Renovering Philips 1402 skivväxlar plus tillhörande radio

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Markus A
Kontakt:

Renovering Philips 1402 skivväxlar plus tillhörande radio

Inlägg av Markus A » 29 januari 2012, 18:09

Jag tänkte skriva om mitt lilla projekt. Mitt hus är byggt 1955 och mycket av husets atmosfär finns kvar. Eftersom vi i familjen inte har någon TV tänkte jag inreda en liten radiohörna med en någorlunda tidstypisk möbel. Det blev
en Philips.

Radiodelen har jag inte börjat med, utan kastade mig över skivväxlaren då den blir utmärkt för min samling 78:or. Radion räknar jag kallt med att Torbjörn hjälper mig att fixa till om det behövs. :-)

Läge:
Mekaniken verkar någorlunda frisk. Pickupen stendöd som de flesta gamla Philips kristallpickuper. Jag har spenderat en del tid att söka efter ersättningspickup och det verkar tyvärr vara omöjligt. Men skam den som ger sig. Jag planerar nu att montera en tidstypisk pickuphuv med 1/2"-fäste och en keramisk pickup. TIps på huvar mottages tacksamt.

Ett gummihjul är hoppöst söndertorkat, men annars verkar det mesta friskt, förutom att någon tydligen använt mer våld än nöden kräver för att få pickuparmen dit man för tillvället ville att den skulle befinna sig. Så det behöver justeras läget för pickup-drop och lyft, men det behövs ju sannolikt ändå om man byter pickupen.

Det första jag gett mig på är att renovera det torkade gummihjulet. En gammal skärbräda fick sätta livet till som material till en gjutform. Hålet i centrum borrades så att originalaxeln skulle kunna användas som centreringsdorn, i övrigt talar väl bilderna för sig själva. Latexfog användes som gummimassa, jag hoppas det kommer fungera. Om inte det funkar, tänkte jag prova någon form av silikongummi, eller möjligen butylgummi. Antagligen skulle butyl vara bäst egentligen, men jag hade en tub latex öppen.

Har någon en servicebeskrivning för grammofonverket, så skulle det antagligen göra justeringen enklare.

Ytterligare rapport kommer allteftersom arbetet fortskrider.

Tanken med projektet är återställning till ett bra skick, kanske inte absolut nyskick. Men fräscha upp radion invärtes, slipa och lacka träet samt se till att skivspelaren fungerar tillfredsställande.

Obs.. Bilderna kommer i fel ordning :-)
Bilagor
IMG_9804.JPG
Hela paketet ihoplkämt. Nu är det bara att vänta... Undrar hur länge det tar innan jag kan öppna formen. Den får nog ligga några dagar i alla fall. Risken är att det är för lite avdunstande yta.
IMG_9804.JPG (119.7 KiB) Visad 3239 gånger
IMG_9803.JPG
På med kletet.
IMG_9803.JPG (83.9 KiB) Visad 3239 gånger
IMG_9801.JPG
Hjulet i formen.
IMG_9801.JPG (132.25 KiB) Visad 3239 gånger
IMG_9799.JPG
Hjulet med båda formhalvor. Diametern på formen blev lite större än jag tänkt mig, men i värsta fall får jag göra om underdelen av formen.
IMG_9799.JPG (131.4 KiB) Visad 3239 gånger
IMG_9797.JPG
Radion. (kompaktstereon ovanpå är en tillfällig lösning)
IMG_9797.JPG (141.3 KiB) Visad 3239 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Johan » 30 januari 2012, 15:34

Spännande renovering! Jag kan nog leta fram en manual senare under veckan (påminn mig om det blir tyst...)

/Johan

Markus A
Kontakt:

Inlägg av Markus A » 30 januari 2012, 19:26

Ja. Själva möbeln är ju väldigt asketiskt på ngt sätt jämfört med många andra, men jag får en känsla av att det är en medveten designfråga.

Klart är att radion inte är billigaste modellen, grammofonverket har jag lite svårt att bedöma, men det är ju en växlare i alla fall.

Det funkade inget bra med latex. Det härdar för långsamt. Jag skall prova med sikaflex istället, det är ju en uretanmassa och bör vara motständig mot minderalolja.

Nitrilgummi vore väl bäst, men var köper man sånt?

/M

Kent

Inlägg av Kent » 31 januari 2012, 17:17

Hur ser grammofonverket ut? Bild.
kanske jag har sånt liggande i skroten

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 31 januari 2012, 22:42

Kan man inte få hjulen "regummerade"? Har för mig att jag sett det på många ställen på internet.

Markus A
Kontakt:

Inlägg av Markus A » 1 februari 2012, 10:41

Klart man kan, men hur kul är det?

Gör ett nytt försök med LiquiSole..

Det verkar finnas polyuretanhartser som kan gå att använda också, forskar vidare.

Jag skall lägga in en bild på verket ikväll om jag kommer ihåg det. Jag trodde jag hade en bild på denna datorn, men tydligen inte.

/M

Markus A
Kontakt:

Inlägg av Markus A » 3 februari 2012, 10:33

Liquisolen fungerar nog konsistensmässigt, men gick inte att gjuta då det behöver luft för att härda. Jag kommer nog få till hjulet genom att sätta upp det i svarven och putsa till det så det blir fint, men någon tvåkomponentsmassa vore att föredra.

Johan, hittade du ngn manual?

Jag har inte hunnit fixa bilden på verket än, hade major haveri på värmepumpen i veckan.

/M

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 15 april 2012, 19:46

Och precis som jag misstänkte har jag blivit inblandad i att få igång radion i den här radiogrammofonen, chassiet B3/B4 är detsamma som sitter i en Dux V383 som jag har använt som köksradio i åtskilliga år.
Genom vänligt tillmötesgående från Fredrik så dök ett schema upp här i forumet, se viewtopic.php?t=1183 .

En första avsyning av chassiet visar att det mesta ser ut som förväntat. En massa Farad papperskondensatorer, inga tjärklumpar. De datumkoder som går att tolka pekar på hösten 1957. ECH81 och EL86 bytta sedan tidigare och nu har ECH81 (Telefunken) förlorat vakuum. Motståndet R48 rejält avbränt (i min köksradio är det bytt sedan tidigare). Alla småmotstånd Vitrohm (ökända från bl a Luxor), de flesta har hållit värdet ganska bra men skärmgallermotstånden för både ECH81 och EBF89 har dragit iväg till nästan dubbla värdet. Båda tonkontrollpotentiometrarna hade fastnat men gick att få loss med lämplig sprayolja.

Det blir allmänt kondensatorbyte, ett friskt ECH81, och provning av åtminstone EL86 och EL84 innan man försöker köra igång den. Och innan jobbet är avslutat så ska avsäkring i nätdelen förbättras och troligen selenlikriktaren bytas ut i förebyggande syfte, eftersom den här apparaten nog kommer att vara i dagligt bruk när den är klar.

Skriv svar