0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Diskussioner om typiska elektroniska fel, ersättning av komponenter etc.
cruising

Re: 0,22uf 500v kondensator och 000025 300ohm ersättare

Inlägg av cruising » 2 mars 2019, 23:46

torbjorn skrev:
2 mars 2019, 21:09
33 och 56 kohm motstånd syns ju längre till vänster på komponentplaceringsritningen/schemat , ovanför trimpoten "toppform".
Ett annat knep för att hitta rätt kan ju vara att följa folien från pin 8 på rörhållaren, katoden för pentoddelen i röret.
Pinnarna räknas medurs sett mot lödsidan av kretskortet med början vid det större avståndet.

Vad är det för märkspänning på 100 uF elektrolyten?
Det är bara jag som är så förbannat blind, sitter direkt bredvid och är lite större än dom andra.
Det står 25v likström på den. Vart rekommenderar du att köpa dessa två komponenter?

Är på väg att beställa några 47n 33n 22n kondingar så jag kan börja och byta grejerna. Kanke lika bra att byta alla 3 elektrolytkondensatorer när man ändå håller på?
Har lagt in dessa i inköpslistan. Är 100uF:orna de rätta modelltyperna jag skall ha? De som sitter i nu har 2 - lödpunkter, men det går väl lika bra med 1 när dom ändå går ihop på kretskortet. Kollar även efter ett motstånd 390 kohm, men är lite osäker på om jag ska ta 1w eller 2w?
Bild

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 mars 2019, 10:13

Det var ju inte 390 kohm utan 390 ohm. 2 W skadar nog inte.

cruising

Inlägg av cruising » 3 mars 2019, 10:57

torbjorn skrev:
3 mars 2019, 10:13
Det var ju inte 390 kohm utan 390 ohm. 2 W skadar nog inte.
Jag vet, skrev fel. Tror jag har allt nu som jag behöver för att byta det som kan vara felande.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 3 mars 2019, 14:16

Återstår bara att kolla mot schema vilka av kondensatorerna som används för nätspänning alternativt för höga pulsströmmar i linjeavlänkningen. På sådana ställen bör man som sagt inte använda vanliga polyesterkondensatorer som ersättning för papper.

cruising

Inlägg av cruising » 3 mars 2019, 17:11

torbjorn skrev:
3 mars 2019, 14:16
Återstår bara att kolla mot schema vilka av kondensatorerna som används för nätspänning alternativt för höga pulsströmmar i linjeavlänkningen. På sådana ställen bör man som sagt inte använda vanliga polyesterkondensatorer som ersättning för papper.
Huvudströmmen går iaf i första hand till samma kretskort som dom där termosäkringarna sitter på. Ska kika mer på det sen när jag fått hem komponenterna.

cruising

Inlägg av cruising » 7 mars 2019, 17:26

torbjorn skrev:
3 mars 2019, 14:16
Hej igen.

Nu har jag bytt alla 22n 33 44n och elektrolyter. Nu håller termomotståndet och överhettar ej, alla +-0v mätpunkter visar 0v.
Men bildens underkant ligger i mitten av rutan, samt så flimrar/blixtrar bilden i vitt även fast bilden i sig är rätt klar och skarp.
Bildens vitflimrande tycker jag flimrar i takt med högspänningens ljudknäppande, men är osäker.

Har testat vrida på pottarna och det blir som ingen skillnad på bildhållningen. finns 2 pottar på insidan också, en för skärpa och en för höjdform.
Kan höjdformen möjligen göra någon skillnad? eller är det helt och hållet vertikalhållningen som inte stabiliserar bilden så att underkanten är i mitten?

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 7 mars 2019, 18:58

Kan finnas ytterligare någon felaktig komponent, men ta´t lugnt så länge, tills du har ett annat PCL85 (eller805) att prova med.
Röret kan ha tagit skada av dåliga kondingar.
- Ingvar -

cruising

Inlägg av cruising » 7 mars 2019, 19:23

SM7CZR skrev:
7 mars 2019, 18:58
Det kan ev. finnas ytterligare någon dålig kondensator i vertikalavlänkningen som påverkar linjäriteten,
men ta´t lugnt så länge, tills du har ett annat PCL85 (eller805) att prova med. Röret kan ha tagit skada av dåliga kondingar.
Ja det finns ju några 0.47uF 160v som jag inte har bytt, så det kan ju vara någon av dem. Väntar hem både ett NOS PCL508 rör och ett PCL85 som troligen är begagnat men funktionell.
Så jag får se om det löser problemet, och hoppas på att det vita flimret även ger med sig.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 7 mars 2019, 21:09

Apropå högspänningsöverslagen: Bildbredd och högspänning påverkar ju varandra. Om bildbredden är för stor, så är det ett tecken på att även högspänningen ligger för högt och då är det inte konstigt om det blir småöverslag här och var. Man bör inte köra tv:n länge på det sättet med tanke på risken att högspänningstransformatorn havererar.

Kolla om trimpoten för boosterspänning/bildbredd har någon inverkan. Om inte, så är kopplingskondensatorn före linjeslutrörets styrgaller högst misstänkt.

Om du har något typnummer på tv:n så kan jag se om jag har något schema.

cruising

Inlägg av cruising » 8 mars 2019, 08:45

torbjorn skrev:
7 mars 2019, 21:09
Apropå högspänningsöverslagen: Bildbredd och högspänning påverkar ju varandra. Om bildbredden är för stor, så är det ett tecken på att även högspänningen ligger för högt och då är det inte konstigt om det blir småöverslag här och var. Man bör inte köra tv:n länge på det sättet med tanke på risken att högspänningstransformatorn havererar.

Kolla om trimpoten för boosterspänning/bildbredd har någon inverkan. Om inte, så är kopplingskondensatorn före linjeslutrörets styrgaller högst misstänkt.

Om du har något typnummer på tv:n så kan jag se om jag har något schema.
Trimpottarna funkar ju och gör det dom ska göra, men dom gör ingen inverkan på att bildens nedre kant är i mitten av rutan hur än mycket jag skruvar på dem.
Om högspänningen är för hög, finns det någon inställning för det? det finns iaf en trimpott eller vad det nu är inne i den lilla plåtlådan för högspänningen där det sitter 2 st rör, ett PL500 och ett PY88, är den potten till för att ställa in högspänningen? eller är det kopplingskondensatorn som släpper på för mycket ström? Den där potten jag pratar om har en mässingstråd utstickandes som man kan vrida på.

Radiola Kadett TYP TV 645 heter den

Hmm...under tiden jag skrev detta så såg jag att jag hade missat att byta en 0.022uF konding, så jag tog och bytte denna, så nu är bilden som den ska vara, fast det är mycket sprakande störningar i ljudet, är det något som avstörningskondingar ska förhindra?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 mars 2019, 12:07

Ja, det ska finnas en trimpot för bildbredd/boosterspänning/högspänning. Den påverkar alla tre parametrarna lika mycket. Vanligtvis ställer man i första hand in den så att högspänningen eller boosterspänningen blir rätt enligt servicemanualen, och sen kan man ev göra små ändringar för att korrigera bildbredden om det behövs.

Den där saken med en tråd som sticker ut, är spolen för horisontallinjäritet. Och man drar eller skjuter tråden ut eller in för att göra inställningen. Man bör inte pilla på den om man inte har testbild tillgänglig för att bedöma resultatet.

Kan kolla ikväll om jag hittar något schema. I och med att den heter TV 645 så är den tillverkad före ARS-tiden (då fick typnumren 4 siffror).

cruising

Inlägg av cruising » 8 mars 2019, 13:28

torbjorn skrev:
8 mars 2019, 12:07
Ja, det ska finnas en trimpot för bildbredd/boosterspänning/högspänning. Den påverkar alla tre parametrarna lika mycket. Vanligtvis ställer man i första hand in den så att högspänningen eller boosterspänningen blir rätt enligt servicemanualen, och sen kan man ev göra små ändringar för att korrigera bildbredden om det behövs.

Den där saken med en tråd som sticker ut, är spolen för horisontallinjäritet. Och man drar eller skjuter tråden ut eller in för att göra inställningen. Man bör inte pilla på den om man inte har testbild tillgänglig för att bedöma resultatet.

Kan kolla ikväll om jag hittar något schema. I och med att den heter TV 645 så är den tillverkad före ARS-tiden (då fick typnumren 4 siffror).
Det verkar iaf som att jag har fått till bilden som den skall vara nu, det var den sista 0.022 kondingen jag hade missat som var problemet.
Men det är mycket störningar i ljudet när bilden är som skarpast och tydligast, En snubbe sa att det kunde bero på att videosignalen är för stark och att MF delen behöver justeras?
Det går som inte att titta på tv för öronen börjar ju blöda av missljudet.
Vore ju trevligt om du hittar ett fullständigt schema. tog bort en plåt på andra sidan av chassit, och där bakom fanns det ett schema för det den sidans kretskort, och det är ju ett plus iaf.
Bild

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 8 mars 2019, 19:36

Nu ligger servicebladet med schema, trimningsanvisning mm i forumets avdelning för scheman.

När det gäller surr i ljudet (s k intercarrierbrum), så borde det påverkas av kontrastkontrollen om signalen är för stark så att apparaten är överstyrd. Man kan också prova att dra ut antennkontakten till hälften och hålla pinnarna någon mm från hylsorna i tv:n så att signalen bara strålar genom luften och dämpas kraftigt, och höra om surret försvinner när signalen börjar bli så svag att bilden blir brusig och kontrastfattig.

Men den absolut vanligaste orsaken till sådant brum på en tv är feltrimmad ljuddetektor. Se trimningsanvisningen, sista punkterna under "Ljud MF".
Det skulle också ev kunna bero på något direkt fel i ljud-MF-förstärkaren. Elektrolytkondensatorn C134 i begränsarkretsen (inbyggd i skärmburken T8) är misstänkt. Har man tur så kan den friskna till av sig själv om apparaten får stå på med stark signal några timmar, men om det går att få isär skärmburken utan konservöppnare eller andra grova metoder så kan man prova att byta den (var då noga med komponentplacering, längder på anslutningstrådar mm, så att inte kondensatorbytet rubbar trimningen av spolar i burken onödigt mycket). Ett annat prov som kan vara intressant är att byta plats på rören V7 och V8, och höra om det blir någon skillnad.

cruising

Inlägg av cruising » 9 mars 2019, 02:52

torbjorn skrev:
8 mars 2019, 19:36
Nu ligger servicebladet med schema, trimningsanvisning mm i forumets avdelning för scheman.

När det gäller surr i ljudet (s k intercarrierbrum), så borde det påverkas av kontrastkontrollen om signalen är för stark så att apparaten är överstyrd. Man kan också prova att dra ut antennkontakten till hälften och hålla pinnarna någon mm från hylsorna i tv:n så att signalen bara strålar genom luften och dämpas kraftigt, och höra om surret försvinner när signalen börjar bli så svag att bilden blir brusig och kontrastfattig.

Men den absolut vanligaste orsaken till sådant brum på en tv är feltrimmad ljuddetektor. Se trimningsanvisningen, sista punkterna under "Ljud MF".
Det skulle också ev kunna bero på något direkt fel i ljud-MF-förstärkaren. Elektrolytkondensatorn C134 i begränsarkretsen (inbyggd i skärmburken T8) är misstänkt. Har man tur så kan den friskna till av sig själv om apparaten får stå på med stark signal några timmar, men om det går att få isär skärmburken utan konservöppnare eller andra grova metoder så kan man prova att byta den (var då noga med komponentplacering, längder på anslutningstrådar mm, så att inte kondensatorbytet rubbar trimningen av spolar i burken onödigt mycket). Ett annat prov som kan vara intressant är att byta plats på rören V7 och V8, och höra om det blir någon skillnad.
Underbart att du hittade schema! Om du även har till Radiola Lysett TYP TV 594 så vore det bra, har absolut inget alls till den tvn.

De kondensatorer jag bytte är en aning kortare än dom som satt i, så på 47n kondingarna så är trådarna/benen på 1 sida av kondingen lite längre än vad det var från början, ena benet stoppade jag rakt ner i lödpunkten och det andra benet fick gå efter kretskortet några mm innan den gick ned i lödpunkten.

Och det är inte ett brum man hör från ljudet, utan mer ett typ "statiskt" skrapande ljud, du kan titta på videon där du kan höra exakt hur det låter.
Och det blir som ingen skillnad om jag har kontakten till hälften i hylsorna eller 1-3 mm utanför i fria luften, utan missljudet försvinner i takt med att mottagningen försvinner.
Och som du säkert vet så är flimret på tvn från kameran, flimrar inget med vanliga ögon.
https://www.youtube.com/watch?v=vlW1iN68eBk

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 9 mars 2019, 16:51

Det låter som typiskt intercarrierbrum.

Beträffande schema till TV 594 så har jag hittat två olika schemor för 590-serien, det beror på serienumret vilket av dem som gäller. Det ena fram till nr 8534, det andra från nr 8535 och framåt.

Skriv svar