0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
cruising

Re: 0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Inlägg av cruising » 9 mars 2019, 17:54

torbjorn skrev:
9 mars 2019, 16:51
Det låter som typiskt intercarrierbrum.

Beträffande schema till TV 594 så har jag hittat två olika schemor för 590-serien, det beror på serienumret vilket av dem som gäller. Det ena fram till nr 8534, det andra från nr 8535 och framåt.
Kan ljuddetektorn typ "avtrimma" sig själv? eller måste den trimmas in igen tack vare bytet av kondingarna samt elektrolyterna?
Och om man behöver de grejer som schemat räknar upp så kan jag omöjligt trimma själv när jag inte har den utrustningen, så då blev det stop här.

Det nummer jag ser bakpå täcklocket är NR 16255.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 mars 2019, 19:16

Det går ganska bra att trimma ljuddetektorn på känn, alltså bara skruva på inre kärnan T9 till minsta brum i ljudet.
Inget onormalt att trimningen driver iväg "av sig själv" efter många år.

I praktiken går det bra att trimma även resten av ljud-MF med signal från sändare eller RF-modulator.
Gör då på följande sätt:
Koppla in en högohmig multimeter (vanlig digitalmultimeter eller gammaldags rörvoltmeter) till punkt 16 platta B.
Gör helst trimningen vid paus i ljudet från sändaren.
Kolla att det går att ställa in 0 V med T9 inre kärna och att spänningen ökar lika mycket (men med motsatt polaritet) om du vrider den lite åt ena eller andra hållet. Lämna den i ett läge där du har en tydligt mätbar likspänning (kanske 0,2 - 0,5 V).
Ställ om kanalväljaren åt det "suddiga" hållet tills spänningen börjar minska. Det kan vara bra att ställa kontrasten på min också.
Trimma nu T6, T7, T8 och T9 yttre kärna till max spänning, ställ ev kanalväljaren ännu mer åt det suddiga hållet om det behövs för att se tydligt maximum.
Vrid T9 inre kärna förbi 0 V och till samma spänning med motsatt polaritet, kolla att inte maxläget på T9 yttre kärna har flyttat sig. Om det vill flytta sig, gör trimningen vid så nära 0 V som möjligt.
Ställ till sist in T9 inre kärna på exakt 0 V.
Om någon av spolarna verkar vara mycket snedtrimmad (dvs man måste skruva flera varv till rätt läge, eller hittar inget maximum alls), så kan man misstänka fel på någon kondensator intill respektive spole (exempelvis C129 och C130 i T7). Om det är s k styrolkondensatorer (små aluminiumblanka plastfoliekondensatorer) så finns det anledning att vara misstänksam, det kan bli avbrott i en del sådana.

Tänk på att använda metallfri trimmejsel (plast eller en tilltäljd träpinne). Och se till att den passar bra till skårorna i trimkärnorna, de är ofta spröda och spricker lätt om de går tungt och man försöker vrida med en mejsel som inte passar.

cruising

Inlägg av cruising » 10 mars 2019, 10:13

torbjorn skrev:
9 mars 2019, 19:16
Det går ganska bra att trimma ljuddetektorn på känn, alltså bara skruva på inre kärnan T9 till minsta brum i ljudet.
Inget onormalt att trimningen driver iväg "av sig själv" efter många år.

I praktiken går det bra att trimma även resten av ljud-MF med signal från sändare eller RF-modulator.
Gör då på följande sätt:
Koppla in en högohmig multimeter (vanlig digitalmultimeter eller gammaldags rörvoltmeter) till punkt 16 platta B.
Gör helst trimningen vid paus i ljudet från sändaren.
Kolla att det går att ställa in 0 V med T9 inre kärna och att spänningen ökar lika mycket (men med motsatt polaritet) om du vrider den lite åt ena eller andra hållet. Lämna den i ett läge där du har en tydligt mätbar likspänning (kanske 0,2 - 0,5 V).
Ställ om kanalväljaren åt det "suddiga" hållet tills spänningen börjar minska. Det kan vara bra att ställa kontrasten på min också.
Trimma nu T6, T7, T8 och T9 yttre kärna till max spänning, ställ ev kanalväljaren ännu mer åt det suddiga hållet om det behövs för att se tydligt maximum.
Vrid T9 inre kärna förbi 0 V och till samma spänning med motsatt polaritet, kolla att inte maxläget på T9 yttre kärna har flyttat sig. Om det vill flytta sig, gör trimningen vid så nära 0 V som möjligt.
Ställ till sist in T9 inre kärna på exakt 0 V.
Om någon av spolarna verkar vara mycket snedtrimmad (dvs man måste skruva flera varv till rätt läge, eller hittar inget maximum alls), så kan man misstänka fel på någon kondensator intill respektive spole (exempelvis C129 och C130 i T7). Om det är s k styrolkondensatorer (små aluminiumblanka plastfoliekondensatorer) så finns det anledning att vara misstänksam, det kan bli avbrott i en del sådana.

Tänk på att använda metallfri trimmejsel (plast eller en tilltäljd träpinne). Och se till att den passar bra till skårorna i trimkärnorna, de är ofta spröda och spricker lätt om de går tungt och man försöker vrida med en mejsel som inte passar.
Jag har börjat med att kolla +-0 punkterna (hittar 3st), och punkt 16 visar ca 5v på multimetern och är närmast vad jag uppfattar är T9.
Och om jag uppfattar dig rätt så skall jag mäta punkt 16 som nu visar 5v medan jag trimmar T9 så att det blir 0v som det skall vara?
Och då bäst när det är paus i ljudet, som tex på TV 1 en tidig morgon när dom visar kommande program tex?

Jag får ursäkta ifall jag verkar korkad, men när det kommer till sådant här så måste jag erkänna haha.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 mars 2019, 11:27

Ja, exakt. Och om det inte blir bra bara av att trimma T9 inre (förmodligen menas den kärna som man kommer åt från lödsidan av kretskortet), så får du fortsätta med resten av trimningen.

cruising

Inlägg av cruising » 10 mars 2019, 13:34

torbjorn skrev:
10 mars 2019, 11:27
Ja, exakt. Och om det inte blir bra bara av att trimma T9 inre (förmodligen menas den kärna som man kommer åt från lödsidan av kretskortet), så får du fortsätta med resten av trimningen.
Har testat trimma lite, punkt 16 visar mellan -5v och -6v, alltså minus. Och när jag skruvar åt vänster så händer inget, och skruvar jag åt höger så ökar volten. Och när det visas undertext i rutan så knattrar det än mera än utan undertext.
Och vad jag förstår så ska det gå ner åt 0 och över till + när man vrider åt vänster? och öka minusvolten åt höger?

Men som sagt så stannar volten på mellan -5v och -6v och kan endast ökas åt minus.
Detta mätt med VDC, Med VAC så viser det helt 0

UPDATERING: Har testat lite mer nu, fick trimma vad jag tror är T8 för att få ner punkt 16 till 0v.
Men det lustiga är det blir ingen skillnad, är lika mycket knatter vid 0v och ljudet blir otydligt och skrapigt och får lägre volym. Vid -3v eller +5v blir knattret mindre och tydligare ljud.

Det finns en mätpunkt vid +190 linjen precis ovanför punkt 16 som går till EF184 röret, mäter jag där så är det ca 185v och knattret blir betydligt mycket mindre under tiden.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 mars 2019, 14:32

Vad händer om du skruvar ännu mer åt höger? Passerar du en topp och kommer sen till 0 V? Och ja, det är DC du ska ha instrumentet inställt på.

Du kan ju dubbelkolla en gång till att det verkligen är rätt anslutning 16 du mäter på (det kan ju ha blivit tryckfel någonstans). Om du följer ledare på kretskortet ska det som synes finnas en liten kondensator C146 från den punkten till jord, och kabeln som är ansluten till 16 ska vara skärmad och försvinna till frontpanelen med ton- och volymkontroller.

Om det verkligen är omöjligt att få fram positiv spänning där så är mest troliga orsaken att en av dioderna i ljuddetektorn, V103 eller V104, är trasig.

cruising

Inlägg av cruising » 10 mars 2019, 16:14

torbjorn skrev:
10 mars 2019, 14:32
Vad händer om du skruvar ännu mer åt höger? Passerar du en topp och kommer sen till 0 V? Och ja, det är DC du ska ha instrumentet inställt på.

Du kan ju dubbelkolla en gång till att det verkligen är rätt anslutning 16 du mäter på (det kan ju ha blivit tryckfel någonstans). Om du följer ledare på kretskortet ska det som synes finnas en liten kondensator C146 från den punkten till jord, och kabeln som är ansluten till 16 ska vara skärmad och försvinna till frontpanelen med ton- och volymkontroller.

Om det verkligen är omöjligt att få fram positiv spänning där så är mest troliga orsaken att en av dioderna i ljuddetektorn, V103 eller V104, är trasig.
När jag först skruvade på T9 så kom jag endast ner till -5v och maxade -12 för jag vågade inte skruva upp mer än så, så jag skruvade tillbaka ner till -5v och testade att skruva på T8, och den skruvade jag nog åt vänster, då gick punkt 16 ned till 0v.

Jag tror nog att det är rätt, skall visa på bild vart jag mäter. Och det går att få positiv spänning, och det är då knattret blir mindre, samma vid minus, ca -3v
Bild

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 mars 2019, 16:39

Var det inre kärnan (alltså mot lödsidan) i T9 som du skruvade på? Det är ju två kärnor i samma spolstomme, man kommer åt den ena från komponentsidan och den andra från lödsidan. Det bör vara kärnan närmast lödsidan som man ställer in nollgenomgång (eller minsta brum) med, den andra ska trimmas på max spänning (eller starkaste ljud).

cruising

Inlägg av cruising » 10 mars 2019, 16:51

torbjorn skrev:
10 mars 2019, 16:39
Var det inre kärnan (alltså mot lödsidan) i T9 som du skruvade på? Det är ju två kärnor i samma spolstomme, man kommer åt den ena från komponentsidan och den andra från lödsidan. Det bör vara kärnan närmast lödsidan som man ställer in nollgenomgång (eller minsta brum) med, den andra ska trimmas på max spänning (eller starkaste ljud).
Det var från lödsidan som jag skruvade, den du ser på högra bilden. Den som sitter i toppen på andra sidan har jag inte rört alls.
Synd att man inte känner någon i närheten som håller på med sådant som detta, som vet vad han gör.

cruising

Inlägg av cruising » 10 mars 2019, 21:57

torbjorn skrev:
10 mars 2019, 16:39

Japp det var på lödsidan T9 som jag skruvade, på andra sidan så sitter ju trimningen i toppen av samma spole, och den har jag inte rört.
Har svarat på ditt pm, men det hamnar i utkorgen, så jag vet inte om du har fått det.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 10 mars 2019, 23:57

Ok!
På detta forum (liksom de flesta som bygger på samma programvara), så ligger pm i utkorgen tills mottagaren har läst det, därefter flyttas det till skickat.

cruising

Inlägg av cruising » 11 mars 2019, 00:11

Jag förstod nästan att det var så, men var lite osäker.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 13 mars 2019, 19:37

Nu är 590-schemat också upplagt.

cruising

Inlägg av cruising » 20 mars 2019, 21:56

Tackar!
Skall genast kolla igenom det. Den TVn har jag ingen aning om vad som är problemet med, något med vertikalen iaf.

Skriv svar