LF-oscillation i Philips BS596A

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
lennon
Kontakt:

LF-oscillation i Philips BS596A

Inlägg av lennon » 9 januari 2020, 21:21

Jag har mätt på LF-förstärkaren i Philips BS596A och funnit en självsvängning på ca 20 kHz som ger 0,25 W ut. Den uppträder då tonpotentiometern står i läge Mörk vilket innebär att motkoppling av diskanttoner från utgångstransformatorns sekundärlindning ska ske till LF-triodens katod. Svängningen inträffar då volymkontrollen står i första halvan av vridningsvinkeln samt vid fullt pådrag. Den fysiologiska kompensationen fungerar bakvänt, istället för att dämpa diskanten vid låg nivå höjer den med en topp på 7 kHz. Beröring av slutrörets styrgaller förstärker svängningen. Eftersom jag inte ser något komponentfel misstänker jag att transformatorn är felfasad. Jag har inte tagit ur chassiet för att komma åt att skifta trådarna, det är alltid extrabök med en snedskalekonstruktion. Skulle det beskrivna felet kunna vara ett resultat av positiv återkoppling? I så fall har radion varit felaktig från början, att nättransformatorn lämnar osymmetriska 200+300 V på sekundären får mig att tvivla på avsyningen.
BS596A-LF.jpg
BS596A-LF.jpg (103.47 KiB) Visad 221 gånger
Schemat från RM.org är beskuret på högra delen, 10 kohm tonpot har löparen till C47 och nederdelen via 3 kohm till chassi. Förbindningspunkten leder till C55 som byglas i läge Tal för upphävande av bashöjningen.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennon, redigerad totalt 10 gånger.

LGL

Re: LF-oscillation i Philips BS596A

Inlägg av LGL » 9 januari 2020, 22:47

Råkade lämpligen syssla med Concerton schemor och då Philips BS596A har samma chassis som Concerton V552, (även DUX325). så skickar jag här den avskurna delen av schemat.
Bilagor
Conserton_V552.jpg
Conserton_V552.jpg (95.64 KiB) Visad 212 gånger
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 januari 2020, 23:44

Det är för sent att göra någon genomgång av gamla servicehäften nu i kväll, men det finns gott om servicemeddelanden som avser felmonteringar och felkopplingar i Philipsapparater från den tiden.

Förresten, finns det några spår av att utgångstransformatorn kan vara bytt? Philips rationaliserade ju reservdelshållningen och tog fram "servicetransformatorer" med många uttag, som skulle kunna ersätta de flesta olika fabriksmonterade transformatorer. Inkopplingsanvisningarna för de där servicetransformatorerna är ofta något kryptiska, och det är inte alls omöjligt att det kan ha blivit fel vid ett transformatorbyte.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 10 januari 2020, 12:07

Tack för det kompletterande schemat. jag hade inte sett att det finns två motkopplingslindningar och inte heller upptäckt byglingen av R52.
Hjärnan har arbetet medan jag sov och tror idag att motkopplingen är driven hårdare än vad transformatorn tål, en liten kondensator ska på prov sättas över R13. Max diskantsänkning är 10 dB vid 1 kHz relativt 300 Hz. Transformatorn är nog originalkomponent och om den blev felkopplad skulle väl radion yla, men jag har ingenting konstigt märkt med tonratten åt det ljusa hållet.
Den oönskade diskanthöjningen vid låg volym får tillskrivas T-filtret vid potentiometeruttaget, jag ska prova att koppla bort det.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 januari 2020, 12:27

Jag hann leta fram servicehäftet och titta som hastigast på schemorna. En sak som slog mig är, att motsvarande allströmsapparat BS596U är helt annorlunda konstruerad när det gäller tonkontroll och motkopplingsnät. Den har en tonkontrollomkopplare, vet ej om den har 3 lägen eller 3+3 lägen (i så fall tal- resp musikläge och tre alternativ för diskanten i vardera läget) istället för växelströmsapparatens potentiometer. Motkopplingen tas i den apparaten inte ut från någon extralindning på utgångstransformatorn (fastän det görs så i andra allströmsapparater av samma årgång), utan istället tas den ut över en spole parallellt med ett lågohmigt motstånd i serie med slutrörets katod, alltså en slags strömmotkoppling.
Ytterligare en märklig skillnad är att allströmsapparaten tycks ha fördröjd AGC, vilket växelströmsapparaten saknar trots att det finns två lediga dioder i EBC41.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 10 januari 2020, 21:46

Problemet är ur världen. Självsvängningen uppträder när högtalaren är frånkopplad och belastningsmotstånd är anslutet till högtalaruttaget, med högtalaren inkopplad syns ingen oscillation. Den avvikande frekvensgång som jag noterade med oscilloskop och belastningsmotstånd märks inte vid lyssning, radion låter som den ska och jag har lagt ned tid i onödan men den gav ny erfarenhet.

Lennart

Skriv svar