Technics tuner ST-Z45

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Leif

Technics tuner ST-Z45

Inlägg av Leif » 5 november 2019, 11:17

Hej!
Jag undrar om man kan byta ut dom här
FILE0121_resize.JPG
FILE0121_resize.JPG (164.02 KiB) Visad 214 gånger
med den här https://se.farnell.com/panasonic/eechz0 ... dp/1673325.
Det var när jag blåste rent apparaterna som jag upptäckte att den ena har läckt och den andra har tryckt ut toppen, den fungerar men jag antar att det är till minnet.
En fråga till, stereon är märkt med 220 volt och vi har nu 240 volt, finns det ett lämpligt sätt att reducera spänningen?
MVH
Leif

torbjorn

Re: Technics tuner ST-Z45

Inlägg av torbjorn » 5 november 2019, 12:01

De där kondensatorerna från Farnell går säkert bra att byta mot. Tvätta bort allt som har läckt ut ur de gamla, t ex med varmvatten, i samband med bytet. Montera gärna de nya någon mm upphöjt, inte dikt an mot kortet, så att ev mikroläckage under kondensatorerna får en chans att torka upp innan det ställer till skada.

Vi har INTE 240 V nätspänning i Sverige nu, utan 230 V nominellt. När spänningshöjningen gjordes så ändrades samtidigt toleranserna för spänningen, så att max tillåten spänning i nätet praktiskt taget inte ändrades.
På "220 V-tiden" gällde 220 V ± 10 %, dvs att spänningen, mätt som medelvärde under en timme, måste ligga mellan 198 och 242 V. Omkring 1990, när man officellt ändrade till 230 V, så ändrades toleransen till +6, -10 %. Då blev alltså gränsvärdena 207 och 243,8 V. Och efter 2003 tror jag det är 230 V ± 6 %, alltså mellan 216,2 och 243,8 V. Dock med brasklappen att lägre spänningar, ned till omkring 180-190 V, får förekomma dels vid störd drift och dels ett visst antal timmar per år (detta med tanke på tillfällig överbelastning t ex vid starka köldknäppar i områden med mycket elvärme).
Om man vill mäta nätspänningen noga så bör man använda ett instrument som visar sant effektivvärde (true RMS). Billiga digitalmultimetrar kan bli lurade och visa långt från det verkliga effektivvärdet, om nätspänningens sinusform är dålig och det finns mycket övertoner.

240 V nätspänning förekommer i Storbritannien och många f d brittiska kolonier (t ex Hongkong och Indien). Irland tror jag har lyckats anpassa sig till europastandard och gått över till 230 V.

Leif

Inlägg av Leif » 5 november 2019, 12:46

Tack för det svaret, det är dom enda kondensatorerna jag hittade som kan gå.
Jag drar mig lite för att väcka den björn som sover men det fanns en anledning att jag började med stereon, för att korta ned det så fick man byta transformator här för någon vecka sedan och det gick nog lite snabbt med injusteringen. Mellan faserna är det 410 och det skall väl vara 400, har tidigare fått förklarat att man har steg att justera med och få ta det som är närmast. Man får väl tåla en del på landet men det finns gränser, vi har utforskat dom tidigare....

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 5 november 2019, 14:54

Jo, distributionstransformatorer brukar ha en s k omsättningskopplare som man kan ställa i ett antal steg, det kan vara t ex 1,6 eller 2 % skillnad mellan varje steg. Men det är omständligt att ställa om den, transformatorn måste vara spänningslös vid omkopplingen. Och när man provar ut en lämplig inställning måste man se till hur belastningen varierar över hela året och ta hänsyn till både abonnenter som tar ut sin energi alldeles intill transformatorn och såna som bor längst bort i lågspänningsnätet och får dras med spänningsfallet i ledningarna.
På en del håll där man har klena elnät och mer elvärmelast än det var tänkt från början, så får nätbolaget åka ut och ställa om alla omsättningskopplare vår och höst.

Skriv svar