Tips och råd vid renovering

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Boko57

Tips och råd vid renovering

Inlägg av Boko57 » 23 juli 2018, 18:07

Jag har börjat att renovera en RCA 128E radio.

Hittills har jag bytt nätsladd, dåliga rör, kompletterat med en strömbrytare som saknades och fått tag i saknade knappar.

Jag har även bytt två elektrolyter på 4 uF i ett kondensatorpack. Där tog jag ur det som fanns i paketet och monterade sedan friska kondensatorer som tål 450V.

Dessutom fanns två stående elektrolyter på 8 uF respektive 10 uF. Dessa sågade jag isär och monterade nya kondensatorer i dem och klistrade ihop dem igenom så att det ser ut som original. I sammanhanget hade någon tidigare klåpare slängt in en elektrolyt på 16uF + 33 uF mellan de befintliga elektrolyternas pluspol och jord. Vederbörande hade inte brytt sig om att de dåliga elektrolyterna fortfarande satt kvar och var jordade. . . .

Nu har jag börjat att byta till nya axiella kondensatorer som tål 450V. Ett problem är att jag måste montera bort två så kallade resistor board varav det trassligaste syns på bild två. För att fixa detta måste jag ta bort en mängd kablar vilket oroar mig. Jag måste ju kunna montera tillbaka det utan problem.

Finns det tips på forumet hur ni brukar göra för att hålla reda på alla sladdar? Jag är trots allt nybörjare så för mig är inget självklart. Det är stor skillnad mellan hur schemat ser ut och verkligheten. Dock börjar jag förstå scheman lite bättre nu efter en hel del klurande.

Till vänster i nedre hörnet finns det dessutom en platt sak. Är det en kondensator?
Bilagor
1A.JPG
1A.JPG (472.87 KiB) Visad 1312 gånger
RCA 128E resistorboard.JPG
RCA 128E resistorboard.JPG (1.44 MiB) Visad 1312 gånger

torbjorn

Re: Tips och råd vid renovering

Inlägg av torbjorn » 23 juli 2018, 23:07

Det är nog inte nödvändigt att lossa kopplingsplinten helt och hållet för att byta kondensatorerna på baksidan. Det bör räcka med att lossa den och vika ut den litegrann. Sen kan man klippa trådarna till de kondensatorer som ska bytas, och från framsidan löda loss de klippta bitarna från lödöronen innan de nya kondensatorerna monteras. Det brukar löna sig att rensa lödöronen ordentligt från gammalt tenn med tennsug, lödfläta, ev avlödningsstation osv.

För att hålla reda på kablar kan man ju antingen ta många bilder eller rita upp en skiss över hur de ledningar man lossar har varit anslutna. Lämpligt att följa ledningarna och förvissa sig om att de stämmer med schemat innan man börjar.

Man ska inte nödvändigtvis förutsätta att klåpare har varit framme om man hittar extra elektrolyter inkopplade för glättning av anodspänningen i 30-talsapparater. Det var inte alls ovanligt att elektrolyterna var snålt tilltagna från början (t ex av kostnadsskäl), och att kunden kanske klagade över nätbrum redan då radion var ny, vilket handlaren fick lösa genom att hänga på mer kapacitans parallellt med originalkondensatorerna.
Mätte du upp de gamla elektrolyterna och kollade vad de var i för skick innan du skrotade dem? Det brukar alltid vara intressant! Även om amerikanska 30-talselektrolyter i allmänhet har passerat bästföredatum för länge sen, så finns det undantag. För några år sedan gjorde jag i ordning en stor Centrum radiogrammofon från 1936-37, där det visade sig att den amerikanska "papplådeelektrolyten" faktiskt var i fullgott skick både beträffande kapacitans och förlustfaktor, efter en mycket tidskrävande formering. Just nu har jag en Luxor från 1939-40 på gång, där det finns en stor våtelektrolyt och en rund pappkapslad dubbelelektrolyt, jag tror båda är av märke Aerovox. Våtelektrolyten var inte alls våt längre, den var så torr att det skramlade i den och naturligtvis totalt kapacitansfri. Dubbelelektrolyten var i halvdant skick efter formering (rätt kapacitans, låg läckström men förlustfaktorn var i största laget). Om den hade haft kapacitansen tilltagen i överkant så hade den kanske kunnat få vara kvar, men eftersom den var rätt snålt tilltagen redan från början så fick jag byta den för att få någorlunda måttligt nätbrum.

När det gäller att välja märkspänning på nya plastfoliekondensatorer så bör man ta en titt på schemat och bedöma vilken spänning som rimligtvis kan uppträda över en viss kondensator under drift. Är det frågan om en relativt stor kapacitans (låt säga 0,5 uF eller något sånt), så drar ju både kostnad och fysiska mått iväg om man ska ha en kondensator med onödigt hög märkspänning. I t ex AGC-kretsar, runt detektorn, som avkoppling för katodmotstånd mm där det rimligtvis aldrig kan ligga mer än något tiotal volt, är det ju helt onödigt med mer än 100 V märkspänning för en modern plastfoliekondensator. För kondensatorer som utsätts för full anodspänning kan det vara lämpligt med 400 V i växelströmsapparater (ev 250 V i apparater med låg anodspänning som t ex Philips G-chassin) respektive 250 V i allströmsapparater. Om det finns kondensatorer som kan utsättas för dubbla anodspänningen (t ex mellan slutrörets anod och jord, eller tvärs över utgångstransformatorns primärlindning i apparater med push-pull-slutsteg), så bör de få bli 630 V för växelströms- resp 400 V för allströmsapparater. Kondensatorer som enbart utsätts för växelspänning (nätavstörning, kondensatorer över nättrafons anodspänningslindning mm) bör vara X2-godkända. Och, som bekant, Y2 och max 4,7 nF på ställen där läckström genom kondensatorn skulle kunna medföra personfara.

Är det den grå saken som är märkt MU i nedre vänstra hörnet av kopplingsplinten, inte nedre vänstra hörnet av bilden? Skulle möjligen kunna vara en glimmerkondensator, men säkrast är väl att kolla hur den är inkopplad och leta på den i schema och stycklista för att ta reda på vad det egentligen är för någonting.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 24 juli 2018, 06:38

De elektrolyter som någon hade monterat in en ersättningskondensator för hade ingen kapacitans. När jag sågade upp dem så var det snustorrt i dem och de skramlade som dina. Undra var elektrolyten hade tagit vägen. . . .

Det är precis den saken som är märkt MU som jag undrar över. Vad ersätter man en glimmer kondensator med? Keramisk kondensator eller funkar det mesta som ersättning? Jag ska förstås mäta upp den. Denna typ av kondensatorer kanske inte behöver bytas vanligen?

Ett problem med schemat till radion är att det har dålig upplösning och det är väldigt svårt att se om det t ex står C33 eller C39 etc. Det verkar inte finnas något tydligt inskannat schema på nätet tyvärr.

För att underlätta arbetet så har jag kopierat ut resistor bordet separat för att försöka kunna se bättre vad som ska finnas där. Bifogar detta försök.

Det är väl bara att kämpa vidare. Ett råd som jag lästa om var att endast byta en kondensator åt gången och sedan slå på radion. Jag har dock inte velat göra detta eftersom jag köpt friska rör och inte vill elda upp något rör i onödan.
Bilagor
resistorboard.jpg
resistorboard.jpg (316.42 KiB) Visad 1295 gånger

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 juli 2018, 06:48

Var de skramlande elektrolyterna möjligen av märke Aerovox? Förmodligen har vattnet och eventuella flyktiga beståndsdelar i elektrolyten avdunstat genom porer i gummitätningen runt genomföringen för pluspolen under årens lopp. Eller också har elektrolyten frätt hål på aluminiumburken.

Det ser ut som om den knepiga kondensatorn är C50. Glimmerkondensatorer behöver sällan bytas, det enda fel som de kan få av sig självt är om de förlorar kapacitans för att metallbeläggen har ärgat bort i fuktig miljö.

När det gäller rådet att byta papperskondensatorer en i taget så är det lämpligt att börja med att studera schemat och först byta de papperskondensatorer där hög läckström eller kortslutning kan medföra följdfel eller elsäkerhetsrisker (t ex kopplingskondensatorn före slutrörets styrgaller, nätavstörningskondensatorer, kondensatorer i stort sett direkt mellan anodspänning och jord), sedan kan man provköra radion och genom att bedöma ev felsymptom avgöra vad som rimligtvis kan förbättras av ytterligare kondensatorbyten.

Jag förmodar att schemat inte avviker särskilt mycket från alla andra suprar med amerikanska rör från mitten av 30-talet, så något enstaka otydligt positionsnummer borde inte vara något större problem.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 24 juli 2018, 09:10

Du har nog rätt angående elektrolyterna. Det har nog dunstat genom pluspolen. De innehöll en veckad plåt som har legat i någon vätska som för länge sedan försvunnit.

Jag får ta mig mod att fixa resistor bordet idag. Måste även mäta upp motstånden för att se om några ska bytas. Det är kanske mindre vanligt att motstånden är defekta.

C50 och övriga glimmerkondensatorer behöver förhoppningsvis inte bytas.

Kanske blir det även läge att trimma mellanfrekvensen framöver om radion verka funka efter uppdateringarna.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 24 juli 2018, 19:31

Jag har nu slitet med att försöka byta kondensatorer på resistor bordet och är alldeles kallsvettig. Det är massa anslutningar och mycket trångt så det går inte att lossa på några ställen och vika ned bordet. Dessutom får jag inte schemat att stämma med verkligheten när jag tittar på komponent placeringen.

Hittills har jag bytt C36 som märkligt nog var en elektrolyt fast det inte står ett ord om detta i schemat. Ytterligare en kondensator är bytt med sen är det stopp. Jag beslutade att sätta tillbaka bordet och försöka löda fast de ledningar jag lyckats ta loss. Hela bordet borde tas loss men då måste jag märka upp en massa ledningar så att jag kan löda tillbaks dem rätt. Kust nu känner jag mig dock för trött för att ge mig på detta. kanske ska jag byta några "lätta" kondensatorer till och sedan försöka starta radion?

En sak som jag lagt märke till är att alla vanliga "tjärklumpar" trots allt i 95% av fallen varit in om spec. Det som varit felaktiga är elektrolyterna samt någon enstaka kondensator inom pF området.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 24 juli 2018, 19:56

Papperskondensatorer brukar antingen behålla rätt kapacitans eller öka den när de blir dåliga. För att kunna skilja en dålig papperskondensator från en bra måste man mäta antingen förlustfaktorn eller läckströmmen. Och beroende på var i radion kondensatorn sitter, kan det variera hur dåliga data man kan acceptera.

Boko57

Inlägg av Boko57 » 29 juli 2018, 07:53

Idag har jag bara fyra sladdar kvar som ska lödas tillbaka sen kan jag montera tillbaka detta förskräckliga resistor bord.

Hoppas att radion inte försvinner i ett rökmoln när jag strömsätter den :-)

Jag är rätt orolig att jag missat något och schemat var dessutom inte lätt att läsa med dålig inskanningskvalitet samt rätt rörigt då det fanns både late och early produktion av radion där schemat skilde sig en aning.

Skriv svar