Mäta motstånd noggrant

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Mäta motstånd noggrant

Inlägg av Boko57 » 20 juli 2018, 14:15

Jag ska byta ett trådlindat motstånd på 1500 Ohm med 1% noggrannhet och har därför beställt några nya.

När jag mätte upp de nya motstånden för att ta det som låg närmst 1500 Ohm så kontrollmätte jag först med två olika digitala multimetrar och fann att jag fick olika värden.

Den ena sa 1497 Ohm och den andra 1505 Ohm. Det ligger förvisso inom 1% tolerans.

Min undran är dock om det finns något enkelt sätt för att se vilken mutimeter som egentligen mäter mest rätt?

lennon
Kontakt:

Re: Mäta motstånd noggrant

Inlägg av lennon » 20 juli 2018, 15:25

Elfa säljer 0,1 % motstånd, köp två av samma värde och lita mest på det instrument som visar minst fel.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 20 juli 2018, 15:29

Numera finns det ju motstånd med 0,1 % tolerans att köpa till ganska rimliga priser, så en möjlighet är ju att skaffa några sådana att ha som referenser för kalibrering av mätinstrument. Det är lämpligt att välja motstånd som ligger i överkant av respektive mätområde, om man har en "3 1/2-siffrig" multimeter som går upp till 1999 så kan det vara lämpligt att skaffa 180 ohm , 1,8 kohm , 18 kohm osv som referensmotstånd, om den går till 2999 så kanske man siktar på 270 ohm , 2,7 kohm osv.

Om man är misstänksam mot en digitalmultimeter bör man dock börja med att göra spänningskalibrering så man vet att den visar rätt på likspänningsområdena, därefter kollar man hur den stämmer på resistans och likström.
Vanligtvis ska man justera den så den visar exakt på 200 mV eller 2 V -området, därefter kontrollerar man övriga likspänningsområden.

Om det däremot rör sig om att kalibrera ohmmätningen på en analog multimeter, så bör man välja motstånd som ger utslag ungefär mitt på skalan på respektive område (om det inte står något annat i instrumentets servicemanual, förstås).

Boko57

Inlägg av Boko57 » 20 juli 2018, 16:50

Det är ett bra tips att köpa några såna motstånd med 0,1% tolerans.

Det ska jag göra för att utreda vilken multimeter som egentligen visar rätt.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 21 juli 2018, 10:08

En fundering är hur mycket man egentligen kan lita på sina multimetrar?

Det säljs ju sådana från 100 kr och uppåt och rimligen borde det vara stort skillnad mellan 100 kr varianten och en som kostar tusentals kronor.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 21 juli 2018, 11:36

Det brukar finnas en tabell i bruksanvisningen med uppgift om vilka noggrannheter man kan vänta sig på vilka mätområden.

Min erfarenhet av de allra billigaste digitalmultimetrarna är att om man kontrollerar en sådan som är i bra skick och följer kalibreringsanvisningarna för t ex en Fluke 23, så brukar den faktiskt uppfylla alla krav åtminstone vad beträffar likspänning, likström och resistans. Växelspänningsmätningen kan vara mer si och så, framför allt är det vanligt att de allra billigaste bara visar rätt vid sinusspänning med nätfrekvens (50-60 Hz) utan överlagrad likspänning.
Ett bra test är att kolla två olika saker: 1) Att multimetern, ställd för att mäta växelspänning, inte gör utslag för likspänning (prova båda polariteterna). 2) Koppla in en växelspänning (t ex en nättransformator som lämnar ca 12 V) till multimetern. Lägg en likspänning (exempelvis 9 V-batteri) i serie med växelspänningen och kolla att utslaget inte ändras. Även här bör man prova båda polariteterna.

Men man kan räkna med att en lite mer påkostad multimeter klarar sig bättre med tiden - det är mindre risk att den får glapp i omkopplare eller får problem pga fukt eller ovarsam behandling.

En annan störande sak med en del billiga multimetrar är att de kan ha lägre inre resistans än man väntar sig. Det vanliga för digitalmultimetrar (och äldre rörvoltmetrar) är 10 Mohm , men en del typer kan ha t ex 1, 2 eller 5 Mohm. Eller i värsta fall olika på olika mätområden.
Dock bör man observera att en del bättre sorter avsiktligt har en mycket högre ingångsresistans, t ex 100 Mohm på ett eller två mätområden (ofta 2 V och 20 V).

Man kanske skulle kunna sammanfatta det som att noggrannheten oftast är bra hos billiga digitalmultimetrar, bristerna är av sådant slag som inte syns i kortfattade specifikationer.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 september 2018, 21:14

Härom dagen råkade jag ut för ett intressant fall av felvisning på en billig (i och för sig analog) multimeter. Vid kontroll av likströms- och likspänningsområdena visade den sig stämma någotsånär bra på strömmätning, och på spänningsområden upp till 10 V. På de högre spänningsområdena (50, 250 och 1000 V) visade den omkring dubbelt så mycket som den borde göra! Orsaken var att kretskortet var nersölat av ett läckande batteri, någon tidigare ägare hade tvättat bort det värsta från lödsidan som är utåt när man har tagit av botten på instrumentet, men komponentsidan var inte alls rengjord. Lödde loss tillräckligt många kablar för att kunna få kortet en bit ifrån visarinstrumentet, skrubbade det ordentligt med hetvatten och allrengöring, det fick ett dopp i ultraljudstvätt också, sköljning i rent vatten och sedan torkning i ugn vid 50-60 grader (vågade mig inte på högre temperatur pga germaniumdioder och skalglas av akrylplast) i några timmar.
Efter hopsättning stämmer den betydligt bättre än tidigare, den visar snarast något för lite på de högsta likspänningsområdena. Orsaken är lätt att konstatera - högohmiga motstånd (kolfilm med 2 % tolerans, man har inte kostat på metallfilm) som har börjat ändra värde. Dock tveksamt om man ska kosta på den en större uppryckning, det finns ju ändå bättre instrument för precisionsmätningar.

Skriv svar