ingjutna Hunts som har kommit till vid ombyggnader. Hittade också en hemsk Plessey "Visconal", som innehåller PCB. Den får nog gå raka vägen till bemannad miljöstation när den väl är losslödd.

Har bestämt mig för att rensa bort det extra HF-steget men behålla SSB-detektorn, dock med några smärre ändringar. Om nödvändigt kanske större ändringar. Nätdel och AGC-kretsar ska städas upp, uppenbara felkopplingar och feldimensioneringar rättas till, selenlikriktarna bytas mot kiseldioder, större effektmotstånd flyttas till chassiets översida. Någon form av nätfilter ska till för att minska risken för modulationsbrum. Nätströmbrytaren är rent undermålig - den utgörs av en sektion i en vanlig vridomkopplare (den lösningen är alltför vanlig i billiga japanska saker från 60-talet som aldrig har varit i närheten av någon elsäkerhetsprovning) - och kommer nog att ersättas med en vippströmbrytare på baksidan.

lennon
Kontakt:

Re: Lafayette HE-30 (Trio 9R-59)

Inläggav lennon » 12 november 2017, 19:48

Jag har gjort i ordning två sådana, som kom från dödsbon, inför försäljning. S-mätaren fick jag aldrig att visa som det är tänkt. Du som inte behöver visa museala hänsyn kan hotta upp den, t ex med byte av HF-rör till 6BZ6 eller EF183 och ett ECH81 har bara en tredjedel av blandarbruset från 6BE6. Ett Murata-filter med ca 2,5 kHz bandbredd kan med impedansanpassning skjutas in efter blandaren och Q-multiplier vid första MF-transformatorn kan ge respektabel CW-selektivitet. Temperaturkompensering av VFO-kretsarna är ett annat område för förbättring och en digitalskala såsom PCIM177 eller någon modernare med PIC-krets kan hängas på. Till slut kanske det blir en HE-300!

Lennart

torbjorn

Inläggav torbjorn » 12 november 2017, 22:55

Jo, jag har faktiskt funderat på om man skulle göra vissa förbättringar i den änden också.
Nu tror jag i och för sig att 6BE6 inte borde brusa så farligt som blandare då det används med separat lokaloscillator som i denna radio. Och HF-steget bidrar ju till att höja signalen över blandarstegets brusmatta, så en brusig blandare är inte lika störande som i en enkel rundradiomottagare utan HF-steg.

En sak som redan har gjorts för att förbättra VFO:ns stabilitet i detta exemplar är att mata den med stabiliserad spänning från 0C3. Jag misstänker att en annan orsak till dålig stabilitet kan vara att kapacitansen mellan glöd och katod i det 6BE6 som används som lokaloscillator inte är riktigt stabil. I Brimar- applikationsnoten som jag länkade till i en annan tråd rekommenderas att mata glöden via en strömkompenserad spole (eller en extra bifilär lindning på oscillatorspolen) då man använder röret över 30 MHz, det kanske inte skadar även vid lägre frekvenser. Idag är ju tillgången på små fina strömkompenserade spolar för avstörningsändamål mycket god.
En tredje möjlig orsak är att oscillator och blandarrör delar på samma gallerläcka. Skulle vara intressant att se om det blir någon förbättring om de får var sitt motstånd och en kopplingskondensator mellan de båda G1.

Har börjat renrita schemor för befintliga ändringar, här är SSB-detektorn.
Bilagor
SSB-detektor.pdf
(29.42 KiB) Nerladdad 6 gånger

Hasse Andersson

Inläggav Hasse Andersson » 13 november 2017, 16:23

> "hotta upp den, t ex med byte av HF-rör till 6BZ6 eller EF183"

En smula tveksamt faktiskt - har en TRIO ER-202 - "upp hottad" till
6BZ6 som har en semi remote cut off kurva - medan original röret 6BA6
har en remote cut off kurva. Med 6BZ6 fungerar inte AVC:n som avsett,
kan åtgärdas med en så kallad flytande skärmgaller spänning.
Skärmgallret ansluts till en högre spänning än anod spänningen,
typ 250 volt. med ett motstånd på omkring 80 kohm.

Dessutom har 6BZ6 ett lägre inre anod motstånd -
vilket medför att känsligheten får en nedsatt svacka mitt
på bandet. Dessutom kanske mer korsmodulation på "köpet"
så att säga. Men 6GM6 är ännu hetare än 6BZ6.

>> " och ett ECH81 har bara en tredjedel av blandarbruset från 6BE6."

6BA7 är också ett bättre blandar rör - men man måste ta fram lödkolven
och ändra anslutningarna till rörhållaren. TV röret 6BY6 påstås också
att vara ett bra blandar rör. En Pullen blandare påstås vara ett ännu bättre
alternativ.

Här är en bra informations källa:
http://www.antiqueradios.com/forums
Apropå frekvens stabilitet - så kan man ersätta anslutningarna till
vridkondensatorn med grövre och mekaniskt stabilare kopplings
trådar - tipsas det om. Vax impregneringen av HF spolarna kan
med tiden minska Q värdet.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 14 november 2017, 16:38

Frågan är väl om det överhuvudtaget finns något Q-värde att tala om i den här radions oscillatorkrets, då den ändå dämpas av gallerläckan på 20 kohm.

Återgå till "Elektronik"