Några tips mottages

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Några tips mottages

Inlägg av Boko57 » 2 maj 2018, 20:34

Som rubriken antyder så skulle jag gärna ta emot några goda råd.

Jag har rengjort chassit på mitt projekt en RCA 128E radio. Jag bifogar schemat till radion.

Frågan är vilka kondensatorer som borde vara mest akuta att byta? Jag skulle helst vilja byta kondensatorer som borde vara måsten innan jag ström sätter radion för att inte i onödan elda upp något rör. Jag har dessutom en del reservrör och det vore skönt att veta att jag kan pröva med dessa utan att ta några stora risker.

Kanske kan någon på forumet ge en del råd utifrån schemat?

Alla råd mottages tacksamt!
Senast redigerad av 1 Boko57, redigerad totalt 2 gånger.

torbjorn

Re: Några tips mottages

Inlägg av torbjorn » 2 maj 2018, 20:56

Den kondensator som alltid är mest kritisk är ju kopplingskondensatorn före slutrörets styrgaller, C39.
I en amerikansk 30-talsapparat är elektrolytkondensatorerna för glättning av anodspänning C43, C44, C46 med all sannolikhet så urusla att det inte är mödan värt att ens försöka formera dem, så byt dem också.

I andra hand, byt övriga papperskondensatorer som utsätts för i stort sett full anodspänning - C45, C7, C16 (kanske elektrolyt?), C16 (kanske keramisk?), C26

I tredje hand, byt papperskondensatorer i högohmiga kretsar (AGC, kring detektor etc) - t ex C4, C12, C35, C29.

I fjärde hand, avkopplingskondensatorer för katodmotstånd samt ev ytterligare papperskondensatorer - exempelvis C6, C15, C30, C38, C40, C41, C42, C56

Kontrollmät kolmassamotstånd på kritiska ställen, framför allt sådana som utsätts för likspänning.
Det kan vara en god idé att komplettera med en del säkringar - t ex en nätsäkring på 630 mAT och säkringar på kanske 100 eller 125 mAT i serie med likriktarrörets båda anoder.´´

Observera att det inte är riktigt populärt att lägga upp schemor som härstammar från radiomuseum.org på forum där vem som helst kan se dem.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 2 maj 2018, 21:45

Oj då det visste jag inte det angående radiomuseum.org. Tar bort det även om jag syndat tidigare ovetande om detta.

Tack för tipsen!!

Jag har bestämt att lägga ordentligt med energi att få ordning på radion. Den ser inte så illa ut men kondensatorerna såg rätt misstänkta ut. C46 och C16 är ett väldigt stort kondensatorpacket (rektangulärt) som man kanske åtminstone skulle behålla "förpackningen" men installera nya elektrolyter på insidan.

Utsidan på radion så funderar jag på att bara polera lite och låta den ha en åldrande patina. Jag har tidigare gjort misstaget att vara för ambitiös och sedan märkt att det kan vara riktigt svårt att få en bra ny ytbeläggning.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 maj 2018, 06:36

Är "kondensatorpaketet" en vaxad papplåda eller är det plåtkapslat?

Boko57

Inlägg av Boko57 » 3 maj 2018, 07:06

Det är en stor vaxad papplåda.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 maj 2018, 09:06

Då kan den gå att peta isär för rensning och byte av innanmätet om man är försiktig.

Skriv svar