Concerton U12 restore

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Concerton U12 restore

Inlägg av Boko57 » 26 juni 2018, 16:59

Jag har gett mig på att fixa en Concerton U12.

Tyvärr har det varit omöjligt att hitta ett schema till denna radio så jag har bytt komponenter genom att avläsa dess värden på komponenterna jag tagit bort vilket faktiskt har funkat i 99% av fallen. Det är bara kondensatorer som är bytta i nuläget. Jag har inte mätt upp några motstånd.

Radion har tre rör CY2, CL2 och CF7 varav jag åtminstone vet att CF7 ör ok för det köpte jag nytt (NOS), CY2 är ett rectifier som tycks funka. När det gäller CL2 så är jag osäker om dess kondition.

Radion har vaknat till liv igen och när jag skruvar på stationsinställning och återkoppling så låter det som radion sveper över mellanvåg/långvågsbandet.

Dock har jag väldigt svårt att hitta några stationer. Vid något tillfälle har jag mycket svagt hört någon enstaka station.

Ett problem är förstås att det är mycket svårt att veta var på bandet och på vilket band man befinner sig. Det finns ingen våglängdsomkopplare utan 180 grader av knappen för stationsinställningen är för ena bandet och sedan kopplar den över till andra bandet.

På ena bandet är det dessutom väldigt lätt att få radion att själv svänga med kraftiga tjut som följd.

Kan CL2 röret vara boven eller är radion så svårtavstämd?

Kanske har någon erfarenhet av denna typ av radio och konstruktion som kan dela med sig. Ett schema vore toppen att få men det tycks vara omöjligt att hitta konstigt nog.

För övrigt är radion nu kosmetiskt i toppskick vilket är kul.
Bilagor
Concerton U12.JPG
Concerton U12.JPG (851.25 KiB) Visad 1663 gånger

torbjorn

Re: Concerton U12 restore

Inlägg av torbjorn » 26 juni 2018, 19:38

När det gäller slutröret CL2 så är ett enkelt sätt att bedöma dess skick att mäta spänningen över katodmotståndet, räkna ut vad det motsvara för ström (alltså anod + skärmgallerström), och jämföra med kurvorna i databladet för att se om det stämmer någotsånär med den arbetspunkt ett nytt rör borde ha vid aktuella spänningar.

En sån där enkretsmottagare har mycket sämre känslighet än man är bortskämd med från 5-rörs superheterodyner, och man måste använda återkopplingen på omdömesfullt sätt så man ligger nära självsvängningsgränsen för att få något som ens liknar känslighet. Räkna med att det behövs både bra jord och en rejäl utomhusantenn (minst 10-15 m tråd högt och fritt uppsatt) om man ska få in något annat än närbelägna lokalsändare bra.

En trolig orsak om radion fungerar bra på ett band men inte på ett annat är glapp i våglängdsomkopplarmekanismen, en annan tänkbar sak är fel i någon spole (då mest troligt någon antennspole som har bränts sönder pga åska).

Boko57

Inlägg av Boko57 » 26 juni 2018, 20:59

Jag ska kolla CL2 enligt ditt tips. Är CL2 ett slutrör så kan man kanske dra slutsatsen om radions volym är stark så borde det tyda på att det är i sin ordning!

Kanske är det som du säger att jag överskattar vad denna mottagare kan åstadkomma. Det finns ju i princip inga lokala AM stationer i Sverige så antennen är nog av största betydelse. Just nu fuskar jag lite med att använda en multibandsantenn för amatörradio och nackdelen med den är att den tar in en massa störningar.

Angående återkopplingen så är det precis som du säger att man måste ligga otroligt nära självsvävningspunkten för att få in något. Trillar man över denna punkt så gör radion sig till känna med kraftigt tjut.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 27 juni 2018, 10:04

Du hittar rördata på http://frank.pocnet.net/
Eftersom du tycks höra störningar fungerar ju radion. På mellanvågsbandet måste man så här års vänta till midnatt på god signalstyrka.
Med din signalgenerator är det väl lätt att avgöra vilket frekvensområde du har ställt in.

Lennart

Boko57

Inlägg av Boko57 » 27 juni 2018, 15:03

Tack för informationen!

Jag tror också att radion funkar men att känsligheten inte är något att skryta med. Jag tänkte leta upp den starkaste stationen på mellanvåg och se vilken frekvens den ligger på och sedan kan jag som du är inne på använda signal generatorn för att lokalisera band samt även var stationen borde ligga.

Det man kan konstatera är att radiolyssning i radions barndom nog hade flera utmaningar. . . . .

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 27 juni 2018, 21:51

Starkaste är på 1386 kHz hos mig.

Lennart

Skriv svar