Telefunken Gavotte Export

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Granström

Telefunken Gavotte Export

Inlägg av Granström » 26 november 2012, 19:31

Köpte denna radio för en billig penning och säljaren sa att radion gick men brummade väldigt. Rör i radion ECC85, ECH81,EF89, EABC80, EM80 och EL84. Våglängdsområden = UKV,KV,MV och LV. Har inget schema, men det verkar inte finnas något likriktarrör och jag hittar heller ingen Selenlikriktare, men däremot ser det på bifogad bild ut att fattas något intill kondensatorburken (ett hål i chassit på vä gavel) som också i sig själv har en trådslinga lindad runt sig. Vad är denna slinga till för? Jag har inte plockat itu radion än och jag har heller inte provkört då jag först vill kolla vad det är och ska vara för typ av likriktning. Som sagt det vore bra med ett schema. MVH GG
Bilagor
Telefunken Gavotte Export 005a.jpg
Telefunken Gavotte Export 005a.jpg (375.55 KiB) Visad 3687 gånger
Telefunken Gavotte Export 009a.jpg
Telefunken Gavotte Export 009a.jpg (528.95 KiB) Visad 3687 gånger

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg » 26 november 2012, 20:56

Schema finns på nätet-närmare bestämt här:
http://www.radiopistoia.com/colle_.htm
Likriktare på AEG och Telefunkens modeller kan vara lite speciella.De är av eget fabrikat.Ser ut som en hög,smal,svart cylinder.

Användarvisningsbild
Big L

Inlägg av Big L » 26 november 2012, 21:59

Mors!

Så här ser(såg) min Gavotte ut, förmodligen en senare modell då den har två stycken elektrostater och även en ferritantenn.

Bra ljud i den här lilla rackarn;)
Bilagor
GAVOTTE.jpg
GAVOTTE.jpg (552.15 KiB) Visad 3666 gånger
Gavotte-2.jpg
Gavotte-2.jpg (508.32 KiB) Visad 3666 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 26 november 2012, 22:52

Rolf Zetterberg skrev: Likriktare på AEG och Telefunkens modeller kan vara lite speciella.De är av eget fabrikat.Ser ut som en hög,smal,svart cylinder.
Och i just den här radion ligger den under chassiet längst till vänster, på bilden av chassiet bakifrån ser man änden av den med en vit stämpel. Jag har en känsla av att de där selenlikriktarna håller åtminstone något bättre än de platta typer (Siemens eller märkeslösa) som man hittar i t ex svensktillverkade Philips, men det är ändå varmt att rekommendera att sätta en säkring mellan nättransformatorn och likriktaren om det inte redan finns i radion. Det är ganska vanligt på Telefunken från sent 50-tal i Sverige-utförande, men de extra säkringarna brukar inte finnas med i schemor för "kontinentalt" utförande.

Granström

Inlägg av Granström » 26 november 2012, 23:26

Tack Big L för inlägget och de fina bilderna. Jo din radio är nog betydligt nyare om det nu är tillverkningsnr som är instämplat för på min står det ju 47005 och på din 475502 och om det stämmer så har man tillverkat 428597 st apparater efter min. Det kan ju vara så att många modeller ingår i den summan i så fall.

Jättefint Rolf för nu hittade jag ett fint schema. Och till både Rolf och Torbjörn så ser jag på schemat ( ska prova om jag klarar av att kopiera och klistra in det också) att det symboliserar en Graetzbrygga och det har jag mycket mindre och många av och det gäller ju att veta så att en sådan brygga klarar helst 400V i alla fall om det nu är nåt fel på den runda långa burken som sitter under. Lite får man väl fuska och använda lite modernare prylar, men jag läser och tar till mig om det inte passar med den varianten. Nu kan det ju vara så att det är nåt helt annat fel också. Hålet i chassit kan ju finnas där ändå och det kanske aldrig på denna modell just då satt något där. Får se lite bättre när jag plockar itu radion. MVH GG

Granström

Inlägg av Granström » 26 november 2012, 23:45

Förstår inte vad jag gör för fel då jag borde kunna kopiera och klistra in en länk, men det kommer nu hela PDFen nedan. mVH GG
Bilagor
gavotte.pdf
(64.36 KiB) Nerladdad 70 gånger

Granström

Inlägg av Granström » 27 november 2012, 18:23

Plockade itu radion, men kunde inte se något särskilt så jag startade i UKV läge. Det brummade kraftigt, men det gick att få in stationer. Mätte likspänning uppe vid Utgångstransformatorns primärsida och dess mellanuttag. Det var 240V. Mätte sedan växelspänning där och fick då 45V på samma ställe så det är väl den spänning som brummar. Undrar var jag börjar felsökning och hur? Sitter det i Diodbryggan eller i någon av dom två 50 microfaradkondingarna? MVH GG

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 27 november 2012, 18:59

Kan du höra om det är 50 Hz eller 100 Hz brum? Om likriktarbryggan är i ordning men filterkondensatorerna dåliga så blir det 100 Hz, men om det t ex är avbrott eller för stort spänningsfall i någon av bryggans dioder så blir det 50 Hz-brum.

Kolla i övrigt om du t ex ser några tecken på läckage från elektrolytkondensatorerna, i så fall är det bara att byta dem.

Ett sätt att kolla om alla dioder i likriktarbryggan fungerar likadant är att koppla in en multimeter ställd på strömmätning i serie med en av ledningarna mellan transformator och likriktarbrygga. Om alla dioder fungerar bra så ska multimetern i stort sett inte ge något utslag alls på likström, men om man ställer den på växelström kan man vänta sig omkring 100 mA. Använd 200 mA-området även vid likströmsmätning. Man kan väl tillåta att likströmmen är 5-10 % av växelströmmen men inte gärna mer.

Felsökning av nätbrum är för övrigt MYCKET lättare om man har tillgång till ett oscilloskop.

Granström

Inlägg av Granström » 27 november 2012, 19:36

Brummet är mörkt och liksom grovt. OK jag ska prova med att mäta ström med instrument i serie med en ledning från transformator till diodbryggan. Nu kan jag bara mäta ström med mitt analoga instrument. Det är en kondensatorburk med två st 50microfarad (C86 resp C87) inuti och inga lödöron utan trådarna är långa så att dom når direkt dit dom ska. mVH GG

Gjorde en mätning och det blev inget utslag alls med mätområde 100mA och likström, men konstigt nog så blev det 0,9 mA när jag satte instrumentet i 10mA läge. Konstigt för det borde jag ju ha sett med mätvärde 100mA. Vad kan detta bero på, har jag fel på mitt instrument. Växelström kan jag vad jag vet inte mäta varken med mitt analoga eller min multimeter. Den här trådslingan som är lindad runt kondensatorburken vad har den för funktion för den är ju inkopplad på en spole också. MVH GG

Granström

Inlägg av Granström » 29 november 2012, 12:59

Ja jag vet inte hur jag går vidare med felsökning. Den ide jag har är ju att löda fri Kondensatorburken och mäta så gott det går med min multimeter. Dessutom tänkte jag lägga fri Graetzbryggan så att jag kan mäta där och jämföra med en annan Graetzbrygga. Det gäller ju att få komponenterna fria för att se dom rätta värdena då det är svårt att få rätt när man har en massa annat som är inkopplat. MVH GG

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 29 november 2012, 13:28

Montera två nya elektrolyter temporärt och se om brummet försvinner.

Granström

Inlägg av Granström » 29 november 2012, 18:36

Ja Fint Gustav och tack för inlägget. Jag har ju inga 50 microfarad, men jag har flera 100 microfarad som klarar 400V. Kan jag använda dom?

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 29 november 2012, 19:07

Ja, det går utmärkt

Granström

Inlägg av Granström » 29 november 2012, 22:11

Ja Gustav det gick bra och när jag ändå höll på så mätte jag de båda gamla kondensatorerna som sitter i den runda burken. Den ena hade 24microfarad och den andra vacklade mellan 2 till 14 microfarad. Radion gick alldeles utmärkt med ett provisoriskt prov och nu får jag fundera var jag ska placera dom båda nya kondingarna. Den gamla kondensatorburken får väl sitta kvar där den sitter. Då blir det försiktig rengöring av det hela. tack för hjälpen alla. MVH GG

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 29 november 2012, 22:59

Jag brukar löda dem på undersidan, då syns de inte och kablarna räcker.

Skriv svar