Luxors Johnson-koppling

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Gustav
Kontakt:

Luxors Johnson-koppling

Inlägg av Gustav » 23 maj 2015, 20:12

ss
Luxor 59 W.jpg
Luxor 59 W.jpg (146.73 KiB) Visad 3807 gånger
I många Luxorbroschyrer från mitten av 40-talet fram till början av 50-talet så har de påkostade modellerna dubbla slutrör. I W-version är de Johnson-kopplade, i allströmsversionen är de push-pull-popplade. Här är schemat till en Luxor Diplomat 59 W som enligt reklamen skall ha Johnson-kopplat slutsteg. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar och vad som skiljer från push-pull. Jag hade för mig att Johnson-koppling innebär att höga och låga toner separeras vid förstärkningen, det kanske de gör här men jag förstår inte riktigt schemat.

torbjorn

Re: Luxors Johnson-koppling

Inlägg av torbjorn » 23 maj 2015, 22:02

Det hade varit lättare att reda ut vad som är vad om man hade haft komponentvärden med i schemat. Men, i alla fall, det övre slutrörets styrgaller matas via ett högpassfilter, förmodligen är de viktigaste komponenterna kondensatorn 65 och motståndet 8. Det undre matas med ett lågpassfilter med motståndet 10 och kondensatorn 63. Övriga komponenter däromkring har mest med tonkontrollen att göra.

En variant på detta finner man i Diplomat 399W , där man dessutom har separata utgångstransformatorer och högtalare för bas respektive diskant.

Kungs gjorde på ett annat sätt i sina sista större apparater (t ex 752V och 753V) - ett enda slutrör och dubbla utgångstransformatorer med hög- resp lågpassfilter före dem.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 24 maj 2015, 08:21

Ja, det hade det verkligen varit!
OK, men tack då är detta Johnson-koppling och det verkar vara separata rör men gemensam transformator. I vissa annonser står det TVÅ separata förstärkare för bas och diskant, dvs med dubbla utgångstransformatorer (gissar jag). Är bra nyfiken på varifrån namnet Johnson-koppling kommer ifrån.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 24 maj 2015, 11:15

"I W-version är de Johnson-kopplade, i allströmsversionen är de push-pull-popplade."
Snarare tvärtom med utgångspunkt från min 399L. Det var kanske svårt att knöla in ett fasvändar- och tonkontrollrör i glödtrådskedjan om nätspänningen var låg.

Lennart

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 24 maj 2015, 13:33

Det där kan du naturligtvis betydligt bättre än mig, men jag kan bara konstatera vad jag läst. Bifogar två bilder.
Luxor diplomat j.jpg
Luxor diplomat j.jpg (137.89 KiB) Visad 3781 gånger
Caruso.jpg
Caruso.jpg (98.24 KiB) Visad 3781 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 maj 2015, 15:41

lennon skrev:"I W-version är de Johnson-kopplade, i allströmsversionen är de push-pull-popplade."
Snarare tvärtom med utgångspunkt från min 399L. Det var kanske svårt att knöla in ett fasvändar- och tonkontrollrör i glödtrådskedjan om nätspänningen var låg.

Lennart
Diplomat 299 och 399 har johnsonkoppling i både W och L -utförande.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 24 maj 2015, 17:36

Fins det något system i detta? Luxor Empire hade också Johnson/push-pull.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 maj 2015, 20:26

Diplomat 299 och 399 är väl de sista modellerna med johnsonkoppling, och eftersom de ändå hade separata högtalare och utgångstransformatorer för bas och diskant så var det kanske lämpligt att behålla samma lösning i både allströms- och växelströmsapparaterna. Till saken hör också att de använder en annan typ av slutrör. I 299 och 399 används EBL21/UBL21 , medan de större apparaterna av tidigare årsmodeller hade amerikanska rör - vanligtvis 6V6 eller något motsvarande amerikanskt loktalrör i det johnsonkopplade slutsteget i växelströmsapparater respektive 25L6 i push-pull i allströmsapparater.
Jag misstänker att ett skäl till att gärna ha push-pull i allström var att kunna få ut tillräcklig uteffekt även vid 110 V likströmsdrift, och uteffektkravet ställdes nog högre då chassiet satt i en stor radiogrammofon än i en bordsradio, om än påkostad sådan, såsom Diplomat.
25L6 och andra amerikanska allströmsrör är ju optimerade för 110-120 V nätspänning, och många apparater med sådana slutrör har seriemotstånd som håller ner anodspänningen till ca 150 V även vid 220-240 V nät.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 25 maj 2015, 08:57

Ja, det verkar rimligt. Empiren ger ut 5 w vid 220 v, men bara 2 w vid 110 v. Inte konstigt om man valde push-pull i likström.
Senast redigerad av 1 Gustav, redigerad totalt 27 gånger.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 25 april 2018, 14:38

Jag har nu träffat på en Luxor allströmsapparat med johnsonkopplat slutsteg. Radiogrammofonen 607 GWL, troligen från ungefär 1939-40. Slutrör 25C5EG. Man kan notera att i stort sett samma chassi även förekom i en bordsradio, men då med lite klenare slutrör, 25L6EG. Och uppenbarligen lägre LF-förförstärkning, bordsradion använde en triod och radiogrammofonen en pentod (dock tetrodkopplad av patentskäl).

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 29 april 2018, 21:00

Jag har tagit en titt på schemorna i den gamla Serviceboken och konstaterat att från 1939 till 1943 använde Luxor enbart Johnsonkoppling, i både allströms- och växelströmsapparater. 1944 var det enbart push-pull som gällde, 1945-47 hade man konsekvent Johnson i växelströmsapparater och push-pull i allström. Detta med viss reservation för att schemautgivningen tycks ha släpat efter och schemorna ofta är daterade i efterhand.
Ska fortsätta vid tillfälle att plöja igenom de äldre servicepärmarna, jag har en känsla av att Johnson helt fick ge vika för push-pull något år in på 50-talet, dessutom tycks det finnas några udda apparater med dubbla slutrör som helt enkelt är parallellkopplade.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 4 januari 2019, 23:47

Nu har jag gått igenom servicepärmarna också.
De sista johnsonkopplade slutstegen hittar man i några växelströms radiogrammofoner av 1949 års modell (motsvarande allströmsapparater hade push-pull).
Ett undantag är förstås Luxor Diplomat, som tycks ha tillverkats något eller några år längre. Den hade Johnson både i all- och växelströmsutförande.

De udda apparater med parallellkopplade slutrör som jag nämnde, är några radiogrammofoner från ca 1949-1950. Ett chassi med två parallellkopplade 6V6G som satt i Luxor 117 PW och Skantic S 19 M , möjligen också Luxor 218 WM , samt ett med parallellkopplade 7B5 som fanns i Luxor 312 WM och Skantic S 20 M. Alltså enbart växelströmsapparater, den lösningen tycks inte ha förekommit i allströmsutförande.

Från och med 1951 förekommer inget annat än push-pull i Luxor- och Skantic-apparater med dubbla slutrör.

Under de minst 10 år som Johnsonkopplingen användes, så utvecklades (förhoppningsvis förbättrades) den naturligtvis en del.
En stor flora av olika rörtyper förekom, inte minst under krigsåren och tidiga efterkrigsår då man fick anpassa sig till vad som gick att få tag i.
Delningsfilter- och tonkontrollkretsen tycks ha gjorts i tre olika varianter. En första med enbart RC-nät och potentiometer för tonkontroll, en andra med RC-nät och omkopplare, och en tredje med RC-nät, drossel och potentiometer.
Luxors konstruktörer tycks med tiden ha blivit mer och mer medvetna om vikten av att kosta på utgångstransformatorn. De äldsta Johnsonapparaterna har en förvånansvärt liten transformator, det borde ha blivit vissa problem med basåtergivningen pga låg induktans och liten marginal till järnmättning. Från och med 1945 års modeller blev transformatorerna tydligt större.
Åtminstone tidiga allströmsapparater lider av att transformatorn (med all sannolikhet av elsäkerhetsskäl) är byggd med s k tvåkammarbobin och därmed får ganska hög läckinduktans. Det innebär ju dels en oönskad diskantsänkning och dels att det blir onödigt svårt att få korrekt belastningsimpedans för slutrören inom hela frekvensområdet.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 6 januari 2019, 13:19

Intressant att veta!
När började Luxor med push-pull tro? På ett ungefär

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 6 januari 2019, 22:25

Det äldsta push-pull-schemat jag har hittat är daterat 1943-12-21, sen är det ett antal liknande schemor från 1944 också. Det är svårt att veta vilken som egentligen var först, eftersom dateringen på schemorna i Serviceboken verkar vara datum för sista ändringen.
Ser man på datum så var 58W först med push-pull, om man ser på ritningsnummer så var M28W först.

Sen vet man ju inte om det kan ha gjorts någon apparat med push-pull-slutsteg innan Servicebokens tid, dvs före ca 1938-39.

Skriv svar