Metoder för att ta bort vax vid trimning

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Metoder för att ta bort vax vid trimning

Inlägg av Boko57 » 24 juni 2018, 17:46

Som rubriken antyder så efterlyser jag bra tips på hur man tar bort gammal vax när man ska trimma radios.

Ofta sitter vaxet hårt och långt in i kärnan, att använda hårfön t ex innebär att man värmer upp en massa komponenter omkring och det är svårt att få ned den varma luften i den smala spolkärnan.

Finns det några goda råd hur man enklast gör för att lösgöra kärnan utan risk att något går sönder?

En annan fråga är vad man ska använda för att försegla en trimmad kärna? Jag har hört tips på att Tipsex skulle vara lämpligt att använda. Vad tror ni?

torbjorn

Re: Metoder för att ta bort vax vid trimning

Inlägg av torbjorn » 24 juni 2018, 19:14

Vax går praktiskt taget inte att lösa upp kemiskt, utan det är bara värme som gäller. Man får välja metod efter vad det är för slags vax och trimkärnor. Det röda vax man hittar i Philipsapparater från 50-60-talet behöver inte mycket värme för att mjukna, där går det bra att få ner trimmejseln genom vaxet och vrida på kärnorna utan vidare, om det är en rörapparat och den har stått på en bra stund och blivit driftvarm före trimningen.

En sak som kan vara bra att ha är en väl reglerbar varmluftpistol med ett munstycke i form av ett smalt rör, en sån som man använder t ex i samband med losslödning av ytmonterade komponenter i modern elektronik.

Om det finns gammalt vax kvar så brukar det bara vara att värma det som hastigast med en lödkolv för att säkra kärnan igen.
Tippex är nog alldeles för sprött för att göra någon nytta, men det finns en del säkringslacker som tillverkas av bl a Loctite som borde fungera bra. Somliga använder också nagellack.
Ett specialfall är trimkärnor som har varit säkrade med en gummisnodd eller skumgummiremsa, som kanske har pulveriserats eller blivit stenhård med åren. Om man bara vill göra en finjustering och inte vill skruva bprt kärnan helt och hållet för att ersätta den gamla låsningen, så kan nog låslack vara användbar.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 25 juni 2018, 12:56

Varmluftspistol för ytmonterade komponenter är tyvärr dyra saker.

På den radio jag tänkte trimma från slutet av 50-talet är det hårt vitt vax som är allt annat är lätt att ta bort. Dessutom så sitter kärnan en bit in och att använda vanlig varmluftspistol t ex gör att man riskerar att koka omgivande komponenter vilket nog kan ge andra problem.

Kanske kan man skaffa en lång stav att montera i lödkolven vars diameter passar att föra in i trim spolen även om detta också känns lite vanskligt?

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 25 juni 2018, 19:11

Jag väljer en instrumentskruvmejsel (helmetall) av passande storlek och värmer nedre delen med lödpennan tills vaxet mjuknar så att kärnan kan vridas. Försegling av kärna görs med liten vaxklump på samma sätt.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 25 juni 2018, 20:16

När ändå problematiken med fastnade trimkärnor är på tapeten så skulle jag kunna ta mig friheten att lyfta ett gammalt men ännu olöst problem i samma stil, dock inte vaxrelaterat. viewtopic.php?f=2&t=853

Boko57

Inlägg av Boko57 » 25 juni 2018, 22:15

Det lät knepigt med fartygsradion från Standard radio. Har nog ingen lösning på det. Kan dock berätta att ett av mina första jobb var på Standard Radio där jag som ung såg till att manualer togs fram över företagets olika utrustningar. Detta var dock för närmare 45 år sedan. . . .

Skriv svar