Motstånd

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Motstånd

Inläggav Boko57 » 28 juni 2018, 23:54

Jag håller på med en Siemens 20GW radio och där är ett motstånd som skulle behöva bytas.

Se ritningen och det som är inringat med rött.

Mitt problem är att det är ett trådlindat motstånd på tydligen både 30 Ohm samt 100 Ohm enligt ritningen. Dvs det finns tre anslutningar på motståndet.

Hur löser man detta?

Jag har aldrig stött på ett sådant motstånd tidigare.
Bilagor
20GW.jpg
20GW.jpg (176.17 KiB) Visad 276 gånger

torbjorn

Re: Motstånd

Inläggav torbjorn » 29 juni 2018, 07:25

Om ena halvan av motståndet är hel och det är avbrott i andra halvan, löd dit ett nytt motstånd parallellt och låt det gamla sitta kvar.
Om det är fel på båda halvorna, ersätt det med två nya motstånd.

Om motståndet verkar vara avbränt pga överström, ta reda på orsaken och åtgärda den samt reparera eventuella andra följdfel, innan försök att köra igång radion.
Eftersom det är en tysk allströmsradio så kan man misstänka att det finns skillnader i nätdelen mellan schemat och det svensksålda utförandet pga olika elsäkerhetsföreskrifter. Det är t ex mycket möjligt att en S-märkt radio har en säkring för anodspänningen fastän den inte finns i schemat, störningsskyddskondensatorer kan vara annorlunda inkopplade eller ha andra värden mm.

Boko57

Inläggav Boko57 » 29 juni 2018, 09:38

Det stämmer faktiskt att radion också har en säkring för anodspänningen vilken inte syns i schemat så du har helt rätt.

Det är oklart varför motståndet har bränt men jag har nu i princip bytt alla kondensatorer i radion bortsett från några omkring antenn och jord som jag också ska åtgärda.

Jag har haft igång radion och det är inte så mycket som hörs men när jag lägger på en signal på mellanfrekvensen 468 KHz så hör jag en rätt svag ton i högtalarna. Jag misstänker att någon har varit före och åtminstone skruvat lite på den ena mellanfrekvensburken. Skulle tro att en trimning gör underverk.

Ett bekymmer är att kärnorna ska trimmas med en sexkantig hylsa. Ingen av mina trimmejslar har en sådan form tyvärr. Det verkar som det skulle behövas en 4mm insex hona för detta. Jag har tillsvidare tillverkat en mycket tveksam trimmejsel som inte tål några större påfrestningar.

Jag kan rätt lätt rubba den ena kärnan i burken som innehåller endast en trimpunkt. Den andra burken ska trimmas både underifrån och ovanifrån och där är det värre då kärnorna endast går att rubba lite. Kanske måste jag värma den trimburken kraftigt för att få eventuellt vax att mjukna.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 29 juni 2018, 10:43

En del tyska apparater har haft kondensatorer i MF-kretsarna som tappar kapacitans med tiden (pos 34, 35 och 48 på detta schema). Den dåliga sorten brukar vara vit, skivformad, ha två lödöron och vara igengjuten från ena sidan med något vax- eller beckliknande. Se download/file.php?id=3041 , där syns två sådana kondensatorer tydligt. En ovanför en dubbel trimkondensator ungefär mitt i bilden, den andra lite längre upp till höger, omedelbart höger om en trimbar spole.

Råkar man ut för sådana kondensatorer och har möjlighet att mäta kapacitans, så är det bäst att kontrollmäta dem och om nödvändigt byta (använd antingen glimmer eller keramiska med C0G-dielektrikum). Har man tur så stämmer då trimningen på en gång.

Boko57

Inläggav Boko57 » 29 juni 2018, 15:16

*Suck* Något har hänt för nu när jag strömsätter radion så blir motståndet så varmt att det kommer brinna upp om man inte dra ur sladden kvickt.

Förstår inte riktigt vad som har hänt.

Kan det vara en kortslutning mellan två ledare i radion? Enda skillnaden var att jag inte gjorde mjukstart med vridtrafon denna gång. dock har jag ju rotat runt i radion som är ganska trassligt byggd när det gäller ledningsdragningar.

Det blir nog att ta en paus kanske så får vi se om jag kommer på problemet.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 29 juni 2018, 16:34

Motståndet sitter ju mellan elnätets nolla och chassijord, alltså i serie med minus ut från nätdelen, och används för att ta ut negativa gallerförspänningar. Så om strömmen blir för hög genom det, är orsaken rimligtvis att något drar alldeles för mycket ström från anodspänningen. Prova t ex att ohmmäta mellan anodspänning och jord eller att (utan att ha radion ansluten till elnät) lägga på lite lagom spänning från en extern spänningskälla över första glättningskondensatorn och sedan mäta spänning på olika ställen i apparaten.
Det kan naturligtvis också vara frågan om rörfel, t ex kortslutning mellan anod och katod eller katod och glödtråd i likriktarröret.
Blir motståndet varmt omedelbart efter tillslag eller först sedan likriktarröret har blivit varmt? Blir det varmt även om du tar ur anodspänningssäkringen?

Boko57

Inläggav Boko57 » 29 juni 2018, 19:27

Motståndet verkar bli varmt ganska omedelbart. Jag ska prova att ta bort säkringen imorgon.

Trist om jag behöver skaffa ett UY11 rör. Var får man tag i det? Radiomuseet har det inte. Kan någon på forumet ha det?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 29 juni 2018, 20:10

UY11 är ganska vanligt så det borde inte vara något större problem. Jag har t ex ett begagnat i okänt skick. Annars är ju data i stort sett lika för många likriktarrör med 100 mA glödström, så det går ju att lösa med omsockling eller adaptersockel och t ex UY1N, UY41 eller UY85.

Boko57

Inläggav Boko57 » 30 juni 2018, 08:04

Jag har en svag misstanke att röret kan vara boven. Jag ska kolla ikväll om motståndet blir varm även om säkringen för anod strömmen är borttagen. Just nu släpper min fru inte ned mig i verkstaden :D

Jag har beställt nya motstånd då nuvarande nog måste anses ha vandrat vidare. . .

Avseende röret vore det väldigt snällt om jag fick köpa detta!

Jag kan skicka min adress etc via meddelande.

Det vore kul trots allt att få ingång radion då modellen är liten och nätt. Dessutom har jag redan renoverat utsidan på radion som blev bra.

Boko57

Inläggav Boko57 » 1 juli 2018, 10:23

Nu har jag äntligen prövat att ta bort säkringen för anodströmmen och strömsätta radion.

Motståndet är iskallt så det blir endast glödhett när säkringen är i. Rörfel?

torbjorn

Inläggav torbjorn » 1 juli 2018, 12:16

Inte säkert. Det kan ju lika väl, som sagt, vara en kortslutning mellan anodspänning och jord någonstans i radion.

Blir något mer än motståndet (t ex någon av de stora elektrolytkondensatorerna eller utgångstransformatorn) varmt?

Beträffande rörfel, så borde man kunna påvisa onormal glödström (för starkt lysande glödtrådar) om likriktarröret har kortslutning mellan glöd och katod. Om kortslutningen finns mellan anod och katod så borde elektrolytkondensatorerna bli mycket varma, i så fall bör det lilla som eventuellt finns som anodspänning i radion vara växelspänning och inte likspänning, vilket bör gå lätt att mäta sig fram till.

Boko57

Inläggav Boko57 » 1 juli 2018, 20:24

Jag åker bort på semester imorgon så jag hinner inte kolla mer på radion förrän den 12 juli då jag är tillbaka.

En fundering angående röret är att jag faktiskt har en Sylvania 220 rörprovare men tyvärr har jag inte kunna hitta några inställningar till just mitt rör vilket är synd.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 1 juli 2018, 22:02

Jag antar att Sylvaniarörprovaren mest är tänkt för att prova amerikanska rör? Ställ in den som för provning av något liknande amerikanskt rör, t ex 35Z4, men ta hänsyn till annan sockelkoppling och glödspänning för UY11. Om rörprovaren saknar hållare för stålrörssockel så kanske du får göra en mellanpropp (oktalsockel hopkopplad pinne för pinne med en stålrörshållare).

Boko57

Inläggav Boko57 » 15 juli 2018, 20:37

Jag har hållit på att krångla med Siemens 20GW radio där jag har en strömrusning genom det inringade motståndet. Jag har letat efter kortslutningar men inte kunnat finna några.

Nu är jag dock närmare en lösning och skulle behöva lite hjälp.

Det blir strömrusning när jag kopplar in min signalgenerator och troligen även när jag ansluter rörvoltmeter och dessa står i förbindelse med radion.

När jag har tagit bort all utrustning så att den inte är ansluten till radion så går det att slå på radion utan några problem.

Jag har en skyddstrafo med två utgångar där radio, rörvoltmeter, signalgenerator och frekvensräknare är anslutna och detta funkar inte av någon anledning. Ska radion vara på skyddstrafon och mätutrustningen på vanliga nätet??

I min iver att testa så anslöt jag radion direkt till nätet och lyckades få en stöt. Hur dum får man bli? Min fru får dras med mig fortsatt då det tydligen inte var dags att vandra vidare till Sankte Per. . . .

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inläggav SM7CZR » 15 juli 2018, 22:02

Boko57 skrev:Ska radion vara på skyddstrafon och mätutrustningen på vanliga nätet??

Precis!
En s.k. allströmsradio har chassit anslutet direkt till nätsladdens ena pol eftersom nättransformator saknas.
Använd en batteridriven multimeter när du felsöker eller kontrollerar spänningar osv. på dina objekt.
Just detta felet tycker jag att du för närvarande skall felsöka utan att den är ansluten till någon spänning alls.
Gör resistansmätningar med multimetern kring det aktuella motståndet och följ ledningarna med hjälp av schemat.
Tag loss likriktarröret från rörhållaren.
Mät resistansen på likriktarrörets glödtrådar och kolla även att katoden inte har någon kontakt med glöden.
Senast redigerad av 3 SM7CZR, redigerad totalt 15 gång.
- Ingvar -

Återgå till "Elektronik"