Trimning av Detrola 106B

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Trimning av Detrola 106B

Inlägg av Boko57 » 21 maj 2018, 05:11

Jag har under Senaste fynden visat upp mitt senaste förvärv.

Jag tänkte nu trimma radion.

Jag har redan ställt in mellanfrekvensen på 456 KHz. Dock kan jag inte hitta någon anvisning att trimma denna radion på respektive band.

Dock så hittade jag en anvisning för Detrola 146 på nätet.

Min undran är om jag kan använda mig av denna trimningsanvisning?

Detrola 106 och 146 verkar ju väldigt lika.
Bilagor
Detrola-146E-Alignment.png
Detrola-146E-Alignment.png (377.16 KiB) Visad 1073 gånger
Detrola-146E-Schematic.png
Detrola-146E-Schematic.png (50.05 KiB) Visad 1073 gånger

torbjorn

Re: Trimning av Detrola 106B

Inlägg av torbjorn » 22 maj 2018, 08:30

Ja, i stort sett. Dock verkar ju din radio vara avsedd för europamarknaden i och med att den har långvåg, och kanske andra bandgränser på mellanvågsbandet, så man får anpassa trimfrekvenserna efter detta. I trimningsanvisningen verkar man ha glömt bort (eller tyckt att det är självklart) att skriva att det först är mellanvågs- och sedan kortvågsbandet som ska trimmas.

Den här radion verkar inte ha några trimbara spolar i signalkretsarna, utan bara trimkondensatorer. Då är det grundläggande att trimkondensator för oscillatorkretsen ställs in så att övre bandgränsen (alltså vid helt utvriden vridkondensator) stämmer, och skalan stämmer i övre änden av bandet. Trimkondensatorerna för antennkretsarna ställs in för bästa känslighet en bit in från övre bandgränsen (i den här trimningsanvisningen föreslog man t ex 1400 kHz på mellanvåg. När det finns justerbara paddingkondensatorer i oscillatorkretsen (och inga inställbara spolar), så får man kompromissa mellan bästa känslighet i nedre delen av bandet och att få skalan att stämma där.
Lite trimningserfarenheter från en liknande konstruktion, dock utan justerbara paddingkondensatorer: viewtopic.php?f=4&t=1130

Boko57

Inlägg av Boko57 » 23 maj 2018, 05:05

Det stämmer att det bara är trimkondensatorer och inga spolar som används vid trimning. Det ska nog gå bra att justera radion.

En annan iakttagelse är att de icke kapslade rören känns ganska heta. Hur varma ska rör egentligen bli innan något är fel och vad är den vanliga orsaken till detta?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 23 maj 2018, 07:52

De oskärmade rören är ju slutrör och likriktarrör, och det blir en hel del värmeutveckling i dem. Bara glödeffekten i likriktarröret 80 är ju 10 W, och därtill kommer effektutvecklingen pga framspänningsfall x likriktad ström. Slutröret 42 har väl lite lägre glödeffekt, men där blir det ju istället värme av all likströmsenergi som tillförs till anod och skärmgaller.

Om rören blir onormalt varma så beror det ofta på att strömmarna genom slutröret blir för höga pga positiv spänning på styrgallret som följd av dålig kopplingskondensator till steget före. Men det är ju lätt att mäta sig fram till.

Skriv svar