0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
cruising

0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Inlägg av cruising » 28 februari 2019, 20:40

Hejsan!

Har köpt en Radiola Kadett TV (så ber om ursäkt för fel forum om detta). En 0.22uF 500v vaxkonding har smält och försöker hitta en ersättare, några tips?

Samt så släpper lödningen på värmesäkringen på ena 000025 300ohm resistorn pga överhettning. är det resistorn som är felande eller kan det bero på någon annan komponent? Den resistorn har något med bildskärmen att göra, för att bildens vertikala storlek krymper ihop till ett streck över skärmen när säkringen sprätter loss.

Här ser ni hur det ser ut, den smälta vaxkondensatorn skall sitta mellan den vita släppta resistorn och den bruna resistorn, kortet är märkt +D där den skall lödas fast. Det står som ni ser A B C D E på kortet, så står det även på kanalknapparna som man trycker in för att välja kanal, så det har med varandra att göra kanske?
Bild
Bild

torbjorn

Re: 0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Inlägg av torbjorn » 28 februari 2019, 21:03

Om ett sprättmotstånd löser ut beror det på att något drar för mycket ström. Studera schemat för tv:n och försök dra slutsatser om vad det kan bero på. Typiskt kan vara t ex någon elektrolytkondensator med hög läckström (vanligt om man har tvingat igång en apparat som har stått oanvänd i många år, utan att formera elektrolyterna först), eller att något rör drar för hög anodström pga dålig isolation i kopplingskondensatorn före styrgallret.
Det är mycket sällsynt att det blir fel på den där typen av trådlindade motstånd, men om du är misstänksam är det ju lätt gjort att ohmmäta det.

Beträffande ersättare för kondensatorn, så bör du också ta en titt på schemat för att se hur den är inkopplad. Om den används som avstörning på nätspänningssidan, så bör du ersätta den med en X2-godkänd kondensator (de brukar numera ha märkspänning 275 VAC), om den har en annan funktion och huvudsakligen utsätts för likspänning, så är troligen en vanlig polyesterkondensator MKT1813 eller liknande lämplig. Vissa kondensatorer i linjeavlänkning/högspänningsdel, som utsätts för höga impulsströmmar, bör dock inte ersättas med polyester, där är polypropylen (t ex MKP ... -typer) bättre.

Bokstäverna +A , +B , +C osv betecknar matningsspänningar till olika delar av tv:n , de bör även framgå av schemat.

cruising

Inlägg av cruising » 28 februari 2019, 21:59

Hej och tack för ditt svar!

Hur formera man elektrolyterna på för sätt? Jag ska se om jag har några passande rör hemma och löda tillbaka pinnen på motståndet och se om den löser ut igen.

Det här med schema är lite krångligt när jag inte har den i pappersform, bara den som sitter inne i TVn som är svårläst pga det är skrivet på en kromad platta med svag svart text på, och den beskriver väl mer rören bara?

Jag har beställt 2 st MPW 163 3220 KJ - Kondensator, axiell 220 nF 630 VDC/250 VAC, Icel, och skulle dessa inte fungera så får jag betsälla en polyesterkondensator MKT1813, men vart finner man en sådan?
typ dessa skulle funka? https://www.tradera.com/item/340932/340 ... 3-1uf-630v
Fast man vet ju inte hur tidens tand har behandlat dessa på tradera.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 1 mars 2019, 06:25

Hej,
Du ska byta samtliga vaxkondingar, gör en lista på samtliga värden så ska jag kolla i mitt lager vad jag har, du ska få dom för mitt inköpspris.
Att formera elektrolykondensatorer som Torbjörn förseslår är ett förslag som, i detta forum, aldrig ska ges.
Med all respekt Torbjörn, sluta med dom förslagen. Det är inte seriöst. Har en elektrolyt torkat så har den.

Samtliga elektrolyter i nätdelen ska bytas till helt nya. Sitter det en selenlikriktare ska den också bytas till en kiselbrygga med ett effektmotstånd i serie för att kompensera det inre motståndet selenlikriktaren har.
Du kan läsa i min tråd om varför man ska byta kondensatorerna här http://radiohistoriska.se/forum/viewtop ... 287&p=1099
Lycka till.
Micke

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 1 mars 2019, 10:30

Några synpunkter från mej också.
Att reparera en gammal TV utan att ha något kopplingsschema på apparaten kan bli som att hitta en nål i en höstack.
Erfarenhet om "vad som brukar hända" kan i vissa fall vara positivt, men har man otur sitter man där med näsan i brevlådan.
Att byta ut en del kondensatorer är inte fel, men jag rekommenderar att byta "en i taget" om man är nybörjare. Noggrannhet vid lödjobbet
är viktigt så att man inte själv "tillverkar" ytterligare fel. Brukar kallas att man "lagar sönder" apparaten. :x
Alltså, prova apparaten efter varje åtgärd!

1- Skaffa kopplingsschema på apparaten. Kolla på schemat vad de olika stegen har för uppgift.
2- Kontrollera vilka enheter i TV:n som får drivspänning via det aktuella säkringsmotståndet som utlöser, d.v.s. +D

Säkringsmotståndet gör bara sitt jobb, alltså är det som det skall vara. Någonting drar för mycket ström via +D matningen.
Därför blir motståndet överhettat och lödningen utlöser.
Min gissning är spontant att något slutrör drar för mycket ström. Den vanligaste orsaken till detta brukar vara antingen själva röret
eller att någon kopplingskondensator till det aktuella rörets styrgaller (G1) läcker så att det matas med positiv spänning till G1.
Därmed blir anodströmmen för hög i slutröret. Har det varit läckage i kondensatorn rekommenderas att byta röret också.
Lycka till med reparationen och kopplingsschema!
- Ingvar -

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 mars 2019, 12:17

En torkad elektrolytkondensator går inte att rädda med formering. Även om en sådan kondensator - vare sig före eller efter en formering - har fått rimligt låg läckström, så fyller den inte sin funktion eftersom kapacitansen är för låg och/eller förlustfaktorn för hög. Det är dock sällan en kondensator som är halvdan pga uttorkning någonsin får så låg läckström att man kan säga att en formering har lyckats.

En elektrolytkondensator som har legat spänningslös länge så att oxidskiktet har brutits ner och läckströmmen blivit hög kan räddas med formering under förutsättning att den inte dessutom har torkat. Elektrolytkondensatorer som ska användas för höga spänningar kan behöva formeras om de har legat spänningslösa bara några år, även om de är helt oanvända. Det har hänt missöden pga hög läckström i igångtvingade elektrolyter även i modern elektronik som av någon anledning inte har varit i daglig drift (några aktuella exempel som jag har råkat ut för gäller inverterstyrda värmepumpar och elbilsladdare).
Någonstans har jag en elektrolytkondensator med oktalsockel (!) som kommer från någon slags militärsurplus. Tillverkad 1953, tror jag, och försedd med datumstämplar för omformering ungefär vart tredje år under 1950- och 60-talet.

Om man har möjlighet att mäta kapacitans och förlustfaktor i elektrolytkondensatorer och kan konstatera att en gammal dito har blivit i nyskick beträffande dessa parametrar efter formering, så kan man inte rimligtvis betrakta den som uttorkad.

Om vi ser på just den här Radiola-tv:n , och tillämpar erfarenheter från andra 60-tals tv-apparater, så skulle jag tro att de flesta större elektrolytkondensatorer är av märke Rifa, som brukar vara synnerligen pålitligt. Däremot kan man få passa sig för engelska och tyska märken, likaså de äldre Philips som har beige gummitätning vid pluspolen. Små elektrolytkondensatorer för låga spänningar (avkoppling över katodmotstånd mm) har större risk att ha torkat ut, speciellt då de sitter nära slutrör och har haft det hett om öronen.

Beträffande schema för tv:n, så är det ju så att Radiolas modellnamn (t ex Kadett) användes under många år, och på tekniskt sett helt olika apparater. Man måste ha modellnumret eller beteckningen på chassit för att hitta rätt schema.
Om den är från mitten av 60-talet (tiden för det så kallade ARS - Aga Radiola Stella - samarbetet) så kan det eventuellt vara ett Aga-chassi i den, under tidigt 60-tal hade däremot Radiola (SRA) och Aga helt separata konstruktioner. Senare mot slutet av 60-talet blev Radiolaapparater identiska med Philips, Dux och Conserton, men det syns tydligt på bilderna i tråden att det inte är ett sådant chassi i detta fall.

cruising

Inlägg av cruising » 1 mars 2019, 16:50

Hej och tack för alla svar!

Ja har ett schema, men det är bara ett litet som sitter bakpå plåten med alla komponenter och täcker inte alla apparatens komponenter.

Angående hur termosäkringen/resistorn är kopplad, Det går en röd kabel ner till trafonen och sedan vidare till kopplingspunkt 14 som ni ser på schemat nästan längst ner, sen ser ni som är duktiga på scheman vart den går vidare på kretskortet på schemat till bildform. Och det går även en blå kabel till punkt 13 på samma ställe från trafonen. Något annat att nämna är att de 2 mätpunkter som ni ser, ett vid bildform och ett vid ruta 16 håller ström, ruta 16 ca 6-7v och vid bildform ca 14-15v, och det skall ju vara 0v.
Bild

Sen så går det en röd kabel som är sammankopplad till den kabel från resistorn som går till trafonen, den kabeln går istället ner till 3 st av dessa, sedan vet jag inte om det går vidare till något annat ställe.
Bild

Titta på schema: jag har blivit rekommenderad att byta 2 st 47n kondingar, en vid bildform och en vid ruta 16, samt 33n vid toppform, håller ni med om det?

Mvh Per

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 mars 2019, 23:17

Schemorna som finns i tv:n är mest tänkta som ett mellanting mellan schema och komponentplaceringsritning. De schemor som finns i servicepärmarna (nu dröjer det tyvärr en vecka innan jag kommer åt mina nästa gång) är betydligt mer läsliga och användbara för att förstå hur hela konstruktionen hänger ihop.

Men det hela låter ju som att det är vertikalavlänkningen som drar för mycket ström, och då är framför allt alla kondensatorer där läckström kan orsaka positiv spänning på vertikalslutrörets styrgaller misstänkta. Och det är troligen i första hand de som du redan har blivit tillrådd att byta.
Andra möjliga felorsaker är t ex om katodmotståndet har ändrat värde (minskat i resistans) eller om det är kortslutning i elektrolytkondensatorn parallellt med det. De bägge komponenterna syns under ruta 19 i schemat. Och ännu en möjlighet är rörfel (s k sekundäremission från styrgallret), när det händer på ett vertikalslutrör ser man ofta att bilden blir dubbelvikt i överkant och det är stor skillnad på linjäriteten om man provbyter till ett annat rör. Jag förmodar att röret är PCL85 eller PCL805, de typerna är direkt utbytbara mot varandra, PCL805 är ett lite nyare och förbättrat utförande.

lennon
Kontakt:

Inlägg av lennon » 2 mars 2019, 08:56

Jag vill härmed visa min uppskattning för Torbjörns vilja och förmåga att ge utförliga råd, välformulerat och sansat trots påhoppet från en förståsigpåare.
Per efterlyste information om formering av elektrolytkondensator, det är lämpligt att skriva in just de tre orden i Googles sökruta. En av träffarna leder hit: http://privat.bahnhof.se/wb285228/formerare.htm

Lennart

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inlägg av Micke » 2 mars 2019, 11:58

Suck.
Jag lämnar detta forum nu för gott. Tack för denna tid.

Att ni inte fattar att elektrolytkondingar ÅLDRAS, och kan ALDRIG återfå sin forna status om man så skjuter 10000 volt genom dem.

Ska ni använda er gamla tv/radio så byt för h-e alla gamla kondingar. Det kallas renovering.
Ska ni inte använda radion, ställ den på hyllan och titta på den.

Detta är mitt sista inlägg här, jag ska be Johan radera mitt konto, men låta mina inlägg ligga kvar.
Micke

cruising

Inlägg av cruising » 2 mars 2019, 15:13

Micke skrev:
2 mars 2019, 11:58
Suck.
Jag lämnar detta forum nu för gott. Tack för denna tid.

Att ni inte fattar att elektrolytkondingar ÅLDRAS, och kan ALDRIG återfå sin forna status om man så skjuter 10000 volt genom dem.

Ska ni använda er gamla tv/radio så byt för h-e alla gamla kondingar. Det kallas renovering.
Ska ni inte använda radion, ställ den på hyllan och titta på den.

Detta är mitt sista inlägg här, jag ska be Johan radera mitt konto, men låta mina inlägg ligga kvar.
Micke
Du har nog mycket att ge i detta forum, så stanna du :)
Här är iaf de kondensatorer som finns i TVn - 3 st som jag uppfattar är elektrolyter i metallhölje?

Kondensatorer

Kod: Markera allt

Vaxkondensatorer
1st ERO 100 0,22uF 500V- 220V~. Har ett R markerat på sig.
1st ERO 100 0,22uF 500v- 220v~. Har ett S markerat på sig. 
1st ERO 100 0,47uF 500v- 220~.  Har ett R markerat på sig. 
1st ERO 100 0,047uF  500v- möjligtvis 220V~, kan ej se riktigt.

Plasiga kondensatorer
Dessa angiva här har en plasig fyllnad på sidorna istället för vax,

4st EROFOL II 0,47uF 160V- Det anges bara i likström på dessa och ena sitter på kontaktringen till bildröret. 
1st EROID 0,5uF 630v- 300v~. K och ett R är markerat. 
2st EROFOL II 0,1uF 160v- står bara likström, och K och R markerat .
1st EROFOL II 0,47uF 160v står bara likström,  med markering K och R

Fyrkantiga mindre
3st 0,047uF 400v- står bara likström på dessa.
2st 0,033uF 400v- står bara likström på dessa.
3st 0,022uF 400v- står bara likström på dessa.

Mindre kondensatorer
4st 0,01M 400V
1st 2200M 400V
1st 5000K 400V
1st 0,05M 400V

Osäkra
Det sitter en WIMA 0,068/  400-  890'n och vet inte om jag ser rätt när det är trångt där den sitter. 
Senast redigerad av 2 cruising, redigerad totalt 2 gång.

cruising

Inlägg av cruising » 2 mars 2019, 15:27

torbjorn skrev:
1 mars 2019, 23:17
Schemorna som finns i tv:n är mest tänkta som ett mellanting mellan schema och komponentplaceringsritning. De schemor som finns i servicepärmarna (nu dröjer det tyvärr en vecka innan jag kommer åt mina nästa gång) är betydligt mer läsliga och användbara för att förstå hur hela konstruktionen hänger ihop.

Men det hela låter ju som att det är vertikalavlänkningen som drar för mycket ström, och då är framför allt alla kondensatorer där läckström kan orsaka positiv spänning på vertikalslutrörets styrgaller misstänkta. Och det är troligen i första hand de som du redan har blivit tillrådd att byta.
Andra möjliga felorsaker är t ex om katodmotståndet har ändrat värde (minskat i resistans) eller om det är kortslutning i elektrolytkondensatorn parallellt med det. De bägge komponenterna syns under ruta 19 i schemat. Och ännu en möjlighet är rörfel (s k sekundäremission från styrgallret), när det händer på ett vertikalslutrör ser man ofta att bilden blir dubbelvikt i överkant och det är stor skillnad på linjäriteten om man provbyter till ett annat rör. Jag förmodar att röret är PCL85 eller PCL805, de typerna är direkt utbytbara mot varandra, PCL805 är ett lite nyare och förbättrat utförande.
Jag har beställt ett nytt PCL 805 från Teltec, det var allt dom hade i rörväg för det.
Ja, när den där resistorn sprätter loss så blir ju bilden bara ett streck, så det bör ju ha något med vertikalen att göra tycker jag med.
katodmotståndet är den som är markerad 390 på schemat? elektrolytkondensatorn antar jag är den med metallhölje och 3 lödpunkter.
Men har lite problem med schemat att lista ut vilken som är katodmotståndet.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 mars 2019, 18:11

Rör av typer som sitter i 60-tals-tv brukar man sällan behöva köpa nya, det finns i parti och minut om man letar på rätt ställen.

Beträffande kondensatorerna så bör man som sagt studera ett "riktigt" schema för tv:n för att se hur de är inkopplade, innan man avgör vilken slags modern kondensator man ska ersätta dem med.
Eftersom flera av vaxkondensatorerna är specade även för växelspänning så kan man misstänka att de sitter i kretsar där de borde ersättas med X2-godkända kondensatorer. T ex som nätavstörning eller avstörning i glödströmskedjan.
EROID är en papperskondensator som är av lite bättre kvalitet än de billigaste vaxkondensatorerna, de klarar sig ofta - men inte alltid - bättre efter många år. Dock sitter de ofta på "kritiska" ställen där kondensatorn inte får försämras mycket innan det blir problem. Man bör kolla hur den är inkopplad innan man avgör om den ska ersättas med X2-godkänd eller polyester eller polypropylen. Polypropylen behövs framför allt för den s k boosterkondensatorn (typiskt runt 50 nF, minst 630 V) som är ansluten mellan linjeavlänkningens plusmatning och en punkt på högspänningstransformatorns primärlindning, samt den s k S-kondensatorn som sitter i serie med linjeavlänkningsspolen på de flesta tv med 110° bildrör. Den brukar vara på 100-200 nF.
EROFOL är polyesterkondensatorer, identiska med moderna "MKT". De brukar aldrig ställa till problem.

När det gäller att identifiera katodmotståndet och dess avkopplingskondensator, så titta på ledningsmönstret på kretskortet och leta efter ett motstånd på 390 ohm (förmodligen lite större kolmotstånd, kanske 1 eller 2 W) som ligger parallellt med en elektrolytkondensator på 100 uF. Elektrolyten har ganska låg märkspänning, förmodligen max 50 V.

cruising

Inlägg av cruising » 2 mars 2019, 20:13

torbjorn skrev:
2 mars 2019, 18:11
Rör av typer som sitter i 60-tals-tv brukar man sällan behöva köpa nya, det finns i parti och minut om man letar på rätt ställen.

Beträffande kondensatorerna så bör man som sagt studera ett "riktigt" schema för tv:n för att se hur de är inkopplade, innan man avgör vilken slags modern kondensator man ska ersätta dem med.
Eftersom flera av vaxkondensatorerna är specade även för växelspänning så kan man misstänka att de sitter i kretsar där de borde ersättas med X2-godkända kondensatorer. T ex som nätavstörning eller avstörning i glödströmskedjan.
EROID är en papperskondensator som är av lite bättre kvalitet än de billigaste vaxkondensatorerna, de klarar sig ofta - men inte alltid - bättre efter många år. Dock sitter de ofta på "kritiska" ställen där kondensatorn inte får försämras mycket innan det blir problem. Man bör kolla hur den är inkopplad innan man avgör om den ska ersättas med X2-godkänd eller polyester eller polypropylen. Polypropylen behövs framför allt för den s k boosterkondensatorn (typiskt runt 50 nF, minst 630 V) som är ansluten mellan linjeavlänkningens plusmatning och en punkt på högspänningstransformatorns primärlindning, samt den s k S-kondensatorn som sitter i serie med linjeavlänkningsspolen på de flesta tv med 110° bildrör. Den brukar vara på 100-200 nF.
EROFOL är polyesterkondensatorer, identiska med moderna "MKT". De brukar aldrig ställa till problem.

När det gäller att identifiera katodmotståndet och dess avkopplingskondensator, så titta på ledningsmönstret på kretskortet och leta efter ett motstånd på 390 ohm (förmodligen lite större kolmotstånd, kanske 1 eller 2 W) som ligger parallellt med en elektrolytkondensator på 100 uF. Elektrolyten har ganska låg märkspänning, förmodligen max 50 V.
Jag hittar faktiskt inget motstånd på 390 som är kopplat i närheten med elektrolytkondensatorn, den skall väl ha orange,vit,brun,silver ringar på sig?
Jag har gjort en bild så du kan se hur det är kopplat och vilka motstånd som är närmast kopplade till elektrolytkondensator.
Bild

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 2 mars 2019, 21:09

33 och 56 kohm motstånd syns ju längre till vänster på komponentplaceringsritningen/schemat , ovanför trimpoten "toppform".
Ett annat knep för att hitta rätt kan ju vara att följa folien från pin 8 på rörhållaren, katoden för pentoddelen i röret.
Pinnarna räknas medurs sett mot lödsidan av kretskortet med början vid det större avståndet.

Vad är det för märkspänning på 100 uF elektrolyten?

Skriv svar