Tips - smutsiga rör

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Hasse Andersson

Tips - smutsiga rör

Inlägg av Hasse Andersson » 14 oktober 2018, 15:53

Flera rör var smutsiga på undersidan - alltså där rör pinnarna finns.
Såg rent ut - men en tops - liten pinne med bomull - blev svart av
smuts. Särskilt första HF röret 6BZ6 var mycket smutsig.
Använde piprensare mellan pinnarna,
Efter en noggrann rengöring verkade radion att bli "skarpare",
mer selektiv. Till och med Q-multlpliern började att fungera.

torbjorn

Re: Tips - smutsiga rör

Inlägg av torbjorn » 15 oktober 2018, 21:52

Jo, sånt kan förekomma, speciellt i apparater som har utsatts för mycket tobaksrök, matos mm. Det kan också bli problem med krypströmmar mellan hylsorna i rörhållarna om de är riktigt smutsiga. Billiga pappersbakelitrörhållare kan få överledning om de har utsatts för hög temperatur lite väl länge, det finns ju en gammal forumtråd om en Aga tv (tror det var en 312) som hade mycket underliga felsymptom pga en förkolnad rörhållare.

Ett annat krypströmsproblem som jag har råkat ut för flera gånger är det kontaktlim som används för att säkra stora och tunga komponenter på kretskort, låsa skruvar mm i en del äldre japanska apparater. När det där limmet åldras så verkar det dels ge ifrån sig frätande ämnen och dels blir det elektriskt ledande.

okhan

Re: Tips - smutsiga rör

Inlägg av okhan » 18 oktober 2018, 08:18

Ja det limmet Torbjörn pratar om på kretskort har jag varit med om många gånger. Sitter ofta runt basen på större elektrolyter monterade i kretskort. Så fort det prasslar eller liknande så är de första jag gör att skrapa bort limmet som ligger spridd över flera komponenter. De verkar så illa som att limmet börja leda redan efter 5 år.

Skriv svar