FM-genomslag på KV-bandet

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
lennon
Kontakt:

FM-genomslag på KV-bandet

Inlägg av lennon » 15 juni 2018, 20:00

Jag har upptäckt att med min Graetz Melodia kommer den lokala FM-stationen på UKV in på KV-bandet här och där i området 13-16,5 MHz, något som jag antar beror på övertoner från oscillatorn. AGC-spänningen som på lägre frekvenser är 1,5 V (mätt med 11 Mohm) ökar från 13 MHz och är 4 V vid 16 MHz. När jag ansluter antenn sjunker den höjda spänningen med någon volt. Oscillatorspänningen verkar normal, från 6 V vid 6 MHz upp till 10 V vid den högfrekventa delen.
Samma oscillatorkoppling har min Graetz Sinfonia och fenomenet är detsamma med denna men något mindre utpräglat, jag har inte lyft ned den från höga hyllan och mätt på den. Schemat ser normalt ut och jag har inte märkt detta uppträdande med något annat fabrikat. Skulle 100 ohm i triodens anodledning hjälpa?

Lennart
Melodia_osc.jpg
Melodia_osc.jpg (81.73 KiB) Visad 1380 gånger

torbjorn

Re: FM-genomslag på KV-bandet

Inlägg av torbjorn » 15 juni 2018, 20:21

Jag är tveksam till om det hjälper med ett seriemotstånd vid oscillatoranoden. Det ligger ju så att säga i sakens natur att det ändå uppstår en mängd övertoner i blandarröret, nivån på oscillatorsignalen som skickas in på heptodens G3 är ju så hög att den stryps helt och hållet på de negativa topparna, och vid positiva toppar uppstår klippning pga gallerlikriktning i trioden.

Så vad som kan hjälpa här är nog antingen bättre förselektion, ett lågpassfilter utanför antennintaget, eller skärmning av heptodens styrgallerkrets.

En fundering: kan det möjligen vara så att FM-delens lokaloscillator är igång även när radion står på KV? I så fall kan ju den också bidra till att ge intressanta blandningsprodukter. En ytterligare möjlighet är om FM-MF-kretsarna, som ju är inkopplade även på AM, skulle kunna föranleda blandar- eller MF-steget att självsvänga svagt på 10,7 MHz eller däromkring.

Sen kan det naturligvis vara så enkelt som en dålig jordförbindning också, t ex en rörnit som inte längre gör kontakt med chassiet eller dålig kontakt i blandarrörets rörhållare.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 15 juni 2018, 22:16

Den ökande AGC-spänningen utan ansluten antenn tyder kanske på självsvängning i blandarröret, 5 nF avkopplingar känns snålt i anod- och skärmgallerkretsar trots att värdet räcker för det aktuella problemområdet. Det är reduceringen av känsligheten som stör mig mest.

Lennart

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 16 juni 2018, 00:42

Du kan ju plocka av VHF-röret så får du svar på om den oscillatorn är igång eller ej.
- Ingvar -

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 16 juni 2018, 23:04

Rörbyte gav ingen förbättring och UKV-delen är spänningslös i AM-läge. C74, 5 nF papper som sitter vid rörhållaren, är bytt till keramisk skiva i parallell med 68 nF plast. C75 keramiskt rör, vars kalla ände löpte i skärmstrumpan på 10 cm koax till skärmgallerstiftet, är nu jordad till chassit vid MF-transformatorn och parallellkopplad med 56 nF plast. Ökningen av AGC-spänningen beror på oscillatorn och upphör om triodgallret jordas. Fortsatt felsökning ska göras med oscilloskop.
Tillägg: Hjärnan har arbetat medan jag sov och ber mig nu kontrollera jordningen av vridkondensatorns rotoraxel, något som ska göras när häcken är klippt och det har börjat regna.

Lennart

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 17 juni 2018, 10:23

Intressant fall.
Om du bor extremt nära den lokala FM-sändaren kanske man kan tänka sig att skillnaden mellan två starka FM-kanaler kan resultera i att ett blandningsresultat hamnar på på kortvågsbandet i din radio, men då borde ju modulationen innehålla två olika program.
Visserligen en vild gissning, men så kan det gå när man spekulerar. :D
- Ingvar -

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 17 juni 2018, 13:57

Varken extra rengöring av vridkondensatorns axel eller sprejning av rörhållaren hjälpte. Eftersom Sinfonia uppför sig likadant är det ett konstruktionsfel att oscillatorsignalen kopplas över till antennkretsen någonstans vid tangentbordets undersida där de avstämda kretsarna sitter. Jag grubblar vidare.

Lennart

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 17 juni 2018, 17:06

Den keramiska antennkretstrimmern C44 behövde motioneras, när det saknades kontakt till den låg antennkretsen antagligen på den högre oscillatorfrekvensen. AGC-spänningen är nu normal och FM-genomslaget, som finns även utan antenn ansluten, är begränsat till området 17-18,5 MHz vilket jag kan leva med.
Det har hänt mig tidigare att en sådan rund keramisk trimmer har spökat och behövt vridas något varv för att få tillbaka sin funktion.

Lennart

Skriv svar