Blaupunkt Frankfurt distorsion?

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
Frontsta

Blaupunkt Frankfurt distorsion?

Inlägg av Frontsta » 1 januari 2019, 18:14

Jag har kommit över en Blaupunkt Frankfurt bilradio fr ca 1969. Vill direkt säga att jag inte kan någonting om bilradio men trots allt är jag teknikutbildad så det finns kanske ett hopp om att kunna fixa den.
Vid provkörning framkommer följande:
Då jag rattat in en station så låter det som att den inte ligger riktigt exakt rätt eftersom ljudet är lite raspigt, och jag vrider upp mer volym blir det ännu sämre ljud.

Jag har visserligen ingen riktig bilantenn kopplad utan bara en 70 cm tråd men andra apparater jag har funkar bra i den testriggen.
Vad ska jag börja med?

torbjorn

Re: Blaupunkt Frankfurt distorsion?

Inlägg av torbjorn » 1 januari 2019, 20:19

En Blaupunkt av den årgången har förmodligen dubbelsidiga kretskort där genomföringarna är gjorda genom att vissa komponentben är lödda på bägge sidor av kortet. Det var ingen bra lösning, lödningarna på de ben som används som genomföringar spricker obönhörligen med tiden. Så börja med att löda om alla dem och se om problemet upphör. Förmodligen kommer du att se att många av dem har lötts om av någon tidigare reparatör, men det kan vara dags igen. Kom ihåg att de dåliga genomföringarna måste lödas om på båda sidor av kortet, och helst bör man ta bort det gamla tennet med tennsug eller lödfläta först.

Om det trots allt visar sig behövas en riktig felsökning:
Låter den likadant på alla band eller är det bara på FM felet finns?
Om det finns enkel möjlighet att skicka in en lågnivå LF-signal i den (t ex om den har en DIN-kontakt för "skivspottare" eller ARI-dekoder), låter den illa även då?

Frontsta

Inlägg av Frontsta » 3 januari 2019, 14:45

Tack Torbjörn,
jag lödde igenom de flesta lödningarna (det var flera kort) och nu fungerar radion perfekt. Skönt att det inte var något värre och tack igen för hjälpen.
Nu blev jag sugen på att försöka få igång ett par av mina lite äldre Blaupunktapparater, kanske är liknande fel?

Kenneth

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 januari 2019, 19:44

Det är mycket möjligt. De dåliga genomföringarna är ju det absolut största problemet med Blaupunkt från större delen av 60-talet. Annars kan man vänta sig sådant som förekommer på alla gamla bilradio - t ex skador pga polvändning eller inkoppling till fel spänning, fuktskador, hopkärvad snabbvalsmekanik, dåliga elektrolytkondensatorer mm. På riktigt gamla apparater (rörapparater) även dåliga papperskondensatorer.

När man för gamla Blaupunktapparater på tal, så är det alltid bra att nämna typnumret eller, på äldre apparater, årsmodellbokstaven.
Det står en del om saken ungefär runt sida 3 i Janne Hagnells stora Blaupunkttråd som du säkert har sett, viewtopic.php?f=4&t=1887

Skriv svar