Motstånd

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
torbjorn

Re: Motstånd

Inlägg av torbjorn » 15 juli 2018, 22:24

Ibland kan man råka ut för otrevliga händelser på grund av skum mätutrustning också.
Igår skulle jag mäta med oscilloskop på en 12 V-driven pryl. Kopplade in matning från ett labbnätaggregat, när jag sedan anslöt oscilloskopets jordklämma till minus på nätaggregatet så blev det en rejäl smäll och krokodilklämman blev några mm kortare. Både nätaggregat och oscilloskop var skyddsjordade, men nätaggregatets minus visade sig ligga på -78 V mot jord! Felsökning i nätaggregatet visade att det var kortslutning mellan + från dess likriktarbrygga och jord (alltså före seriereglertransistorerna). Orsaken var att kylfläktens (5" datorfläkt) stomme låg an mot reglertransistorernas kylfläns. Lösningen blev att lätta på fästskruvarna för fläkten och förskjuta den ett par mm åt sidan (stora skruvhål), och sätta dit ett par tejpremsor som isolering för säkerhets skull.

När det gäller skyddstransformatorer så bör man kolla igenom dem noga och förvissa sig om att sekundärlindningen verkligen är helt "flytande".
De skyddstransformatorer som användes som "störskyddstransformatorer" för datorutrustning på 80-talet, hade ofta sekundärens mittpunkt hopkopplad med skyddsjord. Jag har sett någon transformator med en invändig byglingsplint där man kunde välja om sekundären skulle lämnas flytande, mittpunktsjordas eller ha ena änden jordad.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 16 juli 2018, 07:31

Angående skyddstrafon så var den enda uppgifter jag fick att jord var åtskilda på in och utgång.

Det ser inte ut som att den ska gå att ta isär enkelt så jag är tveksam att det finns några omkopplingsmöjligheter. Den isolerar dock allströmsapparater så att man inte får stötar som den ska.

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 16 juli 2018, 19:15

Här får du bilder på UY11 så du kan fortsätta din felsökning som jag skrev i mitt förra inlägg.
UY11 pinout.jpg
UY11 pinout.jpg (17.01 KiB) Visad 606 gånger
- Ingvar -

Skriv svar